המשאלות שלי מקרנות הנאמנות: מה צריך ואפשר לשפר?

ישנם דברים שכדאי שהקרנות יעשו, והן יכולות להשיג אותם עם מרץ ומאמץ בלבד - המשותף להם הוא הגינות וגילוי נאות משופרים ■ הנה רשימת המשאלות

בורסה דולרים מטח  חדר מסחר וול סטריט  תחזית גרפים / צלם: thinkstock
בורסה דולרים מטח חדר מסחר וול סטריט תחזית גרפים / צלם: thinkstock

מנהלי קרנות יקרים, שוק מניות שורי שמתקרב לשנתו השביעית, גורם לכם בוודאי להרגיש מדושני עונג ובטוחים בעצמכם, במידה רבה מפני שאתם יודעים שהמשקיעים לא מבקשים הרבה מלבד ביצועים. אבל השוק השורי לא הפך את מנהלי הקרנות למבריקים, קרנות הנאמנות לא עקפו בגדול את המדדים - ועולם הקרנות לא הפך לקל יותר לניווט למשקיעים שצריכים לבחור מה שווה את זמנם, המאמץ והדולרים שלהם.

לכן, בעונה זו של נתינה, אני משגר אליכם את רשימת המשאלות שלי לחג, כלומר דברים שהקרנות יכולות להשיג עם מרץ ומאמץ בלבד (אם כי אני חושד, שכדי להניע אתכם להשתנות תידרש פעול רגולטורית). כדאי לכם למלא אחר המשאלות של המשקיעים שלכם לא מפני שזו העונה, אלא מפני שזה הדבר הנכון לעשות.

כל מה שאני מבקש מחברות ניהול הקרנות ב-2015 הוא הגינות וגילוי נאות משופרים. הנה הרשימה:

פרסמו את החזקות ההנהלה במקום שבו קל למצוא אותן

חברות קרנות מחויבות לדווח כמה המנהלים שלהן מחזיקים בקרנות שלהן זה שנים - ברמה כללית ולא בדולרים ספציפיים - אבל המידע הזה מצוי חלק השני של התשקיף, שידוע כ"הצהרת מידע נוסף". רוב המשקיעים מעולם לא קראו את המסמך המבלבל הזה, תכופות 200 עמודים או יותר, ולכן אין להם מושג באיזו מידה מנהל הקרן שלהם אוכל את התבשיל שהוא עצמו בישל, כלומר מחבר את האינטרס שלו עם זה שלהם.

שורה יחידה שתתווסף לביוגרפיה של המנהל בחלק הראשון של התשקיף, תעשה את העבודה. הקרנות בדרך כלל מפרסמות את שם המנהל, כמה זמן הוא עובד בקרן ואולי פרט ביוגרפי או שניים (מכללה, תואר אקדמי, ניסיון מקצועי). אחרי המידע הזה כדאי להוסיף את טווח ההשתתפות של המנהל בקרן, משהו כמו "ג'ו סמית משקיע בקרן בין 10,001 ל-50,000 דולר" או "לג'ו סמית אין החזקות בקרן".

עם מחקרים שמראים שמנהלים שמחויבים לקרן משיגים ביצועים עדיפים, השורה הזו תעזור למשקיעים לבחור באיזו קרן להשקיע.

פרסמו את הרקורד של המנהל יחסית לקריטריון של הקרן

להראות את הביצועים של המנהל זה דבר טוב, אבל טוב יותר להראות את הביצועים יחסית לקבוצת ההתייחסות של הקרנות הדומות או לקריטריונים שהם מתחרים איתם. כך, המנהלים לא יוכלו לקבור רקורד גרוע במקום עבודה קודם או להסתיר משהו שהם ריסקו.

חברות הקרנות משתמשות במספרים הללו לצרכים פנימיים, כדי להעניק ציונים למנהלים ולהחליט אלו מהם ראויים להמשיך בתפקיד. אם למשקיעים יהיה את המידע הזה, הם יוכלו להחליט בעצמם.

צרפו תקציר של שינויים בתשקיף

מדי שנה הקרנות משגרות לנו מסמכי-מגה שבהם התקנות, המונחים והתנאים משתנים, ולמשקיע הממוצע אין סיכוי להבין מה בדיוק השתנה. תשקיף צריך להיראות כמו ספר חוקים בספורט, שבו השינויים מודגשים בתקציר בתחילת המסמך, ומובלטים באותיות בולטות בהמשך המסמך. התקציר ו/או ההדגשה של מה שהשתנה מבהירים מיד למשקיעים את השינוי. הם יכולים להבין מה חדש, ולהימנע מהפתעות לא נעימות.

תנו לנו מושג איך קרנות אחיות משחקות יחד

מנהלי הקרנות יודעים אלו קרנות במשפחה שלהן דומות זו לזו במידה מהותית. גם המשקיעים צריכים לדעת זאת. הצהרה פשוטה - בתשקיף הקרן או באתר החברה - שמראה למשקיעים לאלו קרנות יש חפיפה של, נניח, 20% בהחזקות, תזהיר את המשקיעים שקניית קרנות אחיות מסוימות נושאת את הסיכון של תיק מרוכז מדי ללא פיזור סיכונים.

פרסמו עמלות השוואתיות

קרנות משוות את ביצועיהן לקריטריונים ולקרנות דומות. הן צריכות לנהוג כך גם עם דמי הניהול/עמלות, כדי שהמשקיעים ידעו להשוות את העלויות שלהן.

השוואת עלויות כזו מחייבת רק עוד טבלה פשוטה בתשקיף, שמציגה את עלות הקרן לצד עלות ממוצעת של קרנות פעילות ופסיביות (תעודות סל) באותה קטגוריה. היא תלחץ על חברות הקרנות לשמור על עלויות סבירות, ותסייע למשקיעים להבין היכן העלויות חריגות.

לחשוף כמה המשקיעים מפסידים בעלויות מסחר

עלויות הברוקראז' וביצוע העסקאות אינן חלק מיחס ההוצאות של הקרן, מפני שהן משתנות ובלתי ניתנות לחיזוי (ההנהלה אינה יכולה לצפות מראש כמה עסקאות היא תבצע). ביצועי הקרן, לכן, הם סך הרווחים שלה בניכוי יחס ההוצאות (דמי הניהול הקבועים) ועלויות המסחר.

עלויות העסקאות מדווחות בהצהרת המידע הנוסף, אך החשיפה הזו נטולת משמעות. במקום זאת, הקרנות צריכות, אחרי הצהרת הביצוע ודמי הניהול בחלקו הראשון של התשקיף, לדווח כמה בממוצע היו עלויות המסחר בחמש השנים האחרונות. כך תוכל ההנהלה עצמה לראות אם מסחר תכוף מדי מעיק על הביצועים.

להוציא להורג קרנות שלא מגיע להן להמשיך

חברות הקרנות יוצרות הרבה מוצרים לצורכי שיווק ולא לצורכי הציבור, בייחוד לאחר שהתוצאות מתחילות להתברר. במקרים כאלו, שמירה על המוצר אינה האינטרס העליון של המשקיע. אבל קרנות בינוניות יוצרות הכנסה שנתית קבועה להנהלה - דמי ניהול ממשקיעים שמתפתים לחומר השיווקי של החברה. קרנות גרועות יכולות לשרוד לאורך עשרות שנים.

אם לקרן לא מגיע לשרוד - כלומר את הביצוע פושר או גרוע - חסלו אותה. אפשר למזג אותה או לסגור אותה, ולעודד את המשקיעים למצוא מוצר שווה יותר. למשקיעים מגיעים הרעיונות הטובים ביותר שלכם, לא תפיסות כוזבות ועייפות של השוק.

*** כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2014