בין מאור לרוסק-עמינח: הכובעים של עו"ד רם כספי

ישמש כמגשר בתביעה נגד משרד רוה"ח שטיינמץ-עמינח שבבעלות ראם עמינח, בעלה של מנכ"לית בנק לאומי ■ במקביל מייצג את בכירי לאומי לשעבר, בהם המנכ"לית הקודמת גליה מאור, בתביעה בפרשת הסיוע להעלמת מס

רם כספי / צילום: אריק סולטן
רם כספי / צילום: אריק סולטן

רם כספי, מבכירי עורכי הדין והליטיגטורים בארץ, ישמש כמגשר בתביעת הרשלנות שהוגשה נגד משרד רואי החשבון שטיינמץ-עמינח, שבבעלות ראם עמינח, בעלה של מנכ"לית בנק לאומי רקפת רוסק-עמינח - כך נודע ל"גלובס".

יצוין כי בימים אלה מייצג כספי את בכירי בנק לאומי לשעבר, בהם המנכ"לית הקודמת, גליה מאור, המקורבת מאוד לרוסק-עמינח, בתביעה שהוגשה נגדם בפרשת הסיוע שהעניק בנק לאומי ללקוחות אמריקאים בהעלמת מס, שבעקבותיה נפתחה חקירה בארה"ב.

העובדה שכספי מייצג את מאור, במקביל להיותו מגשר בתביעה שהוגשה נגד המשרד שבבעלות בעלה של מנכ"לית לאומי הנוכחית, עלולה הייתה להיות בעייתית. זאת, בעיקר לאור הקרבה הרבה מאוד בין מאור לבין רוסק-עמינח. האחרונה הייתה חברתה הקרובה ובת-טיפוחיה של מאור, שסימנה אותה כיורשת שלה בראשות הבנק לפני שנים רבות, וסייעה לה להיבחר ולרשת אותה בתפקיד הבכיר.

עם זאת, יודגש כי העובדה שעו"ד כספי חובש את שני הכובעים לא מהווה ניגוד עניינים, בשל העובדה שהוא לא מייצג את רוסק-עמינח או את בנק לאומי עצמו, אלא, כאמור, את בכירי הבנק לשעבר. כמו כן, כספי ישמש כמגשר שתפקידו להביא את הצדדים לפתרון בדרכי נועם ושלום, ולא בורר שפוסק בעצמו בסכסוך.

התקררות ביחסים

עוד נציין בהקשר זה כי לאחרונה חלה, ככל הנראה, התרחקות ביחסים בין מאור לבין רוסק-עמינח, על רקע פרשת כספי הלקוחות האמריקאים. כפי שפורסם ב"גלובס", מאז שהואצו המגעים בין לאומי לרשויות בארה"ב לגיבוש הסדר בנושא, נפוצו שמועות כי מערכת היחסים בין השתיים התקררה.

מכתב ששלח עו"ד כספי לבנק העיד על חילוקי הדעות שנוצרו סביב הטיפול בפרשה מול האמריקאים, ועל כך שמאור והיו"ר לשעבר, איתן רף, סבורים כי אין מקום להודות בשיתוף-פעולה בסיוע ללקוחות אמריקאים בהעלמת המס, כפי שהודה הבנק.

"נושאי המשרה פעלו בתום-לב מוחלט במסגרת תפקידיהם לטובת קבוצת לאומי, והם כופרים וחולקים על כל טענה כאילו ידעו או שהיה עליהם לדעת שהתאגידים כביכול סייעו ביודעין למשלמי מס אמריקאים להתחמק מתשלומי מס, או כאילו הם התרשלו בעניין זה", כתב עו"ד כספי.

עוד הוא הוסיף: "למניעת ספקות: אם בניגוד לעמדתם של נושאי המשרה, ההסדרים עם הרשויות בארה"ב יכללו קביעות או אמירות מסוג זה (של סיוע בהעלמת מס - ע.א) - אין ולא יהא בהן כדי לחייב אותם או להשליך עליהם בגדר כל הליך משפטי אחר או נוסף".

שירותיו של כספי נשכרו לפני מספר שבועות על-ידי בכירי לאומי לשעבר, בהם מאור, כדי שיסייע להם להתגונן מפני התביעה הנגזרת שהגיש נגדם בעל מניות מיעוט בלאומי, בארי לנואל, בנוגע לפרשת הלקוחות האמריקאים.

התביעה הוגשה נגד מאור, רף, צבי איצקוביץ, לשעבר ראש החטיבה לבנקאות פרטית בינלאומית, ובכירים נוספים. באמצעות עוה"ד עמית מנור ויוקי שמש דורש התובע ממאור וחבריה 340 מיליון שקל - סכום ההפרשה שביצע הבנק נכון לספטמבר 2013, שמאז זינק לכ-1.7 מיליארד שקל. בתביעה הנגזרת נטען כי מעשיהם של נושאי המשרה הבכירים לשעבר בלאומי הסבו נזקים כספיים לבנק בסכומים העולים עד מאות מיליוני שקלים.

הסכסוך בין הצדדים הופנה לגישור בפני שופט העליון לשעבר, יעקב טירקל, והם מקיימים מגעי לפשרה. בינתיים, הוגשה תביעה נגזרת נוספת בגין אותה עילה נגד מאור ונתבעים נוספים, בהם רוסק-עמינח. העובדה שהוגשה תביעה נוספת עלולה לסכל את ניסיונות הפשרה בתביעה הראשונה.

מעילה בכספי החברה

במקביל, תביעת הרשלנות שהוגשה נגד משרד שטיינמץ-עמינח שבראשות בעלה של מנכ"לית לאומי הנוכחית - ושעו"ד כספי משמש בה כמגשר - הוגשה בידי שני בעלי מניות בחברת "אורטק טכנולוגיות ותקשורת".

בתביעה - בהיקף של כ-3.6 מיליון שקל - נטען כי רשלנות המשרד גרמה לאי-גילוי מעילה שבוצעה בחברתם.

התובעים, עו"ד רם יולוס ושותפו ארנון אייזנר, טוענים כי משרד שטיינמץ-עמינח שימש כמשרד רואי החשבון של החברה, ויחד עם משרד שהעניק להם שירותי הנהלת חשבונות, היה אחראי למעילה שבוצעה בחברתם על-ידי השותף השלישי, רונן גולן.

יולוס ואייזנר החזיקו מניות באורטק שנכנסה להליך פירוק בשנת 2009, לאחר אותה מעילה. באותה שנה גילו התובעים כי החל משנת 2006 ועד להפסקת פעילות החברה משך גולן מחשבונה קרוב למיליון שקל.

באמצעות עו"ד טל בננסון טוענים התובעים, בין היתר, כי משיכות אלה נרשמו בספרי הנהלת החשבונות של החברה באופן שגוי ומטעה, וגם לא הוצגו כנדרש בדוחות הכספיים של החברה, אותם ערך משרד שטיינמץ-עמינח.