שנה חדשה: 15 אירועים שעלולים לטלטל השווקים ב-2015

בניוזלטר של John Mauldin מעלים 15 הפתעות שהמשקיע הממוצע לא חושב עליהן ויכולות לטלטל את השווקים, מגזרים או מניות מסויימות בשנת 2015

וול סטריט    / צלם: בלומברג
וול סטריט / צלם: בלומברג

שנת 2014 הסתיימה והגיע תור התחזיות ל-2015 (לאחר שחלק גדול מהתחזיות ל-2014 לא התממשו, כמו ההערכות ששוק האג"ח האמריקאי ירשום ירידות, ואירועים רבים אחרים הפתיעו את המשקיעים בארץ ובעולם).

בניוזלטר של John Mauldin מעלים 15 הפתעות שהמשקיע הממוצע לא חושב עליהן ויכולות לטלטל את השווקים, מגזרים או מניות מסויימות בשנת 2015.

1. "בועות לא מתנפחות מאוויר דליל. צריך תנאים כלכליים מסויימים ואשראי זול למשך שנתיים לפחות, ביחד עם הפתעות בנתוני הכלכלה וזה יוצר את הבועה" - ג'רמי גרנתאם.

ב-2015 ישיק ה-ECB בראשות מריו דרגי תוכנית הקלה כמותית מתונה יחסית והפד יעלה את הריבית ב-0.25% באפריל, מהלך שיביא לטלטלה גדולה בשווקים ויכניס את הפד למלכודת. הריבית, לכן, לא תעלה יותר במהלך 2015. למשקיעים ביפן ובעולם לא יהיה אמון יותר בנסיונות הבנק המרכזי של יפן לאושש את הכלכלה.

אסטרטגיה: לקנות זהב ואת ה-VIX (מדד הפחד), לבצע שורט על ה-S&P 500 ועל אג"ח גרמניות.

2. "אש פורצת מאחורי בימת התיאטרון, והליצן הולך להזהיר את הקהל. הקהל חושב שזו בדיחה וחלק מההצגה ופורץ בצחוק. הליצן שוב מזהיר את הקהל שמדובר במקרה אמת והקהל רק פורץ בצחוק גדול יותר. כך, כנראה, יגיע סופו של העולם, לאחר התעלמות מבעיות שפרצו והלכו וגדלו עד שהיה מאוחר מדי" - Soren Kierkegaard.

ב-2015 מדדי המניות בוול סטריט יטפסו למפלס הגבוה השנתי בינואר ויגיעו לנמוך השנתי בדצמבר. בסקר של בארונ'ס העריכו כל המשתתים כי שוק המניות האמריקאי ימשיך לעלות השנה (בשיעור ממוצע של 11%) אבל סימנים להחרפת ההאטה העולמית בחודשים יוני-דצמבר ישלחו את המדדים לירידות.

אסטרטגיה: שורט על ה-S&P 500 (על SPY).

3. הצניחה במחירי הנפט לא עוזרת לאושש את הכלכלות. הקונצנזוס בקרב הכלכלנים הוא שהצניחה במחירי הנפט תעזור לכלכלות מכיוון שלאזרחים ישאר יותר כסף בכיס אולם מתברר שבסופו של דבר הצניחה פגעה יותר בכלכלות מאשר תרמה להן. עלייה בהוצאות על מזון, ביטוח, השכלה, שכר דירה ועוד "אוכלת" את ההוזלה במחירי הדלקים.

4. מפולת בזק ענקית (flash crash). האקרים, כנראה מצפון קוריאה, תוקפים את מערכות המחשב של ה-NYSE והנאסד"ק ומזרימים הוראות מכירה פיקטיביות בהיקפים עצומים. התוצאה: מדד ה-S&P 500 צונח ביותר מ-5% בתוך פחות משעה.

אסטרטגיה: לקנות תעודות סל על ה-VIX (מדד התנודתיות), לעשות שורט על SPY.

5. השוק השורי האדיר באג"חים מסתיים. אין אסטרטג אחד שמעריך שתהיה השנה קפיצה בתשואות האג"ח, בניגוד גמור לתחילת 2014. המדיניות של מריו דראגי וה-ECB נכשלת והתשואות על אג"ח אירופאיות מזנקות.

6. סין מפחתת את היואן ביותר מ-3% מול הדולר. "זה לא שאני נגד סין, אני פשוט חושב שזה מגוחך לאפשר להם לעשות לנו את מה שהם עושים, בעיקר המניפולציה של שערי המטבע" - דונלד טראמפ.

במשק שנים רבות סין הצמידה את המטבע שלה לדולר אולם החלשות מטבעות רבים באסיה החלישה את סין וחיזקה כלכלות אזוריות אחרות. כך או אחרת, סין תיאלץ לבצע פיחות משמעותי במטבע שלה השנה.

7. אפל תהפוך לחברה הראשונה בעלת שווי שוק של טריליון דולר. "אנחנו באפל מנסים תמיד להוציא את המוצר החדשני הבא, כזה שאנשים רבים יאהבו מאוד, ולא את המוצר האחרון שהצליח. ותמיד נמשיך לעשות זאת" - סטיב ג'ובס.

למרות תחרות עזה מצד יצרניות סיניות ואחרות, אפל מצליחה להמשיך להוציא מוצרים מעניינים ולחדש ומכירות האייפונים שלה ממריאות למרות מחירים יקרים.

אסטרטגיה: לקנות ולהחזיק מניות אפל.

8. חקיקה בארה"ב מאפשרת למשקיעים זרים להזרים למדינה כסף זר בקלות יחסית. העסקה מביאה לראלי קצרצר בוול סטריט.

9. מניות אנרגיה הופכות לסקטור המפתיע בחצי הראשון של 2015 אולם חוזרות ליפול בהמשך השנה. מחיר הנפט מתייצב סביב 60-65 דולר לחבית בחצי הראשון של השנה וסקטור האנרגיה מזנק אולם ההאטה העולמית שבה ומפילה את המחיר בחצי השני של השנה.

אסטרטגיה: לקנות מניות אנרגיה גדולות בתחילת השנה ולבצע עליהן שורט בחצי השני של 2015.

10. בלאגן במפלגה הדמוקרטית. הילארי קלינטון תהיה המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב. הנשיא לשעבר בוש האב מת במהלך 2015 ובנו, ג'ב בוש, מכריז על מועמדות לנשיאות ומוביל בסקרים בגדול על קלינטון.

11. עלייה במחירי מוצרי מזון לאחר שרוסיה עוצרת את יצוא החיטה. הטלטלה ברוסיה נמשכת ופוטין מכריז על עצירה מלאה או חלקית של יצוא החיטה, מהלך שמוביל לזינוק במחירי הסחורות החקלאיות. האינפלציה במחירי המזון בארה"ב גוברת.

אסטרטגיה: לונג על הסחורות החקלאיות, אפשרי גם באמצעות רכישת ETF.

12. מחירי הבתים יורדים בחצי השני של 2015. "אמרתי לחמותי שהבית שלי הוא שלה והיא צעקה עלי בתגובה: 'צאי מיד מהבית שלי'" - Joan Rivers.

המשכורות הריאליות של המעמד הבינוני והנמוך בארה"ב יורדות, מה שמוביל ללחץ על מחירי הבתים והדירות.

אסטרטגיה: שורט על מניות חברות בנייה.

13. הפתעות במניות וסקטורים:

■ מניות הבנקים צונחות: ירידה במחירי הבתים, ירידת עקומת תשואות האג"ח, ביקוש נמוך להלוואות ובעיות בבנקים באירופה גורמים לירידה במניות הבנקים בארה"ב.

■ טוויטר מזנקת. קארל אייקן מודיע שהגיע להחזקה של 10% בחברה, גוגל ופייסבוק מתחרות על רכישתה ולבסוף גוגל מנצחת במחיר של 60 דולר למניה.

■ התנודתיות עולה ומדד ה-VIX מזנקת ל-30 נק' ויותר בחצי השני של השנה.

גוגל מכריזה על תוכנית רכישה בחזרה של מניותיה.

■ שתי קרנות גידור גדולות מאלצות את יו"ר סיסקו ג'ון צ'יימברס לפרוש. החברה מכריזה על רכישה גדולה בחזרה של מניותיה, דיבידנד מיוחד וצמצום בתוכנית האופציות לעובדים. המניה מזנקת.

אסטרטגיה: לונג על טוויטר , גוגל וסיסקו. שורט על מניות בנקים.

14. ברקשייר האת'וואי מכריזה על הרכישה הגדולה בהיסטוריה שלה. במהלך הטלטלה בשווקים בחצי השני של 2015, וורן באפט מכריז על רכישה בהיקף של יותר מ-55 מיליארד דולר.

15. פיצוץ בשוק הנגזרים מוביל למיני-מפולת בשווקים. "אני מסתכל על נגזרים כמו על פצצות זמן. גם עבור אלה שעוסקים בתחום וגם עבור הכלכלה בכלל" - וורן באפט.

ארבעת הבנקים הגדולים בארה"ב פועלים בשוק הנגזרים בהיקף של כ-240 טריליון דולר !!! טעות קטלנית מובילה לקטסטרופה במהלך 2015. "מה שלמדנו מההיסטוריה הוא שלא למדנו כלום מההיסטוריה" - Benjamin Disraeli (פעמים שר האוצר בממשלת בריטניה).

אסטרטגיה: שורט SPY.