רשות המסים: נסיונות הונאה במיסוי מקרקעין במיליוני שקלים

במסגרת מבצע של רשות המסים שנערך בכל אזור המרכז, השפלה והכרמל נמצאו עשרות מקרים של דיווחים כוזבים על שווי מכירת דירות

מיסוי מקרקעין / צילום: איל יצהר
מיסוי מקרקעין / צילום: איל יצהר

במבצע רבעוני שנערך בשבוע שעבר באזור המרכז, חשפו מפקחי מיסוי מקרקעין מספר דיווחים כוזבים לרשות המסים, המסתכמים במיליוני שקלים. גם במבצעי הביקורות של עובדי ניהול ספרים בעסקים ברחבי הארץ נתגלו ליקויים, אך באחוז נמוך יחסית למבצעים דומים - בכ-10% מבתי העסק שנבדקו בלבד.

בגבעת שמואל נרכשה על ידי חברה וילה מקבלן בשנת 2007 תמורת כ-2 מיליון שקל עבור מגוריו של המנכ"ל ונמכרה כעת תמורת שווי מוצהר של 5.1 מיליון שקל. הפער במחיר עורר את חשדם מפקחי מיסוי מקרקעין מרכז, ובבדיקה מול החברה נטען כי בוילה בוצעו לכאורה עבודות השבחה בהיקף של 2 מיליון שקל, למרות שנרכשה חדשה לגמרי, והחברה דרשה פחת בהתאם להוצאות. בביקורת שנערכה בנכס נמצאה אי התאמה בין ההוצאות שנדרשו לבין המצב בשטח, והועלה החשד כי העבודות כלל לא בוצעו באותו בית אלא בבית אחר שבבעלותו הפרטית של המנכ"ל ואמנם, בבירור שנעשה מול מייצג החברה, לא ידע להסביר את ההוצאות המוגזמות שלא ניכרו בבית. הוחל בבדיקה מעמיקה על מנת להוציא שומה מתוקנת ובנוסף, המקרה הועבר לבדיקת ההיבטים הפליליים שבו.

במקרה אחר, נמכרה דירת שני חדרים ישנה בבני ברק בכ-500 אלף דולר. הסכום הגבוה עורר את חשדה של עובדת המשרד ואכן, בדיקה בנכס העלתה שהמחיר אינו סביר ואינו תואם את מצב הדירה. מבדיקה מול ועדת התכנון והבנייה העירונית, עלה כי לדירה קיימות זכויות בנייה גדולות ששוויין רב ושלא דווחו כנדרש למיסוי מקרקעין, ובעלי הדירה - שלולא הגילוי היו מקבלים פטור שלא כדין ממס שבח בגין מכירת דירה מזכה יחידה על הסכום כולו, כעת חוייבו במסים של מאות אלפי שקלים.

גם באזור השרון וצפונה נמצאו מקרים של דיווחים כוזבים או חסרים: במתחם בתי הקיץ בחוף הזהב בקיסריה, מפקחי משרד מיסוי מקרקעין חדרה חשפו מוכרי דירה שזייפו זכרון דברים במטרה ליהנות מפטור ממס שהקנתה הוראת שעה שהייתה בתוקף עד מאי 2013 שאיפשרה למכור שתי דירות למגורים בפטור ממס שבח, נוסף לדירה יחידה מזכה. המוכרים ככל הנראה סברו שיהנו מהפטור ממילא ורק לאחר שהוצאה להם השומה, הבינו את טעותם ו"מצאו" את זכרון הדברים. מלבד גביית המס שנדרש על פי תאריך חתימת החוזה האמיתי - כ-500 אלף שקל, על המוכרים הוטל קנס גירעון של 78 אלף שקל וכופר כחלופה להליך פלילי בסך של 60 אלף שקל.