פרשת השחיתות: מעצר השר לשעבר מיסז'ניקוב הוארך ב-9 ימים

המשטרה עיכבה היום לחקירה יותר מ-30 חשודים בפרשת שחיתות שהחלה לפני שנה ■ בין החשודים: סגנית השר פאינה קירשנבאום ובתה רנית; אבנר קופל, לשעבר יו"ר איגוד הכדורסל; ויו"ר נת"ע, אלכס ויז'ניצר

בית משפט השלום בראשון-לציון התיר הערב (ד') לפרסום את שמותיהם של חלק מהחשודים בפרשת השחיתות שנחשפה הבוקר, אשר במרכזה עומדת סגנית שר הפנים, פאינה קירשנבאום, ממפלגת ישראל ביתנו.

בין החשודים גם שר התיירות לשעבר, סטס מיסז'ניקוב, שמעצרו הוארך ב-9 ימים.

בתה של קירשנבאום, רנית, נחקרה גם היא במסגרת הפרשה, בחשד שלקחה שוחד יחד עם אמה. חקירתה של פאינה קירשנבאום הסתיימה בשעות הערב.

מוקדם יותר הערב הותר לפרסום כי אבנר קופל, לשעבר יו"ר איגוד הכדורסל, חשוד במעורבות בפרשת השוחד במפלגת ישראל ביתנו. קופל שוחרר היום בתום החקירה למעצר-בית בתנאים מגבילים. מעורבותו לכאורה של קופל בפרשה נחשפה ב"גלובס" על-ידי הכתב משה ליכטמן בתחילת החודש.

חשודים נוספים בפרשה שמעצרם הוארך עד 1 בינואר: ראש המועצה האזורית תמר, מרדכי דהמן; ראש המועצה האזורית מגילות, דב ליטבינוף; גזבר המועצה אזורית מגילות, דוד בלאו; יו"ר נת"ע, אלכס ויז'ניצר; וראש סניף הליכוד בירושלים, ישראל יהושע.

מעצרם של החשודים הבאים הוארך עד 28 בדצמבר: יו"ר איגוד התאגידים העירוניים, יצחק בורבה; מנכ"ל מדרשת גולן, גבי חמו; ואיש העסקים ציון זוארץ.

נציין כי גם דורון שמחי, יו"ר איגוד הכדור-יד, נחקר בפרשה ושוחרר למעצר-בית.

נזכיר כי המשטרה עיכבה היום לחקירה יותר מ-30 חשודים במסגרת פרשה זו, שהחלה לפני כשנה. לפי החשד, בוצעה הקצאה של כספים לעמותות שאינן זכאיות למימון מהמדינה, וזאת בתמורה למתן טובות הנאה שונות לחשודים ולמקורביהם.

ויז'ניצר: "כופר מכל וכל; המעצר מיותר"

עורכי הדין נתי שמחוני ואילנה זיבנברג ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן, המייצגים את אלכס ויז'ניצר, אחד החשודים בפרשה, מסרו בתגובה: "מר ויז'ניצר הינו אדם עתיר זכויות, אשר נשא ונושא במגוון תפקידים ציבוריים מתוך תחושת שליחות ואמונה. מר ויז'ניצר פעל בהם ללא לאות, הטביע את חותמו והגיע להישגים מרשימים. כל מי שמכיר אותו יודע לדבר בשבחו ובפיו רק שיר הלל לאיש. הטענות המועלות כנגדו בפרשה אינן משקפות את אישיותו, כלל ועיקר, וזרות הן לאורח חייו.

"מר ויז'ניצר שיתף פעולה עם חוקריו וכפר מכל וכל בחשד המיוחס לו. אנו כמובן מכבדים את זכותה וחובתה של המשטרה לחקור, אך ניתן היה לעשות כן בלא צורך בהותרתו במעצר. בנסיבות העניין ובנסיבותיו של האיש, הליך המעצר מיותר ובלתי מידתי. מר ויז'ניצר סמוך ובטוח כי במהרה תוברר חפותו וכי לא דבק בו כל רבב, והוא יחזור למעגל העשייה הברוכה וימשיך לתרום, כבעבר, למען הציבור".

פרשת התרומה לאיגוד הכדורסל: עמלת תיווך לאשתו של בכיר בישראל ביתנו

כאמור, חקירתו היום של יו"ר איגוד הכדורסל לשעבר, אבנר קופל, מגיעה לאחר שבתחילת החודש חשף משה ליכטמן ב"גלובס" חלק מהחשדות שנחקרים כעת על-ידי המשטרה בפרשת השחיתות בצמרת "ישראל ביתנו". החשיפה הביאה, ככל הנראה, לזירוז החקירה והמעבר לשלב הגלוי שלה.

לפי הפרסום, במסגרת תרומה בגובה מיליון שקל של מפלגת "ישראל ביתנו", שניתנה לפני כ-3 שנים לאיגוד הכדורסל, שולמה עמלת תיווך בגובה כ-100 אלף שקל לחברת "ב.כ. עומר ייעוץ" בבעלות בתיה כהן, אשתו של רמי כהן, מנכ"ל משרד החקלאות (העמלה שולמה לפני שכהן מונה לתפקיד מנכ"ל). כהן הוא חבר בכיר ב"ישראל ביתנו" וממקורביו של יו"ר המפלגה ושר החוץ, אביגדור ליברמן.

חקירת המשטרה בפרשה זו הגיעה בזמנו למבוי סתום ונסגרה, ואולם ככל הנראה הפרסום הביא לפתיחתה מחדש.

גורם המצוי בפרשה אמר כי המידע גורם למבוכה מסוימת, בשל העובדה שגם השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', הוא מ"ישראל ביתנו", ושיש בעייתיות כללית בפתיחת חקירות משטרה בתקופת בחירות.

התרומה של מפלגת "ישראל ביתנו" לאיגוד הכדורסל, בגובה מיליון שקל, ניתנה מעודפי כספי מימון המפלגות של "ישראל ביתנו". התרומה ניתנה כסיוע ל"אקדמיה לכדורסל בנים", הפועלת במכון וינגייט.

את המהלכים להעברת התרומה המפלגתית לאיגוד הכדורסל הובילה ח"כ פאינה קירשנבאום מ"ישראל ביתנו", סגנית שר הפנים, בתיאום עם אבנר קופל, שהיה יו"ר איגוד הכדורסל.

פרשת התרומה עוררה סערת רוחות באיגוד הכדורסל ובעיתונות הספורט. רק בעקבות דרישות תקיפות בתוך איגוד הכדורסל, נודע כי מתוך התרומה בסך מיליון שקל שולמה "עמלת תיווך" בגובה 98 אלף שקל לחברה בשם "ב.כ. עומר ייעוץ". העיתונאי גידי ליפקין מאתר הספורט ONE שאל את ח"כ קירשנבאום אם היא מכירה את החברה המתווכת בתרומה, וקירשנבאום ענתה: "לגמרי לא, לא ידוע לי".

"גלובס" חושף כאן לראשונה כי חברת "ב.כ. עומר ייעוץ" שקיבלה את עמלת התיווך היא חברה בבעלות בתיה כהן, אשתו של רמי כהן, מנכ"ל משרד החקלאות (עומר הוא שמה של נכדתם).

כהן, אל"מ (מיל.), שירת בסיירת מטכ"ל, היה מפקד יחידה רגישה בחיל האוויר וכן עמד בראש יחידה 669. אחרי שחרורו מצה"ל פעל כיועץ אסטרטגי ופיננסי לגופים ממשלתיים שונים. כהן, שהתמודד מטעם "ישראל ביתנו" כמועמד לכנסת ב-1999 אך הגיע למקום השמיני ולא נכנס לכנסת, היה יועץ ההשקעות והפיננסים של ליברמן.

כהן מונה על-ידי ליברמן לתפקיד מנכ"ל חברת הפחם, אולם בעקבות בדיקה של המבקר הפנימי בחברה, שלפיה נוצרה התנגשות בין תפקידו כמנכ"ל לפעילויותיו העסקיות האחרות, נאלץ להתפטר. בהמשך, גם בהשפעתו של ליברמן, מונה כהן ליועץ מיוחד לחברת נתיבי ישראל (מע"צ).

כהן היה פעיל גם כמנהל תיקי השקעות, חלק מהם של אנשים שהכיר במסגרת שירותו הצבאי. הוא מונה לדירקטור בחברת קרן פלד, והשקיע כספים של לקוחותיו הפרטיים במסגרת פרשת פלד-גבעוני (כהן לא הואשם בפרשה זו). במסגרת תביעה אזרחית בעלת אופי חמור נגדו בפרשת פלד-גבעוני בגין הפסדים, יוצג כהן בידי עו"ד יואב מני, פרקליטו של ליברמן, והתביעה הסתיימה בפשרה.

מלשכת המנכ"ל כהן נמסר בתגובה לכתבה כי "לעניין החברה שבבעלות אשתו של המנכ"ל, מדובר בנושא נדוש שהועלה כבר לפני כמה שנים. החברה סיפקה ייעוץ לאיגוד הכדורסל, ובגינו ניתן תשלום שכר-טרחה כמקובל. יש לתהות על המניע להתעניינות המחודשת בנושא כיום".

שר החוץ אביגדור ליברמן לא הגיב אז לפרסום. סגנית השר קירשנבאום מסרה אז כי "מדובר בניסיון פתטי לחמם אטריות קרות, כחלק מהשמצות מופרכות לקראת בחירות. העניין כבר פורסם ונבדק על-ידי כל הגורמים לפני יותר מ-3 שנים, והוכח כי לא היה שום פגם בהתנהלות 'ישראל ביתנו', אלא להיפך: היא פעלה בצורה ראויה, שקופה ונקייה לטובת חיזוק הספורט בישראל, במגוון ענפים, ותמשיך לפעול לטובת העניין".