EMG: "לא מעורבים במגעים להזרמת גז מישראל למצרים"

חודשיים לאחר הפרסומים על אודות מגעים להולכת גז ישראלי למצרים באמצעות הצינור שהקימה חברת EMG, מבהירים היום בחברה כי עד כה אף אחד לא פנה אליה בבקשה שכזו

פיגוע בצינור הגז של EMG / צילום: רויטרס
פיגוע בצינור הגז של EMG / צילום: רויטרס

חודשיים לאחר הפרסומים על אודות מגעים להולכת גז ישראלי למצרים באמצעות הצינור שהקימה חברת EMG, מבהירים היום (א') בחברה כי עד כה אף אחד לא פנה אליה בבקשה שכזו. עו"ד ניב סבר, שותף במשרד מ. פירון, המייצג את החברה, אמר היום כי "EMG אינה מעורבת במגעים אלו".

באוקטובר השנה עדכנו שותפויות הקידוחים של קבוצת דלק על מכתב כוונות לניהול מו"מ עם חברת דולפינוס המצרית, שלפיו יסופק גז ממאגר "תמר" לתעשייה המצרית. זאת על רקע המחסור במקורות גז לשוק המצרי, והדרישה לכך שם. את הגז מתכננת דולפינוס (Dolphinus Holdings) להזרים באמצעות צינור הגז של EMG ו"כוונת הצדדים היא שהגז יובל דרך מערכת ההולכה של נתג"ז לאשקלון, ומשם למצרים באמצעות צינור EMG".

בדלק העריכו במועד הדיווח כי הסכם מחייב בין הצדדים יהיה כפוף לכמה תנאים, בהם "הגעה להסדר בין הקונה לבין EMG באופן שיאפשר לקונה להוביל את הגז באמצעות צינור EMG". עוד ציינו אז, כי דולפינוס מורכבת מקונסורציום של צרכני גז לא ממשלתיים, תעשייתיים ומסחריים מצריים גדולים, מפיצי גז, ויזמים בראשות ד"ר עלא ערפא.

עו"ד סבר הדגיש היום, כי "דולפינוס והשותפויות הישראליות שנזכרו בדיווחים שהתפרסמו לא פנו ל-EMG ביחס ליבוא גז ישראלי למצרים". לדבריו "לחברת EMG אין כל ידיעה על כל הסכם או מסמך אחר המתייחס לעסקה כזו. מסמכים אלו, אם וככל שהם קיימים בכלל, קיימים אך ורק בין צדדים שלישיים שאינם קשורים ל-EMG".

שימוש בצינור הובלת הגז של EMG ידרוש ביצוע התאמות ובהן הפיכת כיוון ההזרמה המתוכננת. שינוי כזה יכול להתבצע תוך כמה חודשים, ולהזרמת גז במערכת חדשה שתוקם לצורך זה נדרשים זמן ומשאבים גדולים בהרבה.

EMG היא חברה פרטית הרשומה במצרים, אשר שימשה כספקית גז טבעי ממצרים לישראל. החברה הקימה צינור גז מאל עריש לאשקלון בעלות של כ-460 מיליון דולר, והחלה בהזרמת גז לישראל בשנת 2008. שלוש שנים לאחר מכן הופסקה פעילות יבוא הגז עקב ההפיכה במצרים והדחת הנשיא מובארק. הפסקת פעילותה של החברה הורידה לטמיון את מאות מיליוני הדולרים שהושקעו בה.

EMG הוחזקה בידי חוסיין סאלם, איש עסקים מצרי מקורב לשלטון מובארק, וכן בידי PTT התאילנדית, חברת אמפל של יוסי מימן (שקרסה בעקבות הפסקת אספקת הגז), המיליארדר האמריקאי סם זל ומשקיעים מוסדיים בישראל.