אובמה לנתניהו: הרש"פ אינה זכאית להצטרף לביה"ד בהאג

על איראן אמר נשיא ארה"ב: אנו ממוקדים בהשגת עסקה מקיפה ובת אימות, שתמנע מטהראן להניח ידה על נשק גרעיני

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, חזר והדגיש אתמול (ב') באזני ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את התנגדות ממשלו להצטרפותה של הרשות הפלסטינית לבית-הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. בשבועות שחלפו הכריזו כמה דוברים אמריקאיים על הסתייגותם מהצעד הפלסטיני, אך זו הפעם הראשונה שאובמה אמר את הדברים למנהיג ישראלי.

בשיחה, שיזם הבית הלבן, אמר אובמה, כי הרשות הפלסטינית אינה מדינה ולפיכך היא אינה זכאית לחתום על תקנון רומא, האמנה שאמורה לסלול את הדרך להצטרפות לבית-הדין בהאג. הוא ציין, שארה"ב אינה מאמינה, שהצטרפות הפלסטינים לבית-הדין היא דרך מועילה לקידום הסכם עם ישראל. יזמת חוק בקונגרס קוראת להפסיק את הסיוע האמריקאי לרשות אם היא אכן תשלים את המהלך. חוק שכבר אושר קורא להפסיק את הסיוע אם הרשות תעלה בבית-הדין האשמות נגד ישראל בגין מבצע "צוק איתן".

"ארה"ב מוסיפה להתנגד נמרצות לפעולות של שני הצדדים שחותרות תחת האמון ההדדי, והיא מעודדת אותם לחפש דרכים להפגת המתיחות", אמר נשיא ארה"ב.

בשיחה עלה גם המו"מ הגרעיני בין איראן לבין שש המדינות הידועות כ- P5+1 (חמש חברות מועצת הביטחון וגרמניה), שצפוי להתחדש בשבוע הבא. אובמה אישר פעם נוספת, כי ארה"ב מתמקדת בהשגת עסקה מקיפה ובת-אימות, שתמנע מאיראן להניח ידה על נשק גרעיני. במסגרת עסקה זו תהיה איראן מצופה להבטיח לקהיליה הבינלאומית שתכניתה הגרעינית מיועדת אך ורק לצרכי שלום, ולגבות את ההבטחה באמצעים שיאפשרו את אימותה, אמר אובמה.

הוא חזר והדגיש את מחויבותה הנמשכת של ארה"ב לביטחונה של ישראל ואת החשיבות שת"פ הדוק בין שתי המדינות בסוגיית איראן.