הפלסטינים באו"ם: "שיחות ישירות עם ישראל? היסטוריה"

רומז: אין ודאות שמועצת הביטחון תצביע על הצעות לסיום הסכסוך במזה"ת ביום ד', ואולי לא תהיה כלל הצבעה ■ חוק התקציב האמריקאי לשנת 2015 יסכל כל יזמה פלסטינית להצטרף לבית-הדין הבינלאומי בהאג

אבו מאזן / צלם: רויטרס
אבו מאזן / צלם: רויטרס

למרות המגעים הקדחתניים באירופה בין נציגי ארה"ב, ישראל, הפלסטינים והאיחוד האירופי, אין שום ודאות שמועצת הביטחון תקיים מחר (ד') הצבעה על הצעות לסיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני. לא מן הנמנע שהצעת (או הצעות) החלטה אכן יונחו על שולחן המועצה מחר, אך זו לא תצביע עליהן באותו יום וייתכן שהיא לא תצביע עליהן בכלל. כך עולה מהצהרה של נציג הרשות הפלסטינית באו"ם, ריאד מנסור, בשיחה עם עיתונאים.

מנסור אמר: "ביום ד', קרוב לוודאי, תיכתב הצעת החלטה בדיו כחולה" (A draft will be put in blue ink). בעגה דיפלומטית, "כתיבה בדיו כחולה" היא הנחת הצעה על שולחן מועצת הביטחון 24 שעות לפני ההצבעה המתוכננת על ההצעה. אך ההצבעה אינה חייבת להיערך אחרי 24 שעות, או במועד כלשהו והיא אף אינה חייבת להיערך בכלל, כפי שאירע לא פעם.

שגרירת ירדן באו"ם, דינה קוואר, אמרה כי היא לא קיבלה שום בקשה שנוגעת בהצעת ההחלטה הפלסטינית. ירדן , חברה במועצת הביטחון, אמורה להניח את המסמך הפלסטיני על שולחן המועצה אם תתבקש לעשות זאת. בתשובה על שאלה, האם היא מצפה להתפתחויות כלשהן במועצת הביטחון השבוע,אמרה השגרירה לכתבים: "לא, לא, מפני שמר קרי מקיים פגישות באירופה עם כמה שרים, כך שאנו ממתינים לראות מה יקרה".

גורמים באו"ם אומרים, כי גם אם מועצת הביטחון תכונס לדון בהצעת החלטה כלשהי ביום ד', לא יהיה שום דיון רשמי ולהצעת ההחלטה שתתקבל בדלתיים סגורות לא יינתן פומבי באופן רשמי, אם כי סביר להניח, שנוסח ההחלטה יודלף ע"י המשלחות השונות.

בשיחה עם כתבים אמר מנסור, כי הפלסטינים לא יחזרו לשיחות ישירות עם ישראל וכי הם תומכים ביזמה צרפתית לעריכת ועידה בינלאומית לקידום עסקת שלום שבה ישתתפו חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון, מדינות מפתח בעולם הערבי וכן גורמים אחרים. "ניסינו שיחות ישירות במשך 20 שנה וזה לא עבד", אמר מנסור. "זה היסטוריה". הוא הזהיר, שאם מועצת הביטחון לא תפעל, "יוחמר העימות על ירושלים בגלל הקיצונים הישראליים, וילך וגידל הסיכוי למלחמת דת ולהרס נוסף".

ובהופעה ראשונה לפני שגרירי המדינות החברות בבית-הדין הבינלאומי בהאג, התבטא מנסור בזהירות בתשובה על שאלה מתי יצטרפו הפלסטינים לבית-הדין: "הזמן להצטרף יוחלט ע"י ההנהגה הפלסטינית בזמן המתאים".

לדברי מקורות אמריקאיים בוושינגטון, ההתחמקות של מנסור נובעת מאחד מסעיפי חוק התקציב בארה"ב לשנת הכספים 2015. הסעיף קובע שהסיוע האמריקאי לרשות הפלסטינית יופסק אם הפלסטינים יתקבלו כחברה מלאה באו"ם, במעמד של מדינה, או באחת מסוכנויות או"ם. כן קובע סעיף זה, שהסיוע יופסק אם הפלסטינים ייזמו חקירה של בית-הדין הבינלאומי נגד ישראל בחשד לרצח פלסטינים.

ב-2015 אמורים הפלסטינים לקבל מארה"ב 440 מיליון דולר.