סנטור תוקע מקל בגלגלי יזמת הרשות להצטרף לבית-הדין בהאג

רנד פול הניח על שולחן הסנט הצעת חוק לחסום הסיוע האמריקאי לפלסטינים אם הרשות לא תמשוך את בקשתה להצטרף לבית-הדין

אבו מאזן / צלם: רויטרס
אבו מאזן / צלם: רויטרס

מאמצי הרשות הפלסטינית לקידום מדינה עצמאית באמצעות מוסדות או"ם, ובמיוחד ההתרפקותה העכשווית על בית-הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, תוך עקיפת מו"מ ישיר עם ישראל, מתחילים להגדיש את סאת הזעם על הפלסטינים שמפעפעת בקונגרס בוושינגטון. מאז ומתמיד הביטו המחוקקים האמריקאים על הרשות בחשד, אם לא בעוינות מופגנת, והאנטיפתיה שלהם לרמאללה חוצה בנקל את הנקיק העמוק שחוצץ בין דמוקרטים לרפובליקאים.

את הביטוי העדכני ביותר לאנטיפתיה הזו סיפק אתמול (ד') הסנטור הרפובליקאי רנד פול, שהניח על שולחן הסנט הצעת חוק, שלפיה יחויב הממשל לחסום מיד את הסיוע לרשות, כ-400 מיליון דולר בשנה, ולחדשו רק אחרי שהפלסטינים ימשכו את בקשתם להצטרף לבית-הדין בהאג.

החוק שקיים עתה קובע, כי הסיוע יופסק רק כאשר הפלסטינים ינצלו את חתימתם על אמנת בית-הדין (כפי שהם אכן עשו בשבוע שעבר) ויגישו בפועל תביעות נגד ישראל או נגד אישים בישראל בגין ביצוע פשעי מלחמה. פול מבקש אפוא למנוע היווצרותה של הזדמנות שתאפשר לפלסטינים להגיש תביעות כאלה. במילים אחרות: לא הגשת תביעה תהיה עילה להפסקת הסיוע אלא עצם ההצטרפות לקהיליית בית-הדין בהאג.

פול אומר, כי יש צורך ביזמת החקיקה שלו מפני שאי אפשר לסמוך על ממשל אובמה שיאכוף את החוק שקיים בספרים. "על הקונגרס החדש, בהנהגת הרפובליקאים, מוטלת החובה לנקוט יזמה חקיקתית כדי שהנשיא לא ינסה שוב לעקוף את הוראות המחוקק", אומר הסנטור.

"אין ספק שקבוצות שמאיימות על ישראל אינן יכולות להיות בעלות בריתה של ארה"ב", הוא מוסיף. "אעשה כל מה שביכולתי כדי לוודא שהנשיא והקונגרס הנוכחי לא יתייחסו לאויבי ישראל כאל בעלי ברית של ארה"ב".

את יוזמת החקיקה של פול צריך לבחון לאור העובדה שהוא רואה עצמו כמתמודד פוטנציאלי בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016. אין זה מקרה שפול הגיש את הצעת החוק שלו לסנט כמה שעות בלבד לפני פגישתו עם "הקואליציה היהודית הרפובליקאית", גוף רב השפעה שחברים בו התורמים היהודיים הגדולים ביותר לפוליטיקאים רפובליקאים, ובהם בעל בתי הקזינו ו"ישראל היום", שלדון אלדסון.

בראיון לפוקס ניוז, אמר הסנטור, כי "לא היתי אומר שזה רעיון טוב לתת את כספיהם של משלמי המיסים בארה"ב למדינה או לישות, שקוראת לחקור חיילים של בעלת ברית שלנו בטענה שהם ביצעו פשעי מלחמה".

הבעיה הגדולה של פול היא, שיש ספק גדול אם הנדבנים היהודיים יבלעו אל הפיתרון שלו וייענו לחיזוריו. איש לא שוכח שהקדימות הראשונה שלו, כפי שהוא עצמו הכריז בעבר, היא להפסיק כליל את סיוע החוץ, לרבות הסיוע לישראל. בראיון ל-CNN באוקטובר הוא אמר: "המטרה הסופית היא לשים קץ לכל הסיוע (למדינות זרות). אך קיימת התנגדות כה גדולה בקונגרס אפילו להצעה להטיל מגבלות על סיוע (למדינה זו או אחרת) עד שהחלטתי שמטרת יזמות החקיקה שלי תהיה להטיל הגבלות על סיוע למדינות ששונאות אותנו, ששורפות את הדגל האמריקאי או שהן רודפות אחר נוצרים או מיעוטים דתיים או אחרים".

ארי פליישר, שהיה דוברו של ג'ורג' וו. בוש, ושחבר עתה ב"קואליציה היהודית רפובליקאית", אמר שהקואליציה תתאחד סביב מי שיוכיח שהוא המועמד המוביל בפרמייריז של המפלגה הרפובליקאית. "היחידי שיוחרג מהכלל הזה הוא ראנד פול", הוא ציין.