שערורייה סביב "עידן פלוס": הערוצים הייעודיים לא עולים

למרות שהחוק הורה להרחיב את מערך עידן פלוס, הערוצים הייעודיים - ערוץ 20, 9, 24 וערוץ הלא טיוי - עדיין לא מצליחים לעלות עליו בשל כשלים טכניים

למרות שהחוק הורה להרחיב את מערך עידן פלוס, הערוצים הייעודיים עדיין לא מצליחים לעלות עליו. בערוץ 20 כינו היום (ד') את העובדה שכשלים טכניים ברשות השנייה מונעים את עליית הערוץ למערך הטלוויזיה הדיגיטלית, "שערורייה".

כפי שפורסם ב"גלובס", ערוץ 20 אינו יכול לעלות על שירות עידן פלוס לאור העובדה שמרבית הממירים שבבתי הציבור לא יוכלו לקלוט את אותות המשדר החדש, עליו יעלו הערוצים החדשים.

כיום, על גבי מערך עידן פלוס, משודרים הערוצים 1, 22, 10, 33, ערוץ הכנסת וערוץ החינוכית. על-פי החוק, יש להרחיב את המערך, המנוהל על-ידי הרשות השנייה, ולהעלות עליו גם את הערוצים הייעודיים - ערוץ 20, ערוץ 9, ערוץ 24 וערוץ הלא טיוי, הערוץ הערבי הייעודי.

כרגע משודרים הערוץ הקיימים ממשדר שנקרא T1, אשר מרבית הממירים שהציבור רכש מסוגלים לקלוט את אותותיו. הוספת משדר נוסף, עליו יועמסו ערוץ נוספים, מחייבים רכישה של ממירים אחרים או הוספת תוספים לממירים הקיימים.

יש לציין כי במועצת הכבלים והלוויין שוקדים בימים אלה גם על מכרזים לערוצים נושאיים נוספים שיועברו על גבי עידן פלוס, אולם לא ברור כיצד הציבור יוכל לקלוט אותם.

"בהתאם למספר סקרים שערכנו ובניתוח הקהלים הרלוונטיים, קהל צופים פוטנציאלי גדול של ערוץ 20 מחזיק כיום בממירי עידן פלוס", אמרו היום בערוץ 20.

על-פי גורמים בערוץ 20, קהל שמרני גדול, אשר מסרב להצטרף לפלטפורמות הכבלים או הלוויין, הוא קהל פוטנציאלי לערוץ והוא לא נמדד כיום ולא יכול לקלוט את שידורי ערוץ המורשת הייעודי, בשל אותה מגבלה טכנית. "על כן העובדה שהערוץ איננו משודר עדיין על גבי הממיר היא לא פחות משערורייתית", נמסר מהערוץ.

בתוך כך, מכשלה נוספת המקשה על הדבר היא הנושא הכלכלי המנוהל מול משרד האוצר. בימים אלה מנהלת יפעת בן-חי-שגב, יו"רית מועצת הכבלים והלוויין, דיונים מול משרד האוצר להפחית את דמי המעבר שאמורים הערוצים הייעודיים לשלם, ולהביא לסבסוד של העלאתם על-ידי המדינה.

בעוד שערוץ 20 מוכן לשלם את הסכום שעומד על מאות אלפי שקלים - בערוץ 9 מסרבים לעשות כן. "אני לא מוכנה לשלם כסף על תחזוקת עידן פלוס", אומרת ל"גלובס" מנכ"לית ערוץ 9, ויקי גורדין, "ולדעתי גם הערוצים האחרים צריכים לסרב לעשות זאת".

מהרשות השנייה נמסר בתגובה: "הרשות השנייה ערוכה הנדסית להעלאת כל ערוץ שיחפוץ בכך. הרשות השנייה פועלת בכל דרך על מנת להגדיל את היצע השידורים בעידן פלוס לטובת הציבור".