"אפשר לטהר את קרקעות תעש בשרון בתוך 3 שנים"

החברה לשירותי איכות סביבה מבקשת להוביל העבודות לטיהור הקרקעות המזוהמות של תעש בשרון ולקצר את לוחות הזמנים ■ עלות העבודות: כ-2 מיליארד שקל

החברה לשירותי איכות סביבה מבקשת ממשרדי האוצר והגנת הסביבה להכריז עליה כזרוע ביצועית של הממשלה שתוביל את העבודות לטיהור הקרקעות המזוהמות של התעשייה הצבאית (תעש) ברמת השרון. מדובר בשטח של כ-7,000 דונם ועם פינוי רוב הפעילות של תעש ב-2020 לרמת בקע שבנגב - עתיד לשמש למגורים.

החברה היא חברה ממשלתית שהוקמה ב-1990 ומתמחה במיזמים בתחום איכות הסביבה, בשיקום של קרקעות מזוהמות, בניהול סוגים שונים של פסולת וניטור סביבתי. מנכ"ל החברה הוא גלעד גולוב.

עשרות שנים של פעילות תעשייתית במתחם תעש שברמת השרון הובילו לזיהום נרחב של הקרקעות באזור ועוד בטרם ישווק השטח לבנייה למגורים תידרש פעילות נרחבת לטיהורו. על פי הערכות, בשטח שיתפנה ניתן יהיה לבנות כ-40 אלף יחידות דיור, שטחי מסחר ופארקים, שיהיו בלב אחד מאזורי הביקוש הגדולים בארץ. שווי הקרקע מוערך בכ-40-60 מיליארד שקל.

על פי הערכות של החברה, היקף עלות הטיהור והשיקום של הקרקע בתעש יסתכם בכ-2 מיליארד שקל. לדברי מנכ"ל החברה, גולוב, "יש בידינו הטכנולוגיות החדישות ביותר שיאפשרו לנו לבצע את העבודות. תחילה, נצטרך לעשות עבודות לדיגום הקרקע, שעלותן מוערכת בכ-30-40 מיליון שקל, וזאת כדי להבין את אופי הזיהום, ולאחר מכן לפעול לטיהור השטח. אני מעריך שבתוך 3 שנים ניתן יהיה לשווק את הקרקעות הראשונות באזור לבנייה לצורכי מגורים".

בחודשים האחרונים פנתה החברה למשרדי הממשלה שמעורבים בתוכנית הפינוי של מתחם תעש, בבקשה לקבל מעמד של זרוע ביצועית מטעם המדינה, שתהיה אמונה על טיהור הקרקעות המזוהמות בשרון. הכרה כזו תאפשר לה לפעול במקרה של הזיהום בתעש תוך קבלת פטור ממכרז ובלי הצורך להתקשר עם חברות זרות שיהיו אמונות על עבודות הטיהור. לדברי המנכ"ל, "אחת המטרות שלנו היא לשמר באמצעות פרויקט כזה המון ידע שיש לנו בתחום טיהור של קרקעות מזוהמות ולשמר כוח אדם מקצועי ומיומן שאנחנו מחזיקים למשימות כאלה".

החברה כבר הייתה מעורבת בתוכניות מורכבות של שיקום קרקעות מזוהמות: ב-2007 טיפלה בכ-200 אלף טון של פסולת תעשייתית מסוכנת שהצטברה בשטחה שבאזור התעשייה נאות חובב שבדרום (לשעבר רמת חובב) עוד מהשנים שקדמו להקמתה.

במשרד להגנת הסביבה אמרו כי "אין כל החלטה במשרד, ברמ"י או בתעש על זהות מבצע הטיפול בקרקעות תעש. אחת האפשרויות היא שחברה ממשלתית שהוקמה לצורך טיפול בפסולת מסוכנת תסייע למדינה במיזמים מורכבים אך אנו נמצאים כרגע בשלב שבו מוגשים סקרים היסטוריים. אחרי כל סקר יבוצעו הערכות סיכונים ותיבחר שיטת הטיהור המועדפת".

בתחילת השבוע אישרה הממשלה הקמת חברה ממשלתית חדשה שתפעל למען פינוי מחנות צה"ל ממרכז הארץ לנגב. את התוכנית להקמת החברה החדשה קידם משרד הביטחון ושותפים לה רשות החברות הממשלתיות, משרד האוצר, רמ"י, צה"ל ועוד. לדברי נתניהו, יישום התוכנית יאפשר בנייה של כ-100 אלף יחידות דיור בלב המדינה.