ארה"ב מתנגדת להחלטת ישראל להקפיא את כספי המסים לרש"פ

דוברת הסטייט דיפרטמנט: "צעד שיגביר את המתיחות" ■ במקביל, ארה"ב מזהירה את הרשות הפלסטינית: להצטרפות לבית הדין בהאג "עלולות להיות השלכות על הסיוע האמריקאי"

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

ארה"ב מותחת ביקורת על החלטת ישראל לא להעביר לרשות הפלסטינית בשלב זה את כספי המסים שהיא גובה בעבורה מתושבי הגדה - כך אמרה הערב (ב') דוברת הסטייט דיפרטמנט, ג'ן סאקי, בתדרוך היומי לכתבים. במקביל, הוא הדגישה את התנגדות וושינגטון לכוונת הפלסטינים להצטרף לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג.

ישראל הודיעה, שההחלטה להקפיא את העברת הכספים היא גמול על כוונת הרשות הפלסטינית להצטרף לגוף זה. הדוברת נאלצה איפוא ללכת על חוט דק מאוד במאמץ למתוח ביקורת על הצעד הישראלי, ובה בעת למתוח ביקורת על הצעד הפלסטיני שהניע את ישראל להכריז על ההקפאה.

"אמרנו לישראלים שההקפאה של העברת ההכנסות היא פעולה שתגביר את המתיחות", אמרה הדוברת. "אנו מתנגדים לכל פעולה שמעלה את המתיחות ואנו קוראים לשני הצדדים להימנע מפעולות כאלה".

בעת ובעונה אחת היא הטעימה, שממשל אובמה מתנגד להצטרפות הפלסטינים לבית הדין בהאג ואמרה, שלמאמצי הרשות להצטרף לגוף זה "עלולות להיות השלכות על הסיוע האמריקאי" לרשות. כידוע, החוק האמריקאי מורה לבית הלבן להפסיק את הסיוע לפלסטינים אם הם ינסו לעקוף את המו"מ הישיר עם ישראל ולהשיג יתרונות פוליטיים באמצעות מוסדות או"ם.

הדוברת אמרה כי ממשל אובמה מייחס חשיבות רבה לסיוע האמריקאי לפלסטינים מפני שהוא תורם ליציבות באזור, אך "לקונגרס יש כוח רב בסוגיה זו". במילים אחרות: בדרך כלל הקונגרס מותיר בידי הנשיא אפשרות להתעלם מהוראות ההחוק בסוגיות שקשורות ביחסי החוץ של ארה"ב, אך המחוקקים בחרו לשלול מהבית הלב אופציה זו בנושא הסיוע לפלסטינים.

סאקי הוסיפה כי שר החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, שוחח בסוף השבוע עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ועם גורמים בהנהגה הפלסטינית.