מהפך: המשפחתיות הקוריאניות יקרות מהיפניות

שער הדולר הנוסק אילץ את יונדאי להעלות את מחיר ה-i35 לפער של 4,000 שקל מעל מאזדה 3

מהפך בצמרת המשפחתיות. אחרי שנים ארוכות שבהן תומחרו המשפחתיות הקוריאניות במחירים נמוכים או לכל היותר זהים לאלו של המשפחתיות היפניות, משנים שערי המטבע את התמונה. הערב פרסמה יונדאי מחירון חדש ובו התייקרות משמעותית של יונדאי I35 רבת המכר לכ-131,900 שקלים לדגם הציים הבסיסי ו-132,800 לדגם הפרימיום.

מדובר בפער של 4,000 שקל מעל דגם הציים של מאזדה 3, שמחירו לא השתנה, ופער של 3,000 שקל מעל מחיר הקורולה המקבילה, שהתייקרה ב-1,000 שקל. בענף מעריכים כי זהו אילוץ שנבע מפיחות של 15% בשער הדולר ביחס לשקל בחודשים האחרונים.

גם קיה, מבית יונדאי מוטורס, צפויה להיפגע משער הדולר המתחזק אולם היא טרם פרסמה מחירונים ובענף מעריכים כי תעלה מחירים בשיעור מתון יותר. בענף הרכב העריכו כי מדובר בשינוי משמעותי מאד, שעשוי לפגוע ביכולת התחרותית של הקוריאנים, בעיקר בזירה הקריטית של שוק הליסינג שעליו בנו את כוחם בעבר.

יצוין כי כלמוביל חתכה במקביל משמעותית את המחיר של הלאנסר "ספורטבאק" אך לא ברור אם היא תוכל למלא את נפח המכירות של ה-I35. בחודשים נואר נובמבר מסרה החברה כ-5,600 רכבי I35.

בשנה חולפת תפסו שני המותגים של קונצרן יונדאי מוטורס נתח של יותר מ-25% מהשוק. אם מוסיפים לכך גם את שברולט, שחלק נכבד מכלי הרכב האסטרטגיים שלה מיוצר בקוריאה ונרכשים בדולרים, שגם היא עתידה להעלות מחירים בשיעור לא מבוטל, מקבלים נתח של כמעט 30% מהשוק.

זוהי בשורה טובה למותגים היפנים, ובראשם מאזדה וטויוטה, וגם לאירופאים אם כי לא כולם נמצאים במצב, שמאפשר להם להרוויח מהסיטואציה. פורד, למשל, אחת האירופאיות המובילות, ניצבת בפני רבעון ראשון כמעט "אבוד" עד שינחתו כאן הדגמים האסטרטגיים החדשים שלה. גם פולקסווגן לכודה כיום בקרב מסחרי של "הורדת ידיים" מול היצרן שלה, שיגרום מן הסתם לעיכובים באספקה של חלק מהדגמים שאינם במלאי.