הרשות הפלסטינית הגישה ההצעה "לסיום הכיבוש"

הפלסטינים הגישו למועצת הביטחון של האו"ם את הצעתם להסדר קבע עתידי עם ישראל. על פי ההצעה, הכיבוש הישראלי ביהודה ושומרון יסתיים בתוך שנתיים ■ בישראל מעריכים שהיוזמה הפלסטינית תיפול גם ללא צורך בווטו אמריקני

אבו מאזן / צלם: רויטרס
אבו מאזן / צלם: רויטרס

קרב במנהטן: הפלסטינים הגישו הלילה (ג') למועצת הביטחון של האו"ם את מה שהם מכנים "הצעה לסיום הסכסוך". ההצעה קובעת לוח זמנים לפיו על הכיבוש הישראלי להסתיים בתוך כשנתיים. גורמים מדיניים מעריכים שההצעה לא תתקבל לבסוף במועצה, אך עצם הדיון בה עלול להביך את ישראל.

מוקדם יותר הערב פרסמה מחלקת המדינה האמריקנית הודעה ואמרה כי ההצעה הפלסטינית אינה עונה על צורכי הביטחון של ישראל. "ההצעה לסיום הכיבוש הישראלי לא מקדמת את המטרה", נכתב.

מועצת הביטחון היא הזרוע הביצועית של האו"ם, ולה סמכויות שאין למליאת הארגון, אותה מליאה שהכירה במדינה פלסטינית בעבר. בכדי שההצבעה תעבור, יש צורך בתשעה קולות של מועצת הביטחון לקבלת החלטה, כאשר ארה"ב צפויה להטיל וטו על ההחלטה. על פי סוכנות הידיעות רויטרס, דיפלומטים מערביים אמרו כי הם הופתעו מהדחיפות הפתאומית של הפלסטינים להגיש את ההצעה למועצת הביטחון וכי עדיין לא ברור מתי תתכנס המועצה בכדי להצביע.

לצד התאריך לסיום "הכיבוש" בשנת 2017, ההצעה הפלסטינית כוללת תאריך יעד להקמת המדינה הפלסטינית העצמאית בגבולות 1967 כשמזרח ירושלים תוכרז כבירה, הפסקת בנייה בהתנחלויות ושחרור אסירים הפלסטינים.

למרות האופטימיות הפלסטינית, בישראל מעריכים שההצעה לא תעבור. בירושלים מקווים כי יהיה רוב בין 15 חברות המועצה נגד ההצעה, ובכך היא תידחה. גם אם יהיה רוב להצעה, מעריכים כי ארה"ב תנצל את סמכות הווטו שלה, מאחר ובוושינגטון הודיעו מספר פעמים כי הם מתנגדים לצעדים חד צדדים, לא משנה מאיזה צד.

את טיוטת ההצעה הגישה עבור הפלסטינים ירדן. נציג הרשות הפלסטינית באו"ם, ריאד מנסור, הודה עם הגשת ההצעה למדינות אירופה וערב על תמיכתן במהלך ואותת כי הפלסטינים לא יתעקשו על קיום הצבעה מהירה בנושא, זאת במטרה לאפשר התדיינות נוספת.

בדיון בפרלמנט האירופי שנערך בתחילת החודש על שאלת ההכרה במדינה פלסטינית בשטרסבורג, החליטו החברים על הכרה עקרונית במדינה פלסטינית. 498 חברים הצביעו בעד, 88 בלבד התנגדו ו-111 נמנעו. אמנם מדובר בהחלטה סמלית בלבד שאינה מחייבת. המהלך הפלסטיני קיבל רוח גבית נוספת לאחר שבית הדין של האיחוד האירופי הוציא את חמאס מרשימת ארגוני הטרור.

"אנו מעוניינים בהחלטה ברורה ובעלת עקרונות מוגדרים", הוסיף סאיב עריקאת עם הגשת ההצעה. "יש לקרוא למדינה פלסטינית בגבולות 67' שבירתה ירושלים, שחרור כל האסירים והכרזה על ההתנחלויות כבלתי חוקיות". בימים האחרונים הפיצה ירדן בקרב החברות במועצת הביטחון טיוטת החלטה הקוראת לישראל לסגת מהשטחים הכבושים עד לנובמבר 2016.