פסגות: המניות ימשיכו לעלות ב-2015, הריבית לא תעלה

כלכלני פסגות בתחזית ל-2015: שיעור הצמיחה במשק יעמוד בשנת 2015 על 3.5% ■ סביבת האינפלציה בישראל תמשיך להיות ממותנת ■ החשיפה לאירופה צריכה להיות ממוקדת במדינות היציבות יותר באזור

מטח- מניות- בורסה / צילום: שאטרסטוק
מטח- מניות- בורסה / צילום: שאטרסטוק

ארה"ב נכנסת ל-2015 במומנטום חיובי במיוחד לאחר ששנת 2014 הייתה השנה בה הצמיחה ושוק העבודה העלו הילוך. במבט לשנה הקרובה, מנועי הצמיחה המרכזיים של המשק יהיו הצרכן האמריקאי בתמיכת ירידת מחירי הדלק והשיפור בשוק העבודה והגידול בהשקעות במשק על רקע העלייה בניצולת ההון והשיפור בביקוש המקומי. גורמים אלו יתמכו בצמיחה של 3.0% - 3.5% בשנה הקרובה. כך מעריכים כלכלני פסגות בסקירה שפרסם בית ההשקעות לסיכום 2014 ופתיחת 2015.

על רקע שיפור מתמשך בשוק העבודה האמריקאי, הפד צפוי להעלות את הריבית לקראת סוף השנה למרות שאינפלציית הליבה צפויה להישאר דומה לרמתה הנוכחית. עם זאת, "חשוב לציין כי מועד העלאת הריבית פחות חשוב מעצם ההערכה כי היא אכן צפויה לעלות".

בשל הגידול הצפוי בשכר ובצריכה הפרטית ומכיוון שהייצוא נטו מהווה רק 13% מהתוצר האמריקאי, בפסגות מעריכים כי להתחזקות הדולר ולצמיחה האיטית בארה"ב ובמזרח לא תהיה השפעה מהותית על הצמיחה בארה"ב. במילים אחרות, אין ספק כי מדובר בגורם מקזז אך במידה והצרכן האמריקאי יעשה את מה שהוא יודע לעשות הכי טוב בעולם, ללכת לקניון, המשק האמריקאי יוכל לצמוח בקצב המוזכר מעלה.

בנוגע לשוק האג"ח האמריקאי מעריכים בפסגות כי התשואות על אג"ח ל-10 שנים יעלו בשנת 2015 אך בשל ההתפתחויות בעולם, מדובר על עלייה מתונה בלבד, תוך עלייה בתנודתיות של שוק האג"ח.

במבט לגוש האירו מציינים בפסגות כי המתחים הגיאו-פוליטיים, הסנטימנט העסקי המדשדש והחששות הכבדים מדיפלציה יובילו את ה-ECB להוציא אל הפועל תכנית של הרחבה כמותית, בעיקר על רקע הכישלון של המהלכים שנעשו עד כה בהעלאת הציפיות האינפלציוניות.

בנוגע לשווקים המתפתחים בפסגות "ממשיכים להמליץ על חשיפה לאסיה (נתוני מאקרו בריאים, יציבות מטבע, אמינות פיסקאלית ומוניטארית גבוהה, חשיפה לעליית הביקוש המקומי בארה"ב) על חשבון אמריקה הלטינית (רגישות גבוהה למחירי הסחורות והדולר) ומזרח אירופה (צפויה להיפגע מכניסתה של רוסיה למיתון)".

צמיחה של 3.5% בישראל

הצפי של כלכלני פסגות לגבי המשק הישראלי אופטימי למדי. "השנה הקרובה תהיה טובה יותר מאשר השנה החולפת כאשר גם ב-2015 הצריכה הפרטית תבלוט לחיוב ושיעור הצמיחה במשק יעמוד בשנת 2015 על 3.5%. מצבו של הצרכן הישראלי צפוי להמשיך להשתפר גם בשנה הבאה מכיוונים רבים. התחרות המתגברת בענף המזון, התקשורת וכו', שינוי התרבות הצרכנית ופעולות הממשלה להורדת יוקר המחיה (חוק המזון, רפורמת השוק הסיטונאי, שמיים פתוחים ועוד) ימשיכו לתמוך בצרכן הישראלי גם בשנה הקרובה. ירידות תעריפי החשמל, המים והדלק לבדן יחסכו בממוצע למשק בית כ-1,600 שקל בשנת 2015 שחלקם הגדול יופנה לצריכה. שוק העבודה נראה איתן ולא צפויה עלייה משמעותית בשיעורי האבטלה. השכר הריאלי צפוי להמשיך לזחול מעלה (גם בעזרת העלאת שכר המינימום שתתרחש באמצע השנה הבאה)".

סביבת האינפלציה בישראל תמשיך להיות ממותנת גם בשנה הקרובה כאשר הגורמים שלחצו את האינפלציה כלפי מטה בשנה האחרונה ימשיכו ביתר שאת גם בשנה הקרובה. הריבית צפויה להיוותר ללא שינוי בשנת 2015 ולעלות רק בתחילת 2016. "העלאות הריבית שיבואו לאחר מכן צפויות להיות איטיות ומתואמות במידה רבה עם מתווה העלאות הריבית של הפד. במידה והשקל יחזור להתחזק בנק ישראל צפוי להחלישו על ידי רכישת מט"ח נרחבת יותר".

שוקי המניות ימשיכו לעלות

בדומה לתחזיתם ל-2014, גם במבט לשנה הקרובה, מצפים בפסגות כי השיפור בכלכלה האמריקאית, ובעיקר בשכר ובצריכה הפרטית יתמוך בשוקי המניות. בנוסף, תמחור המדדים בארה"ב עדיין אינו יקר כאשר מכפיל הרווח הן קרוב לחציון ההיסטורי שלו והן מגלם פרמיית סיכון של יותר מ-3.0% לעומת שוק האג"ח. לשם השוואה, פרמיית הסיכון הממוצעת ב-20 השנים האחרונות עומדת על 1.1% בלבד.

זאת ועוד, "על אף שהציפיות להעלאת ריבית יתגברו להערכתנו במהלך השנה, אלו לא צפויות להשפיע לאורך זמן באופן שלילי על שוקי המניות. תהליך העלאת הריבית יהיה כאמור איטי וכל עוד הריבית נמוכה, ההשפעה החיובית של חדשות טובות לגבי הסביבה המקרו כלכלית היא בעלת משקל כבד יותר מזו של התייקרות מקורות המימון כתוצאה מעליית התשואות".

בנוגע לאירופה, "אנו מעריכים כי החשיפה לאירופה צריכה להיות ממוקדת במדינות היציבות יותר באזור דוגמת גרמניה ובריטניה".

בישראל, הריבית הנמוכה והשיפור הכלכלי צפויים באופן כללי להמשיך ולתמוך בשווקים. עם זאת, לקראת בחירות 2015 וכנראה שגם לאחריהן השיח הפוליטי בכל הנוגע לבעיית יוקר המחיה צפוי להשאר במקום גבוה בסדר היום הציבורי. בשל כך מעריכים בפסגות כי ענני אי הוודאות מעל הסקטור העסקי המקומי אינם צפויים להתפזר בקרוב וכי העיסוק ברפורמות ימשיך להקשות על חלק מהחברות המקומיות. לכן, גם בישראל ישנה חשיבות יתרה לסלקטיביות והתמקדות בחברות שאינן נמצאות במוקד של הרגולטור או השיח הציבורי ובחברות ייצוא שעשויות להמשיך וליהנות מהפיחות שנרשם בשע"ח שקל דולר בחצי השנה האחרונה. "אנו ממליצים על חשיפה של לפחות 60% מהרכיב המנייתי לחו"ל".

בנוגע לשוק האג"ח הממשלתי כותבים בפסגות כי גם ב-2015 ימשיך שוק האג"ח להשיא למשקיעים בו רווחים אם כי בשל רמת התשואות הגלומות בנקודת הפתיחה של השנה והצפי לעליית תשואות מתונה, רווחים אלו צפויים להיות נמוכים באופן משמעותי מאלו שנרשמו בשנה החולפת. בנוסף, מכיוון ששאלת כיוון המדיניות המוניטארית של הפד ושל בנק ישראל היא השאלה המרכזית בה יתעסקו השווקים הפיננסיים גם השנה הרי שהתנודתיות בחלקים הארוכים של עקומי התשואות צפויה להמשיך ולהיות גבוהה. "לכן, במשוואת הסיכוי/סיכון אנו מעדיפים כיום את החלק הבינוני של עקומי התשואות הממשלתיים".

כתוצאה מהמגמה שנרשמה בסוף 2014, הרכיב הקונצרני נראה אטרקטיבי יותר בפתחה של 2015. בשל מבנה השוק הקונצרני בישראל, העלייה בסיכון של מספר קטן של חברות הובילה לגידול חד גם בפרמיות הסיכון של אג"ח של חברות בהן הסיכון העסקי לא השתנה באופן מובהק. למעשה, פרמיות הסיכון של מדדי התל-בונד נמצאות ברמתן הגבוהה ביותר מאז אוקטובר 2012 וזאת כאשר הריבית במשק והתשואה בשוק האג"ח הממשלתי נמצאות דווקא בשפל. בהתאם לכך, ממליצים בפסגות על החזקה של הרכיב הקונצרני במשקל גבוה של 50% מהחלק האג"חי, מתוכם לפחות 10% באג"ח קונצרניות בחו"ל.