איזי בורוביץ' מוכר מניותיו בכנפיים לאחר נפילה של 75%

העסקה, לפי מחיר מניה הנמוך ב-30% ממחיר השוק ■ בעקבות העסקה מחזיקים תמי מוזס ובעלה, דדי בורוביץ' (אחיו של איזי), 34% ממניות בעלת השליטה באל-על

איזי בורוביץ' / צילום: תמר מצפי
איזי בורוביץ' / צילום: תמר מצפי

קרוב לשבע שנים מאז החליט איזי (ישראל) בורוביץ' לסיים את מעורבותו בעסקיה של חברת התעופה אל-על, הוא מבצע צעד ראשון בדרך למימוש ההחלטה, עם מכירת נתח ממניותיו בבעלת השליטה בה, חברת כנפיים, וקבלת אופציה למימוש יתרת החזקותיו בהמשך הדרך.

בצד הרוכש עומדת תמי מוזס, אשתו של דדי בורוביץ', אחיו התאום של איזי. במסגרת העסקה, רכשה מוזס כ-7% מהונה של כנפיים (כ-1.1 מיליון מניות), בהשקעה של 6.2 מיליון שקל, ולפי שווי חברה של קצת יותר מ-100 מיליון שקל.

העסקה בוצעה לפי מחיר של 5.6 שקלים למניית כנפיים - מחיר הנמוך בכ-30% משווי המניה הבוקר. בכנפיים ציינו כי "התמורה במזומן נקבעה בהתאם למחיר הממוצע של מניית כנפיים בבורסה ב-30 ימי המסחר הקודמים למועד החתימה ובניכוי של 15%". בעקבות המכירה קטן חלקו של איזי בכנפיים לכ-9%, ואילו חלקם של בני הזוג מוזס-בורוביץ' מגיע ל-34%. בעל המניות השני בגודלו הוא פויו זבלדוביץ', עם 19% מההון.

העסקה כוללת גם תשלום עתידי של 50% מכל דיבידנד שתקבל מוזס ב-5 השנים הקרובות בגין המניות שרכשה, ובמקרה בו תמכור מוזס נתח של עד 7% ממניותיה (היקף העסקה הנוכחית), גם 50% מכל הפרש חיובי בין מחיר העסקה הנוכחית לבין שווי המכירה העתידי. במסגרת העסקה, העניק בורוביץ' למוזס אופציה לרכישת 5% נוספים ממניותיו עד סוף 2017, במחיר מימוש מינימלי של 5.9 שקלים, ותשלום עתידי דומה לזה שנקבע בעסקה הנוכחית.

האחים הסתכסכו

במקרה בו מחיר מניית כנפיים יהיה נמוך מ-4.9 שקלים, הבנק שמניות איזי בורוביץ' משועבדות לטובתו "יהיה רשאי למכור את מניות האופציה, לאחר מתן הזדמנות למוזס לממש את האופציה". לפי ההסכם בין הצדדים, יתרת החזקותיו (כ-4%) של איזי בורוביץ', יהיו חופשיות מכל זכות סירוב של בני הזוג מוזס-בורוביץ', זאת על רקע העובדה שבהסכם הנוכחי בין הצדדים ישנה זכות כזאת לבני הזוג.

מכירת המניות של בורוביץ' נעשית לאחר שמסוף נובמבר זינקה מניית כנפיים ב-43%, לשווי חברה של קרוב ל-130 מיליון שקל, על רקע הצפי לשיפור ניכר בתוצאותיה של אל-על, בעקבות צניחה של עשרות אחוזים במחירי הנפט בעולם. מניית אל-על זינקה ב-50% מאמצע נובמבר, לשווי חברה של קרוב ל-400 מיליון שקל.

למעשה, כבר באפריל 2008 החליט איזי בורוביץ', ששימש אז כיו"ר אל-על, למכור את החזקותיו בכנפיים. את מניותיו בחברה הוא אמור היה למכור, על-פי הסכם בין האחים, לפי שווי חברה של 145 מיליון דולר - גבוה ביותר מפי 4 משווייה הנוכחי (מניית כנפיים נפלה מאז ועד היום בכ-75%). אלא שהעסקה בין השניים לא בוצעה, על-פי ההערכות בשל חוסר הסכמה בנוגע למחיר בעקבות ירידת שווי מניות אל-על מאז הסיכום על העסקה ועד מועד מימושה.

אי-ביצועה של העסקה הוביל לסכסוך מר בין האחים. במהלכו אף פנה איזי בדרישה לחלט ערבות בנקאית של כחצי מיליון דולר שקיבל מדדי כהתחייבות לקיום העסקה, ואילו דדי מצידו איים לתבוע את איזי בגין פגיעה בשמו הטוב. במהלך הסכסוך, התפטר איזי מתפקיד יו"ר אל-על. הוא משמש כדירקטור בכנפיים ובחברה הבת, גלובל כנפיים.

איזי בורוביץ', 73, דוקטור לחקר ביצועים ופרופסור למחשבים בהשכלתו, הגיע לעולם התעופה לאחר שאחיו דדי רכש את ארקיע וביקש ממנו לחבור אליו לניהול החברה. השניים לקחו חברה גירעונית והעבירו אותה לרווחיות, בעיקר עקב פעילות מוצלחת בתחום החכרת המטוסים. את קפיצת המדרגה הבאה עשו האחים עם רכישת השליטה באל-על מידי המדינה לפני כעשור.

כיום מחזיקה כנפיים בכ-36% ממניות אל-על ובנוסף עוסקת בהחכרת מטוסים באמצעות החברה הבת, גלובל כנפיים. לכנפיים יש 4 סדרות אג"ח, בהיקף של כ-320 מיליון שקל, בדירוג A מינוס, הנסחרות בתשואות של עד 8%. בתשעת החודשים הראשונים של 2014 הציגה החברה הפסד של 8.5 מיליון דולר, לעומת רווח נקי של קרוב ל-18 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2013.