המועצה לצרכנות: האיורים על אריזות הביצים מטעים צרכנים

לטענת המועצה, האיורים - המציגים תרנגולות מדושנות ושמחות באחו ירוק - עלולים להטעות את הצרכנים לחשוב שמדובר בביצים שהוטלו ע"י תרנגולות שאינן כלואות בכלובים צפופים אלא נהנות מתנועה חופשית

תבניות ביצים של תנובה / מתוך אתר החברה
תבניות ביצים של תנובה / מתוך אתר החברה

המועצה הישראלית לצרכנות פנתה היום (ב') לרשות להגנת הצרכן בקריאה לשים קץ להטעיה לכאורה המופיעה על גבי אריזות ביצים, באמצעות תמונות המציגות תנאי גידול שונים מאלה שבהן מגודלות בפועל התרנגולות. זאת בעקבות בדיקה שערכה המועצה באריזות הביצים המשווקות על-ידי 3 חברות: תנובה, משק גליקסמן וחברת מ. לסר בע"מ.

לעמדת המועצה, התמונות והמלל על האריזות - כמו למשל תרנגולות מדושנות ושמחות באחו ירוק - עלולות להטעות את הצרכנים לחשוב שמדובר בביצים שהוטלו על-ידי תרנגולות אשר אינן כלואות בכלובים צפופים אלא נהנות מתנועה חופשית - זאת בניגוד למצב בפועל של אלפי תרנגולות המטילות בכלובים צפופים, במספר קומות, ללא מגע עם קרקע טבעית או תנועה חופשית.

"במקרה זה", אומר מנכ"ל המועצה עו"ד אהוד פלג, "אף מוסיפים המשווקים חטא על פשע, שכן הם גורמים לציבור להיות שותף בעל-כורחו וללא ידיעתו בפרקטיקה אכזרית כלפי בעלי חיים".

בחודש שעבר הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית בסך 50 מיליון שקל נגד אותן משווקות ביצים, בעקבות תחקיר ערוץ 2 בשתוף עם עמותת אנונימוס אודות תנאי הגידול המחפירים לכאורה של מטילות הביצים לצד התנאים הסניטריים הבעייתיים בדרך של הביצה מהלול לצלחת.

הבקשה הוגשה באמצעות עוה"ד האני וניזאר טנוס, בטענה כי החברות שיווקו לצרכנים ביצים שיוצרו תוך הפרת כללים בסיסיים של בריאות הציבור ועל כן אינן ראויות למאכל, וכי המשווקות הפרו את חוק הגנת הצרכן בכך שהטעו את הצרכנים בפרסומיהן בהצגת מצג-שווא של תנאי מחיה טובים.