בלומברג: במקום ישראל, ירדן תרכוש גז מעזה

על פי הדיווח בבלומברג, הירדנים ייבאו בין 1.5-1.8 מיליארד מטר מעוקבים (BCM) של גז בשנה ממאגר "עזה מארין", שנמצא בשליטת בריטיש גז, חברת CCC והרשות הפלסטינית

קידוח לוויתן אסדה / צלם: אלבטרוס, צילומי אוויר
קידוח לוויתן אסדה / צלם: אלבטרוס, צילומי אוויר

בזמן שבירדן הודיעו היום (א') שהמשא ומתן לייבוא גז ישראלי ממאגר "לוויתן" הופסק, מודיעה סוכנות הידיעות בלומברג כי המשק הירדני הזקוק לאנרגיה זולה ייבא גז ממאגר "עזה מארין" הנמצא במרחק של כ-35 קילומטר מחופי רצועת עזה. הירדנים ייבאו בין 1.5-1.8 מיליארד מטר מעוקבים (BCM) של גז בשנה, כך דיווחה הסוכנות.

מאגר עזה מארין שהתגלה בשנת 2000 מכיל 32 מיליארד מטר מעוקב (BCM) של גז ובעליו הם בריטיש גז (60%) אשר גם מפעילים את המאגר, חברת CCC שמחזיקה בכ-30% מהמאגר והרשות הפלסטינית (10%).

המשא ומתן על יצוא הגז מישראל לירדן הופסק - כך אמר יו"ר ועדת האנרגיה ג'מאל קמווה בפרלמנט הירדני לעיתון הירדני א-רד. לטענת היו"ר, עד שלא תתבהר התמונה בישראל, לא תתבצע שום עסקה.

דבריו של קמווה מגיעים לאחר שלפני כשבועיים הורה הממונה על ההגבלים העסקיים בישראל פרופ' דיויד גילה לפרק את מונופול הגז של דלק ונובל אנרג'י ששותפות במאגר "לוויתן".

בספטמבר האחרון חתמה חברת החשמל הירדנית Nepco על מכתב כוונות עם נובל אנרג'י המפעילה את מאגר הגז לוויתן. משך ההסכם הוא ל-15 שנה ובמהלכו צפויות היו לספק השותפות בלוויתן גז טבעי בכמות שנתית שבין 3 ל-4 מיליארד מטר מעוקב (BCM), שהם כ-45 BCM במצטבר על פני תקופת ההסכם. היקף העסקה מוערך בכ-15 מיליארד דולר.

אספקת הגז לירדן צפויה הייתה להתחיל מיד עם השלמת פיתוח מאגר "לוויתן", ותאריך היעד להשלמת הפיתוח עמד עד לפני כמה ימים על תחילת 2018. אולם, לאור התפתחויות הימים האחרונים לא ברור בכמה שנים אם בכלל הוא יתעכב. יצוין, כי בסוף החודש אמור היה להתקיים בוושינגטון טקס החתימה הסופי.

על אף המתח בשבועות האחרונים בין ישראל לירדן, מומחים בענף האנרגיה טוענים כי משום שמדובר בעסקאות לטווח ארוך, של 15-20 שנה, שני הצדדים מבינים שיהיו עליות ומורדות ביחסים בין המדינות, וזה לא ישפיע על חתימת ההסכם. מבחינה טכנית אופציית ייצוא הגז לירדן היא אופציה זולה ומהירה מאחר שהיא דורשת הנחת צינור גז יבשתי לאורך קילומטרים ספורים בלבד. גם מבחינה כלכלית העסקה משתלמת לשני הצדדים - כיום נאלצת ירדן לייבא כ-97% מהאנרגיה שלה והיא משלמת עליה לפחות פי 2 ממה שתשלם על הגז הישראלי. על פי הערכות, צפוי המשק הירדני לחסוך כ-1.5 מיליארד דולר בשנה במעבר לקניית גז ישראלי. שותפות הגז הישראליות מצדן, יקבלו מחיר גבוה יותר על הגז מכפי שהיו מקבלות בישראל.

שר האנרגיה והמשאבים הלאומיים הירדני מוחמד חמד (Mohammad Hamed) טען בחודש שעבר בפרלמנט בעמאן ירדן כי חתימה על הסכם לרכישת גז מחברת נובל אנרג'י האמריקאית יכול להוות יתרון גדול עבור ירדן. זאת משום שייצור החשמל בירדן מיוצר היום באמצעות דלקים יקרים בהרבה. "אנחנו לא יכולים לעמוד בחיבוק ידיים בעוד שחברת החשמל שלנו מפסידה כל שנה יותר ויותר", טען אז חמד והוסיף כי קניית גז מחברת נובל אנרג'י לא מהווה סכנה פוליטית עבור ירדן, וגם לא תהפוך אותה לתלויה לחסדיה של מדינה אחת".

בתוך כך, ביום חמישי האחרון נכתב ב"גלובס" כי נובל אנרג'י מקפיאה את המו"מ עם מספנות ישראל עד שתתבהר התמונה לגבי עתיד משק הגז בישראל. המשא ומתן נוגע להארכת תקופת השכירות של בסיס הפעילות הימית של נובל בשבע שנים. מדובר בשטח של כ-28 דונם, שעליו נובל הייתה צפויה לשלם לחברת הנמל יותר מ-15 מיליון שקל בשנה למשך יותר מ-5 שנים.