וינשטיין שוקל: חקירת חברות ממשלתיות על העסקת יועצים

את המהלך יזם האוצר בניסיון לגלות את היקף ההתקשרויות הנעשות מכספי תקציב המדינה ■ החשכ"לית הקפיאה תשלומים ליועצים עד בדיקת כל ההסכמים

יהודה וינשטיין / צילום: איל יצהר
יהודה וינשטיין / צילום: איל יצהר

היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, שוקל להורות למשטרה לפתוח בחקירת התקשרויות של חברות ממשלתיות עם לוביסטים ויועצים שונים - כך נודע ל"גלובס".

וינשטיין עודכן בימים האחרונים במהלך שיזם האוצר בניסיון לגלות את היקף ההתקשרויות עם יועצים פרטיים הנעשות מכספי תקציב המדינה.

המהלך החל ביוזמתה של החשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי בויאנג'ו. בעקבות ישיבה שכינסה לפני יומיים פנה חשב משרד התחבורה, עופר פלג, ל-5 חברות תשתיות של משרד התחבורה והורה להן להקפיא תשלומים ליועצים חיצוניים מתקציבי הפעילות השוטפת, ולהעביר את הסכמי ההתקשרות עם יועצים אלה לבדיקת רשות החברות הממשלתיות.

במכתב מבקש החשב עופר פלג מהחברות "לקבל עד ליום 20.1.15, את שמות החברות המועסקות על-ידיכם בתור לוביסטים, יועצים לקשרי ממשל, רגולציה, משרדי יחסי ציבור וכיוצא בזה".

המידע שמבקש פלג כולל את מהות עבודתם של היועצים, תעריפי ההתקשרות, הסכום הכולל של ההתקשרות ותקופת ההתקשרות. כמו כן מבהיר פלג כי "מהיום (13.1.15) ועד להודעה חדשה, אין לשלם כספים ליועצים המפורטים לעיל מכספי הממשלה עד לסיום בחינת הנושא על-ידנו".

מדובר בחברת נתיבי ישראל (לשעבר מע"צ), חברת נת"ע האחראית על הקמת הרכבת הקלה בתל-אביב, רכבת ישראל, נתיבי איילון וחוצה ישראל.

ההוראה באה בעקבות הפרסומים בימים האחרונים על כך שהחברות הממשלתיות שכרו לוביסטים כדי שיקדמו את ענייניהן בממשל ובשלטון המקומי. מדובר בגילויים במסגרת החקירה שהחלה בעניין "ישראל ביתנו".

במוקד הגילויים האחרונים עומדת העסקתו של הלוביסט ישראל יהושע על-ידי כמה חברות ממשלתיות, בעלות של עשרות אלפי שקלים לחודש לכל חברה. בשלב זה אין כוונה לפעול לביטול התקשרויות קיימות, אלא רק "לעשות סדר" ולברר את היקף התופעה.

באוצר לא ידעו על העסקתו של יהושע, משום שהיא מומנה מתוך תקציבי הפעילות השוטפת של החברות. מדובר בתקציב שוטף שמקבלת כל חברה מהאוצר דרך משרד התחבורה לצורך תשלומי שכר הוצאות ההנהלה ותפעול.

באוצר מתכוונים לברר לעומק את החשש כי תקציבי הפעילות הפכו לפירצה שיכולה להיות מנוצלת לרעה על-ידי החברות. לאוצר ולמשרד התחבורה יש כיום יכולת בקרה גבוהה על תקציבי הפיתוח של החברות המגיעים למיליארדי שקלים, וייתכן כי בעתיד תוגבר הבקרה גם על תקציבי הפעילות.

תופעת שכירת היועצים והלוביסטים מאפיינת גם חברות ממשלתיות נוספות כמו תשתיות נפט, נתיבי גז וחברת החשמל - ואולם חברות אלה לא שכרו את היועצים מתוך תקציבי מדינה הנתונים לפיקוח החשב הכללי, ולכן ההוראה אינה חלה עליהן.