האוצר ישתמש בנתוני חברת נילסן להשוואת מחירים

לפי נתוני נילסן, המחיר של קולה בישראל נמוך מהממוצע במדינות שנבדקו באירופה

קניות בסופרמרקט / צילום: תמר מצפי
קניות בסופרמרקט / צילום: תמר מצפי

משרד האוצר רכש זכות שימוש במאגרי הנתונים של חברת נילסן העולמית כמקור עיקרי לבדיקות השוואתיות של מחירי מוצרים בהקשר של יוקר המחיה בישראל.

יחידת הכלכלן הראשי באוצר רכשה את זכויות השימוש במאגר מחברת נילסן ישראל בסכום המוערך ב-300 אלף שקל לשנה.

גורמים באוצר אמרו כי רכישת הזכויות תאפשר לקבל מידע מדויק יותר על מחירי המוצרים, אך ציינו כי יימשך השימוש במקורות מידע נוספים, כמו הלמ"ס, מכיוון שהם מספקים מידע על הפרופיל הסוציו-אקונומי של הצרכנים, מידע שאינו מסופק על-ידי נילסן.

באוצר אישרו כי ההיקף הכספי של ההתקשרות נמוך מזה שנעשה בזמנו עם חברת מוניטור, שהיקף ההתקשרות עמה עמד על 2.5 מיליון שקל.

באוצר אמרו ל"גלובס" כי השימוש במאגר הנתונים של נילסן מאפשר לוועדת המחירים של המשרד לקבל מידע שלא היה ברשותה קודם לכן על מחירי המוצרים לפי פילוחים, כמו סוג העסק שבו נרכש המוצר והמועד שבו נרכש.

חברת מוניטור, שאיננה פעילה כיום, סיפקה נתונים למשרדי הממשלה שהיו מבוססים בין היתר על סקרי הלמ"ס. נתוני מוניטור שימשו בין היתר את משרד הכלכלה ואת ועדת קדמי לבחינת רמת התחרות והמחירים בענף מוצרי הצריכה, ועל סמך נתונים אלה הגיע מרכז המחקר של הכנסת למסקנה כי מחירי המשקאות הקלים גבוהים ב-56% ממחירי המשקאות בהשוואה למדינות ה-OECD.

במקרה זה התגלתה סתירה בין נתוני הלמ"ס לבין נתוני נילסן, שמצביעים על פערים נמוכים הרבה יותר (ראו טבלה). המשנה לסטטיסטיקאי הראשי בלמ"ס, יואל פינקל, הסביר כי נתוני הלמ"ס, המבוססים על דגימות, נועדו לזהות מגמות מחירים ואינם יכולים לשמש בסיס להשוואות מחירים.

מחיר בקבוק קוקה קולה
 מחיר בקבוק קוקה קולה