סנטור: הקונגרס צריך לאשר חימוש ישראל לתקיפה באיראן

טום קוטון: לתת לישראל מפציצי בי 52 ופצצות חודרות בונקרים ■ אומר: מו"מ הגרעין שמנהלת ארה"ב עם איראן – "פארסה מסוכנת" ■ ההכרזה מבשרת על הקשיים שיערום הקונגרס לפני אובמה בדרך להשלמת המו"מ עם איראן

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

סנטור טום קוטון, מארקנסו, כוכב עולה בשמי המפלגה הרפובליקנית, אומר כי הקונגרס צריך לאשר חימושה של ישראל בנשק מתקדם, כחלק מאיום צבאי אמין של ארה"ב על משטר האייתאללות, במאמץ לשים קץ לתכניות איראן לפתח נשק גרעיני.

בנאום שנשא שלשום (ג') במכון הריטג', מוסד חשיבה שמרני בוושינגטון, אמר הסנטור: האיום האמריקאי צריך לכלול "הצעה להעביר לישראל נשק מתקדם כמפציצי בי 52 מעודפי הצבא האמריקאי ופצצות חודרות בונקרים במשקל 13.6 טון".

מדובר בפצצות הגדולות וההרסניות ביותר בארסנל האמריקאי (למעט נשק גרעיני), ועד עתה הן לא יוצאו לשום מדינה אחרת. הן מגמדות את הפצצות חודרות הבונקרים שמכרה ארה"ב לישראל בעבר - GBU - 28, במשקל 2.2 טון. על פי התקשורת הערבית, השתמשה ישראל בפצצות אלה במבצע "צוק איתן".

"ייתכן שלישראל יש כבר יכולות להשהות את תכנית הגרעין האיראנית", אמר קוטון. "אני משאיר את ההערכה הזו בידייים האמונות של ממשלת ישראל. אבל הצעה של הקונגרס, בין אם תתקבל (ע"י ישראל) ובין אם לא, תוכל להסיר כל ספק ממוחותיהם של האייתאללות".

הסנטור מתח ביקורת חריפה ביותר על מדיניות ממשל אובמה כלפי איראן, שמוכן "להעמיד בסכנה את הביטחון הלאומי של ארה"ב" כדי "להבטיח את מורשתו של הנשיא הנוכחי". לדבריו, "מה שהחל כמדיניות בלתי חכמה הידרדר לפארסה מסוכנת... אפשר רק לחשוד מה תהיה ההסכמה שבשתיקה בין ממשל אובמה לבין איראן: ארה"ב לא תטיל סנקציות חדשות על איראן ותתיר לה לפתח יכולות סף גרעיניות, ובתמורה לא תייצר איראן פצצה גרעינית לפני 2017".

הוא אמר, כי הסכמה להותיר בידי טהראן יכולת גרעינית כלשהי היא, פשוטה כמשמעה, "אפוקליפטית" ולפיכך ארה"ב צריכה לשאוף לפירוק מוחלט של היכולות הגרעיניות של משטר האייתאללות ולשים קץ למדיניות של "פייסנות, התפייסות וויתורים".

"בעוד שנשיאנו מאמין, כי הוא לבדו יכול לנהל מו"מ עם איראן, בסופו של דבר רק בידי הקונגרס נמצאת הסמכות התחוקתית להסיר את הסנקציות מעל איראן דרך קבע", אמר קוטון. "ואם הנשיא מאמין שהוא לבדו יכול לסגור עסקה עם איראן, הקונגרס צריך לפעול כדי לסכל זאת".

ההתבטאות של קוטון מבשרת על הקשיים שהקונגרס יערום לפני אובמה בדרך להשגת הסכם עם טהראן.שני בתי הקונגרס נמצאים עתה בשליטת הרפובליקנים, שהתנגדו ל"פייסנות" של אובמה כבר מתחילת המגעים עם איראן, אך גם סנטורים דמוקרטים לא מעטים שותפים להתנגדות זו. אובמה יוכל לנסות להטיל וטו על הצעת חוק שתקרא לקעקע את מדיניותו כלפי טהראן, אך אם מספיק דמוקרטים יצטרפו לרפובליקנים, ייתכן שהווטו שלו יקרוס. ובכל מקרה, אם הסנט ייתנגד להסיר את הסנקציות מעל איראן, אובמה לא יוכל לעשות דבר וכל עסקה פוטנציאלית עם איראן תתמוטט.

רמז נוסף לבאות אפשר למצוא בדברי יו"ר ועדת יחסי החוץ של הסנט, בוב קורקר, אתמול, שלפיהם מחוקקים משתי המפלגות מתכננים יזמת חוק להטלת סנקציות נוספות על איראן. אחת מהגרסאות שנבחנות עתה: להטיל סנקציות אם לא יושג הסכם עם טהראן עד 30 ביוני. במקביל, מתבשלת עתה יזמת חקיקה נוספת, שלפיה הקונגרס יהיה חייב לאשר כל הסכם פוטנציאלי עם איראן. הבית הלבן מוסיף לטעון, כי כל חוק שיתקבל עתה להטלת סנקציות נוספות, או להחמיר בסנקציות הקיימות, יניע את איראן לעזוב את המו"מ עם שש המעצמות ולחדש את הליכי העשרת האוראניום.

היום (ה') נפתח בז'נווה הסבב השלישי של המו"מ בין חמש חברות החברות הקבועות במועצת הביטחון, וכן גרמניה, עם איראן. אתמול נפגשו שרי-החוץ של ארה"ב ואיראן, ג'ון קרי ומוחמד ג'אוואד זאריף, כדי להתוות קווים מנחים כלליים לסבב זה.

סנטור קוטון הוא התקווה הגדולה של קהיליית ידידי ישראל בוושינגטון, שספגו מכה קשה עם פרישתו של סנטור ג'וזף ליברמן ותבוסתו של ציר בית-הנבחרים אריק קנטור, ניצים שהובילו כמעט כל מיזם פרו ישראלי בקונגרס. קוטון, סנטור טרי (הוא שירת קודם לכן כציר בבית-הנבחרים), שהיה איש צבא ושירת בעיראק ובאפגניסטאן, משך את תשומת ליבם של השחקנים החשובים בזירה הפרו-ישראלית בוושינגטון: הוא קיבל תמיכה נדיבה מהקואליציה היהודית הרפובליקנית, גוף של תורמים יהודיים וביניהם שלדון אדלסון. הוא ביקר בישראל ב-2013 כאורח של Israel Education Foundation, גוף שמזוהה עם אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון. דלתו פתוחה תמיד ללוביסטים של אייפ"ק ודיפלומטים בשגרירות ישראל בוושינגטון קיבלו הנחיה להקדיש לו תשומת לב מרבית. יש אפילו דיבורים על כך שקוטון, בן 37, עשוי להיות מועמד אפשרי לנשיאות ארה"ב, אם לא ב-2016, אז במרוצים הבאים.