פרמיירליג: משחקים בימי שישי - 4.5 מיליארד ליש"ט הכנסות מזכויות שידור?

הליגה האנגלית פרסמה את מכרז הטלוויזיה החדש שלה בבריטניה ■ אנליסטים: ההכנסות השלוש-שנתיות עשויות לתפוח ב-50%

ג'ו הארט שוער מנצ'סטר סיטי חוגג זכייה באליפות 2014, פרמיירליג / צלם: רויטרס
ג'ו הארט שוער מנצ'סטר סיטי חוגג זכייה באליפות 2014, פרמיירליג / צלם: רויטרס

הפרמיירליג, שיאנית ההכנסות העולמית מזכויות שידור מבין ליגות הכדורגל (מקבלת 3.038 מיליארד ליש"ט בשלוש שנים רק מהערוצים הבריטיים המשדרים אותה), רוצה להמשיך להזניק את התחום הזה כלפי מעלה. איך עושים זאת? השיטה הקלה ביותר היא כמובן להוסיף שידורים.

"הגרדיאן" מפרסם את פרטי מכרז זכויות השידור החדש של הליגה הבכירה באנגליה, ממנו עולה כי החל מכניסתם לתוקף של הסכמי הטלוויזיה החדשים, באוגוסט 2016 - ישודרו משחקים גם בימי שישי בערב - ספוט טלוויזיוני שכיום לא קיים בפרמיירליג.

בסך הכל ישודרו על-ידי הערוצים הבריטיים 168 משחקים בעונה במקום במקום 154 כיום. 10 מחזורים במהלך העונה יכללו שידורים גם בימי שישי בערב. על מנת לשבץ שידורים אטרקטיביים בהשתתפות הקבוצות "הגדולות" - משחקי ימי שישי יצטרכו להיות משובצים לשבועות בהם אין מפעלים אירופיים (ליגת האלופות והליגה האירופית, בהשתתפות מועדוני הפרמיירליג - מתקיימות בימים שלישי-חמישי).

מחזיקות הזכויות הנוכחיות של הפרמיירליג בבריטניה הן תחנות Sky Sports (משלמת 2.3 מיליארד ליש"ט בשלוש שנים, עבור 116 משחקים לעונה) ובריטיש טלקום (BT, המשדרת 38 משחקים בעונה תמורת 738 מיליון ליש"ט לשלוש שנים).

ב"גרדיאן" מציינים כי "אנליסטים מסוימים מעריכים כי ההכנסות הכוללות של הפרמיירליג מהשידורים החיים בבריטניה עשויות לאחר המכרז הבא לקפוץ ב-50%, אל סך של 4.5 מיליארד ליש"ט בשלוש שנים". יש לציין כי הפרמיירליג מכניסה הון תועפות גם ממכירת הזכויות שלה לחו"ל - אלו מוערכות בהסכמים הנוכחיים ב-2.23 מיליארד ליש"ט (מתוך זה 940.8 מיליון ליש"ט מהשוק האסייתי).

על-פי הערכות, צפוי המכרז החדש להיסגר בפברואר הקרוב. במקביל, נמשכת החקירה של הרגולטור הבריטי, בטענה כי הפרמיירליג מוכרת את הזכויות שלה באופן לא חוקי, במה שגורם לאינפלציית מחירים עבור הצרכנים: אוהד בריטי שמעוניין לצפות בכל השידורים הישירים של הליגה בטלוויזיה צריך לשלם 51 ליש"ט בחודש לזכייני השידור - יותר מכל מדינות הליגות הבכירות האחרות באירופה.