אל-קאעדה: "הפיגוע לימד את צרפת גבולות חופש הביטוי"

מנהיג שלוחת ארגון הטרור בתימן התייחס לפיגוע במערכת "שרלי הבדו" ואמר כי הוא היה מתבקש לאור הקריקטורות שפרסם העיתון והיו "עלבון לנביאים" - אך לא לקח אחריות לאירוע ■ ארה"ב דרשה מאזרחיה בחו"ל לגלות ערנות

מערכת העיתון "שרלי הבדו" - פריז / צלם: רויטרס
מערכת העיתון "שרלי הבדו" - פריז / צלם: רויטרס

מנהיג שלוחת אל-קאעדה בתימן, השייח חארת אל-נדארי, התייחס הלילה (שבת) לפיגוע במערכת העיתון "שרלי הבדו", שבו נהרגו 12 בני אדם, באמצעות הקלטה שפרסם באתר "יוטיוב". בהקלטה, שהוסרה מהרשת, אמר אל-נדארי כי הפיגוע היה מתבקש לאור הקריקטורות שפרסם העיתון והיו "עלבון לנביאים". כמו כן, הוא טען כי המחבלים היו "החיילים הנאמנים של האל", וכי הם "לימדו את הצרפתים מה הם גבולות חופש הביטוי". עם זאת, הוא לא אמר מפורשות כי הארגון לוקח אחריות על הפיגוע.

מוקדם יותר אתמול, שוחחה רשת הטלוויזיה הצרפתית BFM עם שריף קואשי, אחד מהמחבלים שביצעו את הטבח במשרדי העיתון "שרלי הבדו" בפריז, ועם אמדי קוליבאלי, שהשתלט על המעדנייה הכשרה בבירה הצרפתית והחזיק בבני ערובה במשך כמה שעות. הקלטות השיחות עם השניים שודרו רק לאחר ששלושת המחבלים חוסלו בשתי פשיטות שהתבצעו במקביל על ידי כוחות הביטחון.

לדברי קואשי, האירוע במערכת המגזין הסטירי, שבו נרצחו 12 בני אדם, תוכנן ומומן על ידי ארגון אל-קאעדה בחצי האי ערב, שפועל בתימן. קואשי הוסיף כי המטיף הקיצוני אנוואר אל-אווקי, שחוסל על ידי ארצות הברית ב-2011, אימן אותו לקראת המתקפה. "אנחנו מגני הנביא", אמר קואשי, בהתייחסו לקריקטורות שלעגו לנביא מוחמד שפרסם בעבר המגזין הסטירי.

על פי דיווחים ברשת CNN האמריקנית בהסתמך על מקורות אמריקניים שקיבלו את המידע מהמודיעין הצרפתי, קואשי התאמן עם כוחות אל-קאעדה בתימן בשנת 2011. המחבל בן ה-34, אחיו של שריף בן ה-32, התאמן בירי בכלי נשק שונים וייתכן שגם בייצור פצצות. אימונים כאלה סייעו לו, לכאורה, לבצע את הטבע במערכת העיתון.

ייתכן שקואשי ביקר בתימן יותר מפעם אחת. שרת המשפטים הצרפתית, כריסטין טאובירה, אמרה בריאיון לרשת האמריקנית כי "אחד האחים" ביקר בתימן ב-2005. היא סירבה להתייחס לשאלה אם אחד מהם או שניהם מזוהים עם ארגון אל-קאעדה, ששלוחתו בתימן נקראת "אל-קאעדה בחצי האי ערב" (Al-Qaeda in the Arabian Peninsula, או AQAP).

האחים חוסלו במפעל דפוס בפרבר הצפוני דמרטאן אן-גואל, סמוך לנמל התעופה שארל דה גול, שם התבצרו עם שבוי. לאחר כמה שעות הם יצאו במפתיע מהמקום ואז כוחות הביטחון שהיו פרוסים בהמוניהם באזור, פתחו לעברם באש. השבוי שהיה בידם שוחרר ללא פגע.

במקביל, פרצו כוחות אחרים למרכול "היפר-כשר" ברובע פורט דה ונסן, שם החזיק אמדי קוליבאלי בכ-20 בני ערובה. ארבעה מהשבויים נהרגו, ולדבריו התובע הכללי של צרפת, פרנסואה מולין, הם נרצחו עוד בטרם החלו פעולות החילוץ, ולא כתוצאה מהן. ארבעה אנשים נוספים נפצעו באורח קשה בתקרית ועוד 15 בני ערובה חולצו בשלום. קוליבאלי חוסל במהלך המבצע, אך חוטף נוסף נמלט - ככל הנראה חברתו לחיים לשעבר חייאת בומדיין.

בתוך כך, מחלקת המדינה של ארצות הברית דרשה הלילה מהאזרחים האמריקנים "לשמור על רמה גבוהה של ערנות ולנקוט צעדים מתאימים על מנת לגביר את הערנות שלהם לבטיחותם", בעקבות פיגועי הטרור בצרפת בימים האחרונים. מהמחלקה נמסר כי ארצות הברית "מודאגת מאיום הפיגועים המתמשך, מהפגנות ומפעולות אלימות אחרות נגד אזרחי ארצות הברית בחו"ל".