"אחרי רכישת דירה - רכב הוא העול הכבד ביותר בישראל"

המשנה למנכ"ל איגוד לשכות המסחר: "פוליטיקאי שיציג רפורמה מעשית להורדת יוקר המחיה בתחום הרכב יוכל לנצח את הבחירות"

"פוליטיקאי שיציג רפורמה מעשית להורדת יוקר המחיה בתחום הרכב יוכל לנצח את הבחירות", כך אומר עו"ד דן כרמלי, המשנה למנכ"ל איגוד לשכות המסחר. לדבריו, סוגיית הרכב והשימוש בו היא קריטית וישראל נמצאת במקום הרביעי בין מדינות אירופה בהיקף ההכנסות ממסים על רכב. "מס הקנייה בלבד, שהוא מס ישיר למדינה, מכניס למדינה 12 מיליארד שקל. המע"מ הוא 4.5 מיליארד שקל והמס על הדלק מכניס למדינה כ-17 מיליארד שקל בשנה". לדברי כרמלי, "אחרי רכישת דירה, רכישת רכב ועלויות התחזוקה שלו הם העול הכבד ביותר על משקי הבית. אפילו ועדת טרכטנברג ייחדה לכך פרק נפרד".

כרמלי אומר כי כיום אין הקצאה תקציבית "משוריינת", שקובעת כמה מכספי המיסים הנגבים מתחום הרכב יוחזרו לטובת השקעה בתשתיות תחבורה. "בכנסת ה-11 הגיש עו"ד אוריאל לין, כיום נשיא איגוד לשכות המסחר, הצעת חוק שעברה בקריאה ראשונה ולפיה 20% מהכנסות המדינה ממסים על רכישת רכב והשימוש בו ישוריינו לצורך שיפור תשתיות התחבורה ושיפור התחבורה הציבורית והבטיחות בדרכים. אבל ההצעה לא התקבלה בשל הטענה שלא גובים מסים ייעודיים". לדברי כרמלי, "הגיע הזמן לחשוב על תקציב ייעודי, שלא כל שר תחבורה יצטרך 'לריב עליו' עם שר האוצר או לצבור אותו".

"הנושא הוסדר"

ביחס להצעת חוק שירותי הרכב של משרד התחבורה, שנידונה עד לאחרונה בוועדת הכלכלה, אומר כרמלי כי זה צעד חיוני, שאיגוד לשכות המסחר היה מעורב בגיבושו. זאת למרות האינטרסים הסותרים של חלק מהחברים באיגוד. לדבריו, המהפכה האמיתית שאותה הצעת חוק הביאה לשולחן הכנסת הייתה להסדיר בחוק תחום שאינו חשוב פחות מדיור. "עד היום נושא הרכב היה 'מפוזר' בנהלים שונים ובצו הפיקוח על שירותים ומצרכים. הפיזור הזה בין גורמים נתן לפקידות את הכוח למשול בענף הרכב".

לדברי כרמלי, "לא יעלה על הדעת שרגולציה בנושא כה חשוב תהיה בשליטת פקידים ללא בקרה ועם יכולת לשנות נהלים על פי מצב הרוח ומזג האוויר. במשך השנים חברי האיגוד מצאו את עצמם מתרוצצים בין גורמים שונים בצורה לא הגיונית, תוך ניסיון להבין את חוסר ההיגיון והאבסורדים בנהלים שנוצרו על ידי הפקידות".

עם זאת כרמלי מחמיא לאדמיניסטרציה הנוכחית של משרד התחבורה ומציין כי לפי סקר מדד הביורוקרטיה של איגוד לשכות המסחר, המתפרסם אחת לרבעון ומודד את איכות השירות לעסקים, מדורג משרד התחבורה במקום הראשון. "עם כינון האדמיניסטרציה הנוכחית נוצרו סטנדרטים חדשים ברמת השיג והשיח ונוצרה מהפכה שירותית. החוק החדש, גם אם אינו מושלם ואינו מוצא חן בעיני כולם, יסדיר את הרגולציה בענף".

כרמלי מצדד בהסרת חסמי התחרות בתחום היבוא, שמובנית בחוק שרותי הרכב. "כל כלכלן שהתבונה בראשו מבין שאם אין תחרות, באופן טבעי המוצר שעליו אנחנו משלמים הוא יקר מאוד. לצד הפחתת המיסוי, הסרת חסמי היבוא תביא להוזלה של מחירי הרכב לצרכן".

איגוד לשכות המסחר מאגד בתוכו חטיבות ובהן אלפי עסקים מסקטורים שונים של ענף הרכב והתחבורה. איגוד יבואני הרכב לא חבר באיגוד לשכות המסחר אולם חלק מיבואני הרכב חברים בלשכות המסחר.

האיגוד מעניק לחברים בענפי הרכב והתחבורה ייצוג מרוכז וקול אחיד מול גופים ממשלתיים שונים, ובראשם משרד התחבורה. "גם הרגולטור וגם העוסקים מסכימים שזה נכון לבצע את הפעילות מול הרגולטור בצורה מרוכזת מול גוף מייצג", אומר כרמלי. לרשות החברים עומד מטה מקצועי. כשמועלה נושא בעייתי מול הרגולטור, בלשכות המסחר בוחנים אותו ברמת המאקרו ולא רק ברמת המיקרו, כדי להציג עמדה ברמת הענפית והלאומית".