קרן ריט 1 רוכשת את חניון קרתא בירושלים ב-107 מיליון שקל

ריט 1 תרכוש את החניון לאחר שהממונה על ההגבלים העסקיים פסל את הצעתה של אלרוב בשליטת אקירוב שהציעה 110 מיליון שקל תמורת החניון, בשל חשש למונופול בתחום

ממילא / צילום: איל יצהר
ממילא / צילום: איל יצהר

קרן ריט 1 צפויה לרכוש את חניון קרתא בירושלים, תמורת 107 מיליון שקל. זאת לאחר שהמנהל המיוחד של חברת קרתא הודיע על כוונתו לפנות לבית המשפט לאשר את הצעתה של ריט 1 .

החניון הועמד למכירה לפני שנתיים כחלק מפירוק חברת קרתא ולפני שנה זכתה חברת אלרוב שבשליטת אלפרד אקירוב במכרז לרכישת החניון, תמורת 110 מיליון שקל לאחר שגברה על 8 מציעים נוספים. זכייתה של אלרוב היתה צפויה, מכיוון שהיא מחזיקה כיום בשני החניונים השכנים והמתחרים לקרתא: ממילא ומצודת דוד הכוללים יחד 1,200 מקומות חניה, וכצפוי החברה הציעה סכום הגבוה משמעותית מהערכת השמאי שהוזמנה על ידי עורכי המכרז ואמדה את שווי החניון ב-70 מיליון שקל.

ואכן, במרץ 2014 פסל הממונה על ההגבלים העסקיים דיויד גילה את הרכישה על ידי אלרוב מחשש ליצירת מונופול בחניוני העיר העתיקה, בשל החזקותיה של אלרוב בשני החניונים המתחרים הסמוכים. אלרוב ערערה על ההחלטה לבית הדין להגבלים עסקיים, אולם זה דחה את עתירת אלרוב ואישר את החלטת גילה. על רקע פסילתה של אלרוב, צפויה להתקבל ההצעה השנייה בגובהה בסך 107 מיליון שקל, שהציעה ריט 1.

חניון קרתא נמצא בסמוך לקניון ממילא ובסמוך לשער יפו, בנוי על שטח של כ-22 דונם בשלושה מפלסים, ומכיל 800 מקומות חניה למכוניות ו-35 מקומות חניה לאוטובוסים. הכנסותיו ב-2012 הסתכמו ב-12 מיליון שקל.

הרכישה מרחיבה את תיק הנכסים של ריט 1 בתחום החניונים, הכולל היום את חניון ליאונרדו סיטי טאואר באזור הבורסה ברמת גן וחניון ברחוב דניאל פריש בתל אביב.

"חניון קרתא הוא חניון מוביל, במיקום מרכזי וייחודי" מסר שמואל סייד, מנכ"ל ריט 1, "רכישת החניון תואמת את מדיניותנו להשקיע בנכסים מניבים איכותיים במיקומים אטרקטיביים, תך פיזור של התיק מבחינה גיאוגרפית ומבחינת סוגי הנכסים המניבים".

קרתא היתה חברה ממשלתית (74.5%) ועירונית (25.5%) שהוקמה בשנת 1972 לשם הקמת פרויקט ממילא בירושלים. לצורך הקמת הפרויקט התקשרה קרתא עם חברת אלרוב של אקירוב, אולם לטענתו היא עיכבה את בנייתו והערימה קשיים על השלמתו. לאחר סכסוך משפטי בית המשפט אף פסק לפצות את אקירוב בסך של 130 מיליון שקל, לאחר שאלרוב הקימה את הפרויקט בהשקעה של מיליארד שקל. לאחר שקרתא לא קיימה את פסק הדין, הגישה אלרוב בקשה לפירוק החברה ומכירת נכסיה, שאחד מהם הוא חניון קרתא, בו לבסוף לא זכתה החברה.