משה כחלון מצא את הכסף

כך מקדם מרכז הליכוד את 'מדינת תל אביב' ועושק את הפריפריה

משה כחלון / צילום: איל יצהר
משה כחלון / צילום: איל יצהר

ראשי הליכוד תוקפים את ״מדינת תל אביב״, אבל מעודדים מיזמי בנייה ותשתית שמחלישים ועושקים את הפריפריה. הסיבה לכך היא שפוליטיקאי ששואף להיבחר במקום גבוה ברשימה לכנסת ולדרוש מינוי לשר בכיר בממשלה, תלוי בקואליציה של עושקי-פריפריה שכוחה רב במרכז הליכוד.

משה כחלון, אסיר משוחרר מקבלני-קולות של המרכז, גילה בשבוע שעבר אפיק שאליו זורם כסף ציבורי בהיקף עצום. כסף שמגיע לכיסי בודדים המתהדרים בפעילות "למען הפריפריה" ובעצם פוגעים ועושקים אותה.

בקואליציית עושקי הפריפריה חברים רבים, ובהם קבלני בנייה, עפר ותשתיות, סוללי כבישים ובוני יישובים חדשים, ראשי יישובים קהילתיים ועובדי מועצות שיש בהן פחות מ-10,000 תושבים.

המשותף לכולם הוא ניצול המושג "פריפריה" כדי לדחוף יד לקופה הציבורית ולמשוך ממנה מיליוני שקלים. הם מתעשרים, והפריפריה ותושביה נשארים בנחיתותם.

מחיר דירה נמוך, ודרך קצרה לתל אביב

משה כחלון אמר בסוף השבוע כי הדרך לקידום פריפריה היא יצירת מרכזים עירוניים חזקים. לחזק את באר שבע, קרית גת, צפת, חיפה וכרמיאל. להפוך את אלה למקום שהוא הדבר עצמו, ואינו נמדד בקרבתו לתל אביב במסילות ברזל וכבישים שעולים מיליארדים.

כדי להתחזק, הפריפריה זקוקה למטרופולינים עם כוח משיכה כמו שיש לערים הגדולות בעולם.

אף אזור לא מתחזק מקהילות סגורות של בעלי יכולת לבנות ולהחזיק בית גדול, גינה פרטית ושתי מכוניות שיסעו בכביש מהיר ובדלק יקר למרכזי תעסוקה ובילוי.

הפריפריה הישראלית תתחזק כשיהיו בה ערים עצמאיות עם אוכלוסייה מגוונת מבחינת גיל, מעמד כלכלי, תחומי עיסוק ומצב משפחתי. ערים שבאים לעבוד, לגור ולבלות בהן בגלל הזדמנויות אישיות מעוררות חשק, ולא בגלל שמחיר הדירה נמוך והדרך לתל אביב קצרה.

קרית גת של סטודנטים ונובורישים

בחלומי, קרית-גת, למשל, אטרקטיבית לא רק ל"זוגות צעירים" שמחפשים דירה חדשה זולה, עם כביש ורכבת מהירה לתל אביב. קרית גת שלי היא עיר "קולית", שמושכת סטודנטים שחפצים בחיי לילה וחברה סוערים, פנסיונרים שרוצים שירותי בריאות לוקסוס ובילוי מרגש לשעות הפנאי, יזמים שצריכים סמיכות למועסקים משכילים, ואנשי עסקים שעשו אקזיט מהיר, וצורכים מסעדות יוקרה ובגדי מעצבים.

היום, שכונות חדשות בקרית-גת משווקות בזכות תחנת רכבת מהירה לתל אביב. מה זה אומר עליה? האם מיזמי בנייה בשיקגו נמכרים בזכות טיסות ישירות לניו-יורק, האם שכונות בלוס-אנג'לס נמדדות במהירות ההגעה לסן-פרנסיסקו?

כשקרית-גת תהיה עצמאית כמו בחלומי, לא יצטרכו "לשווק" בה דירות, יחטפו אותן בלי פרסומת אחת.

אבירי הפריפריה והכביש המהיר

כדי להגשים את החלום ולהפוך ערי פריפריה לעצמאיות, צריך לשנות את הקצאת המשאבים הלאומית.

למשל, במקום מיליונים לסבסוד קרקע ומימון משכורות לבעלי תפקידים ביישובים חדשים וקטנים, להשקיע בדיור אטרקטיבי בשכונות ישנות בתוך הערים. במקום תשתיות רכבת וכבישים במיליארדים למרכז, להקצות כסף לשיפוץ כיכר מוצלת, גינה קהילתית, מדרכות, שוק מקומי, ואמצעי תחבורה קלה ומתקדמת בשטח העיר הבנויה וקיימת.

שינוי הקצאות כזה לא יקרה כל עוד שרי הממשלה במשרדי האוצר, התחבורה והפריפריה חייבים את קיומם הפוליטי למרכז הליכוד, בו שולטים כסף וג'ובים שטמונים בהקמת יישובים חדשים ומיזמי תשתית ענקיים.

וכך, הפוליטיקאים מתקדמים (ראו תוצאות הפריימריז בשבוע שעבר), הכספים ממשיכים לזרום לקואליציית הג'ובים והקבלנים, והפריפריה נותרת עם ערים מוזנחות ונחלשות, יישובים מסובסדים עם גגות רעפים, ותושבים שכולם מחפשים את הכביש המהיר לתל אביב.