רוסיה: משבר המטבע נגמר, אבל האינפלציה תזנק ל-11%

שר האוצר הרוסי מעריך כי המשבר ברובל הסתיים ומקווה להוריד חזרה את הריבית ■ היועץ הכלכלי של פוטין מזהיר מפני האינפלציה

ולדימיר פוטין/ צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין/ צילום: רויטרס

לאחר הקריסה של הרובל, ההעלאה הדרמטית של הריבית וחילוץ של בנק שקרס, רוסיה מודיעה היום (ה') כי המשבר במט"ח הסתיים, אולם האינפלציה צפויה לטפס אל מעל ל-10%, מה שיוסיף שמן למדורה שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין מנסה לכבות בחודש האחרון.

מאז השפל אליו הגיע הרובל, על רקע הצניחה במחירי הנפט, נרשמה התאוששות בשערו, בין היתר בגין בעלאת הריבית לשיא של 17% ושליטה בהון במדינה. לפני שבוע אמר פוטין כי רוסיה תתגבר על האתגרים שלה ותחזור לצמוח לכל היותר עד 2017.

מאחר ויצוא הנפט ברוסיה אחראי על כ-50% מהכנסות המדינה, מחירי הנפט שקרסו בכ-40% מאז חודש יוני השנה, גרעמו לזעזוע בכלכלת רוסיה והובילו לפיחות של 50% במטבע הרוסי. לפי הערכות בשוק, כלכלת רוסיה תתכווץ בקצב של 4.5% השנה אם מחירי הנפט ישארו מתחת ל-60 דולר לחבית.

על רקע דברים אלה אמר היום שר האוצר הרוסי אנטון סילוואנוב כי "הריבית הועלתה על מנת לייצב את המצב בשוק המט"ח. התקופה הזו, להערכתנו, חלפה. הרובל מתחזק". לדבריו, אם ההתייצבות תמשך הריבית תרד.

אולם, מכיוון שרוסיה מייבאת כמויות גדולות של מזון, ציוד טכנולוגי ומכוניות, היא נאלצת לשלם יותר כל עוד הרובל חלש, מה שדוחף למעלה את האינפלציה ומעודד אנשים לרכוש דולרים, מה שלוחץ שוב על הרובל.

היועץ הכלכלי של פוטין, אנדריי בלוסוב, אמר היום כי האינפלציה במדינה עלולה להגיע ל-11% עד סוף השנה. בשיא המשבר של 2008-2009 הגיעה האינפלציה ל-10%.