הבנקים יחויבו להעביר פעילות של לקוח לבנק אחר תוך 5 ימים

דודו זקן יאפשר לבנק החדש שאליו יעבור הלקוח לבצע עבורו את כל הפעולות לצורך העברת הפעילות מהבנק הקודם ואת תהליך סגירת החשבון ■ תהליך סגירת החשבון יוכל להתבצע ללא הגעת הלקוח לסניף, אלא באמצעות האינטרנט

דודו זקן / צילום: תמר מצפי
דודו זקן / צילום: תמר מצפי

בנק ישראל מנסה לשפר את התחרות במערכת הבנקאית ע"י פרסום שורה של הקלות בתהליך העברת חשבון מבנק לבנק. המפקח על הבנקים פרסם היום (א') מספר הוראות בנושא זה, שייכנסו רובן לתוקף ביולי 2015.

דודו זקן יאפשר לבנק החדש שאליו יעבור הלקוח לבצע עבורו את כל הפעולות לצורך העברת הפעילות מהבנק הקודם ואת תהליך סגירת החשבון - תהליך הכרוך בלא מעט בירוקרטיה שמרתיעה חלק מהלקוחות. גם תהליך סגירת החשבון יוכל להתבצע ללא הגעת הלקוח לסניף, אלא באמצעות האינטרנט.

כמו כן, נקבע כי הבנק יצטרך להעביר לבנק אחר את הפעילות של הלקוח ולסגור לו את החשבון תוך זמן קצר של 5 ימי עסקים מהגשת הבקשה, כאשר אם מדובר בתיק של ני"ע זרים יינתנו לבנק 14 ימי עסקים.

עוד הוחלט, כי גם במקרה שבו לקוח יעבור לבנק אחר או יעביר חלק מהפעילות שלו, הבנק הנוכחי שלו לא יוכל להפעיל נגדו סנקציות כגון ביטול הטבות או הנחות בנקאיות. הסיבה להנחיה זו היא שישנם לקוחות שהתלוננו לבנק ישראל כי אפילו במקרים שבהם רק התעניינו במעבר לבנק אחר בוטלו להם ההטבות. יחד עם זאת, אם ההטבה של הלקוח היא בתנאים מסוימים - כגון הנחה בעמלות ני"ע המותנות בהיקף פעילות התיק של הלקוח - אז יוכל הבנק לבטל את ההטבה במקרה שבו היקף התיק ירד כתוצאה ממעבר של הלקוח לבנק אחר.

נציין כי צעד חשוב שבבנק ישראל מובילים זה זמן רב בנושא הקלת המעבר מבנק לבנק, הוא האפשרות לפתוח חשבון בנק באינטרנט מבלי להגיע פיזית אל הסניף. עם זאת, נראה כי תהליך זה עדיין מתעכב שכן קיים צורך בחתימות ממשרדים ממשלתיים שונים לצורך יישומו, והקדמת הבחירות ודאי אינה מזרזת את סיום התהליך.