שרים באירופה דורשים: להדק את הפיקוח בגבולות היבשת

הדרישה - בעקבות פיגועי הטרור בפריז בשבוע שעבר ■ שרים מ-11 מדינות באיחוד האירופי ומארה"ב קראו להרחבת שיתוף המידע המודיעיני כדי להתמודד עם המספר התופח של "לוחמים זרים" השבים לאירופה

עצרת ההזדהות עם נפגעי הטרור בפריז / צילום: רויטרס
עצרת ההזדהות עם נפגעי הטרור בפריז / צילום: רויטרס

שרים אירופים קראו אתמול (א') להדק את הפיקוח בגבולות ולהרחיב את שיתוף נתוני הנוסעים המצויים ברשותן של חברות התעופה, כדי לסייע לשירותי הביטחון להילחם בטרור בעקבות מתקפות הטרור העקובות מדם בפריז בשבוע שעבר.

בפגישה שזומנה בחיפזון בפריז, שבה נורו למוות 17 בני אדם, קראו שרים מ-11 מדינות באיחוד האירופי ומארה"ב להרחבת שיתוף המידע המודיעיני כדי להתמודד עם המספר התופח של "לוחמים זרים" השבים לאירופה.

שר הפנים של צרפת, ברנאר קזנב, אמר כי יש "לחזק" את גבולותיו החיצוניים של האיחוד האירופי מבלי לשנות את החוק האירופי המעניק חופש תנועה בתוך הגוש הכלכלי.

ההערכה היא כי יותר מ-3,000 אזרחים מרחבי האיחוד האירופי יצאו להילחם במקומות כגון עיראק וסוריה. החשש כי הם ישובו לאירופה יוצר כאב ראש עבור שירותי הביטחון ברחבי היבשת.

אמנות כגון אמנת שנגן, המעניקות חופש תנועה ללא דרכון במרבית שטחה של אירופה, מקשות על שירותי הביטחון לעקוב בתוך האיחוד האירופי אחר אנשים בעלי פוטנציאל סיכון. עקב כך מציעים כמה אנליסטים ביטחוניים להכניס שינויים באמנת שנגן כדי לשפר את מצב הביטחון.

בראיון לעיתון הספרדי "אל פאיס" בסוף השבוע, הציע שר הפנים של ספרד, חורחה פרננדז דיאז, לשנות את תקנות שנגן כדי לאפשר עריכת בדיקות ביטחוניות מסוימות בגבולות "של בני אדם שלגביהם קיים סיכוי ברור או חשד מוצק שהם עלולים להיות טרוריסטים".

שרים ממדינות שונות, כולל בריטניה, שבדיה וגרמניה אף קראו לפרלמנט האירופי להפסיק לבלום את מאמצי הממשלות לקדם את שיתוף המידע המצטבר בחברות תעופה על נוסעים בתוך האיחוד האירופי. קזנב, שדיבר בשמם של שרים אחרים שהיו נוכחים בפגישה, אמר כי לנתונים כאלה יש "ערך שאין לו תחליף" עבור שירותי הביטחון.

הפרלמנט האירופי מהצד האחד, ומדינות באיחוד האירופי מהצד השני, התעמתו באופן חוזר ונשנה בסוגיית כינונה של חקיקה שתעסוק ברישומי שמות הנוסעים. המדינות טוענות כי צעד כזה חיוני לביטחון, אך חברי הפרלמנט האירופי מוחים על כך בטענה כי חקיקה כזו תרמוס את חירויות האזרח מבלי לתרום תרומה משמעותית לשיפור הביטחון.

יאן פיליפ אלברכט, חבר פרלמנט מטעם המפלגה הירוקה בגרמניה, שהוביל את ההתנגדות לחלוקת המידע המצטבר בחברות תעופה על נוסעים, אמר כי הוראה גורפת לחלוק מידע אישי על נוסעים לא תתרום לשיפור הביטחון. "שרי הפנים באיחוד האירופי משחקים לידיים של הטרוריסטים בדרישתם לנקוט מדיניות 'האח הגדול' שכוללת שימור גורף של רישומי נוסעים ללא הצדקה", לדברי אלברכט.

באפריל הוטל ספק בחוקיותה של תוכנית רישום שמות נוסעים (Passenger Name Record - PNR), לאחר שבית הדין האירופי לצדק קבע כי איסוף גורף של נתונים כאלה יפגע בזכותם של אזרחי האיחוד האירופי לפרטיות. "אחסון המוני של נתוני טיסות ונוסעים סותר בבירור את החוק באיחוד האירופי", אמר אלברכט.

חברים אחרים בפרלמנט האירופי הביעו את ביטחונם כי ניתן יהיה לגבש במהירות הסכם עם הפרלמנט, אם הסכם כזה יכלול אמצעי הגנה על הפרטיות. קלוד מוראס, חבר פרלמנט מטעם מפלגת העבודה הבריטית, המכהן כיו"ר הוועדה לזכויות האזרח, הצדק והפנים של הפרלמנט האירופי, אמר: "צריך לפעול במהירות - אך בזהירות".