המבקר: ליקויים בהחלטות התעשייה האווירית במטוס המנהלים

המבקר יוסף שפירא מצביע על שורה ארוכה של ליקויים בתוכנית הפיתוח והייצור של ה-‏G-280‎‏ ‏‎‎‏■ עיקר הליקויים: עבודת מטה חסרה לפני הפיתוח, חריגות מעלויות פיתוח ומלוחות זמנים ובקרה רופפת מצד הדירקטוריון

מטוס הכפיר / צילום: התעשייה האווירית
מטוס הכפיר / צילום: התעשייה האווירית

‎‎בדוח ביקורת על מערכת הביטחון מצביע מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, על שורה ארוכה של ליקויים בתעשייה האווירית (תע"א) הקשורים לתהליכי קבלת ההחלטות בתוכנית הפיתוח והייצור של מטוס המנהלים ‏G-280‎‏.

עיקר הליקויים - בעבודת מטה חסרה שעשתה התעשייה האווירית לפני שניגשה לפיתוח מטוס המנהלים החדש, שהיה אמור להיות מטוס הדגל שלה המשווק לשוק האזרחי, חריגות מעלויות פיתוח ומלוחות זמנים ובקרה רופפת מצד הדירקטוריון ורשות החברות הממשלתיות.

הדוח עוסק בשורה של החלטות שהתקבלו בחברה בשנת 2005, לאחר שצפתה מכירות נרחבות של המטוס החדיש, בעיקר בקרב עשירי תבל. אלא שהמשבר הכלכלי בשנת 2008 הוביל להידוק חגורה בקרב בעלי הון ולירידה חדה בביקוש למטוסי מנהלים, באופן שהשפיע קשות על פעילות חטיבת כלי הטיס האזרחיים של החברה. לתע"א, חברה בבעלות מלאה של הממשלה, זה עלה בהפסדים של עשרות מיליוני דולרים.

בדוח הארוך, המבקר מצביע על פיקוח ובקרה רופפים מצד דירקטוריון התעשייה האווירית על תהליך קבלת ההחלטות במיזם וגם מצד רשות החברות הממשלתיות שלא דרשה מהתעשייה האווירית הבהרות כשהדוחות שלה הצביעו על הפסדים כבדים בתחום.

מטוסי המנהלים של תע"א, ובהם ‏G-280‎‏, מפותחים ומיוצרים בשיתוף פעולה עם התאגיד האמריקאי גאלפסטרים. על פי הסכמי ההתקשרות בין שתי החברות, תע"א מתכננת, מפתחת ומייצרת את המטוס ומוסרת אותו במצב של "מוכן לטיסה" לחברה האמריקאית שמנהלת את הפעולות לשיווקו, לאבזורו ולמכירתו - בהתאם לסטנדרטים שהלקוחות דורשים.

מערכת ההסכמים בין שתי החברות החלה בראשית העשור הקודם, ומנתוני תע"א עולה כי עד סוף 2012 החברה מסרה לגאלפסטרים האמריקאית 106 מטוסי מנהלים בגודל בינוני מדגם ‏G-150‎‏ ורק 13 מטוסי מנהלים בגודל בינוני-גדול מדגם ‏G-280‎‏.

מדוח המבקר עולה כי בשלהי 2005 הנהלת התעשייה האווירית הקימה "צוות אדום", שתפקידו לבחון את מיזם המטוס החדיש ולהגיש הערות והמלצות לשיפור תוכניות הפיתוח. למרות שהצוות הציג להנהלת החברה את הסיכונים הטכניים, ההנדסיים והניהוליים במיזם - זו לא בחנה את ההסתברות או את ההשלכות להתממשותם.

עוד מצא המבקר כי הנהלת תע"א לא התבססה על סקר שוק עצמאי ובלתי-תלוי לבחינת פוטנציאל נתח השוק של המטוס ‏G-280‎‏ בשוק מטוסי המנהלים בעולם, למרות ש"הדבר נדרש נוכח הסיכונים השיווקיים הגבוהים שהיו גלומים בתוכנית - ונובעים ממאפייני השוק שעלולים להשפיע על כדאיותה הכלכלית של התוכנית".

מהדוח עולה כי בסמוך למועד אישור התוכנית, ה"צוות האדום" התריע כי תע"א לא קיבלה לידיה תחזית לשוק מטוסי המנהלים לשנים הבאות מחברת גאלפסטרים האמריקאית - לפני שהחליטה להשקיע הון בפיתוח הדגם החדש של המטוס.

חברי הצוות אף העירו כי יש "טעם לפגם באי-חשיפת תחזית השוק של גאלפסטרים לפני תע"א - וממליץ לתעשייה האווירית להעיר על כך לחברה האמריקאית". בעניין זה תע"א הגיבה למבקר כי למיטב ידיעתה גאלפסטרים לא עושה תחזיות שוק עצמאיות, אלא מסתמכת על תחזיות של ספקים.

עוד טענה כי קיבלה את כל התחזיות שהיו בידי גאלפסטרים וכי הנחת העבודה של צוות הבחינה - שלפיה יש בידי החברה האמריקאית תחזית שוק שלא נמסרה לתע"א - שגויה.

המבקר הוסיף וקבע כי פעילות תע"א בתחום מטוסי המנהלים, בדגש על מיזם ‏G-280‎‏, יצרה מעמסה מימונית על החברה בכך שהייתה כרוכה בחשיפה בהיקף של מאות מיליוני דולרים שלא מכוסה בהזמנות ובהוצאות מימון גבוהות - מה שהגדיל את הסיכון העסקי של תע"א. למרות זאת, בעת אישור התוכנית העסקית של המטוס בדצמבר 2005, ניתוחי הרגישות שביצעה הנהלת החברה לא כללו את מלוא הסיכונים השיווקיים בתוכנית ואת השפעתם על החשיפה בראייה רב-שנתית.

עוד מצאה הביקורת כי חרף דרישת הדירקטוריון מהנהלת החברה לקבל אחת לרבעון דיווח על אודות מצב ההתקדמות בתוכנית המטוס, זו לא מסרה לחברי מועצת המנהלים את העדכונים המבוקשים: "היעדר הדיווח מצד ההנהלה מקבל משנה חשיבות נוכח החריגות מהתוכנית העסקית שאישר הדירקטוריון במועד האמור ונוכח דרישתו להביא לידיעת הדירקטוריון או לידיעת ועדת הכספים חריגות מתוכנית הפיתוח בלי קשר לדיווח הרבעוני", נכתב בדוח.

עוד העלתה הביקורת כי מספטמבר 2010 ועד 2013 לא התקיימו דיונים שבמסגרתם הנהלת החברה מסרה לוועדת הכספים ולדירקטוריון שלה דיווחים על אודות סטטוס התוכנית העסקית של מטוס המנהלים - חרף העובדה שבתקופה זו המשיכו להצטבר בחברה חריגות בלוחות הזמנים ובעלויות שנקבעו למיזם.

המבקר קבע כי התנהלות זו אינה תקינה וביקר גם את דירקטוריון החברה שלא דרש מההנהלה עדכונים ובכך לא קיים בקרה ופיקוח נאותים על התוכנית. לדעת המבקר, פעילות תע"א בתחום מטוסי המנהלים התאפיינה בשנים האחרונות בהשקעות ובהפסדים של עשרות מיליוני דולרים ששחקו את ההון העצמי שלה. על רקע הממצאים, המבקר הזהיר כי "השקעות והפסדים אלה, שמומנו בעיקר מרווחי התע"א בתחומים הצבאיים - השפיעו על יכולתה של החברה להשקיע בתשתיות ובמחקר ופיתוח ומכאן עלולים לפגוע ביכולת התחרות שלה ובצמיחתה".

מתע"א נמסר בתגובה לממצאי המבקר: "התעשייה האווירית מפיקה את הלקחים לאור הערות מבקר המדינה, ופועלת נמרצות על מנת להסדיר את התהליכים הנדרשים, במטרה להגביר, לחזק ולהבטיח את פעילותם האפקטיבית של מנגנוני הפיקוח והבקרה של ההנהלה והדירקטוריון. עם זאת, נושא מטוסי המנהלים הינו מרכזי בחברה, שהינה מהבודדות בעולם העוסקות בתחום, והוא מתאפיין בהשקעות ניכרות וארוכות בשלב הפיתוח, במטרה להגיע להישגים משמעותיים בטווח הארוך. עם התחלת הפיתוח ב-2005 לא הייתה כל יכולת לחזות את המשבר הכלכלי העולמי שפרץ ב-2008, את משכו ואת עוצמת השפעתו על התעופה האזרחית בכלל ועל מטוסי המנהלים מגודל בינוני בפרט.

"למרות שהשפעות המשבר עדיין ניכרות, נחשב מטוס ה-‏‎ G-280‎‏ לאחד המטוסים הטובים בעולם מסוגו, ואנו מעריכים, על בסיס תחזיות שוק מעודכנות, כי התוכנית עתידה להפוך רווחית. בימים אלו בוחנת החברה את אופן והיקף הפעילות האזרחית שלה, לאור התנאים המשתנים בשוק העולמי ומיצובה התחרותי מול חברות גלובליות המספקות פתרונות דומים", נמסר. ‏‎‎‏