אובר לא מחכה לישראל כץ: מגייסת נהגי הסעות פרטיים

מגייסת נהגים לשירות uberX שמאפשר להתחרות במוניות באמצעות תעריפים זולים, לאור העובדה שאין צורך במוניות, ברישיון של הסעה בתשלום הנדרש בחוק ועבור הנהגים מדובר לעיתים בעבודה שנייה ■ החוק היום לא מאפשר הפעלתו

אובר  / צילום: בלומברג
אובר / צילום: בלומברג

נראה שהחוק הוא רק המלצה עבור חברת אובר המפעילה אפליקציה להזמנת הסעות מהסלולר: שבועות ספורים לאחר שהפעילה במשך סוף השבוע את שירות uberX בחינם, במסגרתו נהגים פרטיים קיבלו הזמנות דרך האפליקציה והסיעו נוסעים, כעת היא הולכת צעד קדימה ומתחילה לגייס באופן מסודר נהגים לשירות.

השירות מאפשר להתחרות במוניות באמצעות תעריפים זולים, לאור העובדה שאין צורך במוניות, ברישיון של הסעה בתשלום הנדרש בחוק ועבור הנהגים מדובר לעיתים בעבודה שנייה. החוק היום לא מאפשר את הפעלת uberX בישראל לאור מגבלות אלה, שדורשות רישיון מיוחד להסעה בתשלום ושר התחבורה ישראל כץ אף הביע בעבר התנגדות להפעלת השירות בישראל, אך באובר לא מחכים לכץ.

הפעלת השירות באזור תל אביב לפני שבועות ספורים התאפשרה כפיילוט לאור העובדה שהשירות ניתן בחינם. כך, הפעלתו לא עברה על החוק לאור העובדה שלא נגבה תשלום. אך העובדה שהיא יוצאת כעת במהלך מקיף לגיוס נהגים לשירות uberX מראה על כוונות הסניף הישראלי בניהולו של יוני גריפמן לקדם את השירות. נושא הפעלת השירות נידון מול משרד התחבורה וגורמים אחרים אך לא נרשמה התקדמות כלשהי שתצביע על כך שבאופק השירות אכן יקבל את אישור משרד התחבורה ויופעל כחוק.

אבל אובר פועלת כשבשלה, כפי שהיא נוהגת לעשות בלא מספר מדינות וערים ברחבי העולם. בחברה הסבירו כי מהלך גיוס הנהגים מגיע לאור העניין הרב שלו זכה שירות uberX במסגרתו הפעלתו בחינם בתל אביב. בחברה מציינים כי תנאי הסף הנדרשים לנהגים בשירות הוא גיל 23 ומעלה, ותק של 3 שנות נהיגה ומעלה ו-12 שנות לימוד.

בנוסף, יידרשו המועמדים לעבור בדיקות רקע הכוללות בדיקות רפואיות, היעדר עבר פלילי והיעדר עבירות תחבורתיות משמעותיות. במסגרת הליך המיון, הם יציגו בפני עובדי החברה את כלי הרכב עליו ינהגו - רכב בן 10 שנים ומטה, בעל 4 דלתות, במצב מצוין שעבר בדיקות תקינות (כולל בדיקת בלמים) בשנה האחרונה.

מנכ"ל אובר ישראל, יוני גריפמן, אמר כי "לאחר הפעלת שירות uberX בחינם למשך 48 שעות, קיבלנו תגובות רבות הן מצד משתמשים אשר נהנו מהשירות ומעוניינים להתחיל לנסוע במחירים המוזלים שהוא מציע, והן מצד נהגים, שביקשו לעבוד כנהגי uberX מסיבות שונות. כדי שנהיה ערוכים להפעיל את השירות בעתיד, החלטנו להתחיל כבר בהרשמת נהגים, עם דרישות מחמירות מהתנאים הנדרשים כיום מנהגי המוניות".

הפעלת השירות בישראל, באם תתממש, תכניס את שוק המוניות לכוננות ספיגה. לא רק ששירות uberTAXI של החברה עצמה ייפגע בשל אפשרות לנסיעות בעלות נמוכה יותר, אלא גם התחרות מול גט טקסי תחמיר וכן התחרות מול תחנות המוניות הקלאסיות. עם זאת, יש לקחת בחשבון שמאחורי ההגה יהיו נהגים פרטיים ולא נהגי מוניות וניסיון העבר ברחבי העולם מלמד שלא תמיד אובר מצליחה או עומדת בסינון הקפדני שהיא מתחייבת לו.

רק בסוף השבוע האחרון נעצר נהג uberX בניו דלהי, הודו, בחשד לכך שאנס נוסעת. בחקירת המשטרה התברר כי הנהג הורשע בעבר בעבירות של תקיפה מינית. באובר הבטיחו לעזור בחקירת המשטרה אך מנכ"ל החברה העולמית מיהר להתנער מאחריות ותלה את ההאשמה בקבלת הנהג לשירות ברשויות המקומיות שעל סמך ההרשאות שלהן הנהג התקבל לעבודה באובר.