"אמרתי לאלון חסן: 'שיהיה ברור, אסור לך למכור בנמל'"

שוקי סגיס, לשעבר מנכ"ל נמל אשדוד, פרש על רקע הביקורת על התנהלותו מול מקורבו אלון חסן ■ "גלובס" חושף את תמלילי החקירות של סגיס, לפיהן הוא ידע על שותפות בין חסן לאותן חברות: "לא פעלתי לקידום עסקיו"

שוקי סגיס / צלם: רוני שיצר

איש לא הופתע ממעצרו של אלון חסן, לשעבר יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד, במאי אשתקד. המעצר היה כמעט צפוי בשל העובדה שקדמה לו שורת תחקירים בתקשורת שחשפו חלק גדול מהחשדות לשחיתות נגד חסן. גם מנכ"ל חברת נמל אשדוד לשעבר, יהושע (שוקי) סגיס, כיכב באותם תחקירים, והוא אף פרש מתפקידו ביולי 2013, על רקע הביקורת על התנהלותו מול חסן, המקורב לו.

ואולם, מעטים האמינו, או רצו להאמין, שסגיס, שהיה האחראי על הנמל מטעם המדינה מעורב עד מעל הצוואר במעשי השחיתות לכאורה של חסן. ואולם, כיום סגיס חשוד בביצוע עבירות מירמה והפרת אמונים בתאגיד.

"שלילי חזק"

החשד העומד במרכז חקירת פרשת השחיתות בנמל אשדוד, הוא כי בסיועו של סגיס, הקים אלון חסן בנמל מנגנון שליטה תוך ביצוע עבירות פליליות, מרביתן באמצעות ניצול קשריו עם חברת "דנה שירותי נמל" וחברות נוספות בבעלותו הפרטית, ובתוך כך גרף רווחים כספיים עצומים לעצמו ולמקורביו.

לפני כ-3 שבועות חשף "גלובס" את חקירותיו של חסן במשטרה, שלכל אורך הדרך הכחיש את המיוחס לו. היום חושף "גלובס" גם את חקירותיו של סגיס במשטרה.

בבוקר ה-17 במאי 2014 נעצר סגיס עם החשודים הנוספים. הוא הובא למשרדי היחידה למאבק בפשיעה הכלכלית של המשטרה (יאל"כ), ועם תחילת חקירתו הטיח בו החוקר, גלעד בבלי, שהוא חשוד בלקיחת שוחד, במירמה ובהפרת אמונים ובעבירות נוספות. "האם אתה מבין את החשדות נגדך?", שאל החוקר את המנכ"ל וזה השיב בחיוב. מיד לאחר מכן הותר לסגיס להיפגש עם סנגורו, עו"ד לוליק אסל. אחר-כך עלו החוקר והנחקר להתחלת החקירה.

החוקר ציין כי "החשוד מקבל כוס מים", ולאחר שסגיס לגם מהמים וניסה ודאי גם להסתגל למעמד החדש והלא-נעים, הוא התבקש להשיב לספר לחוקר על תפקידו בנמל ועל מה שידוע לו על עובדי נמל הקשורים לחברות פרטיות שעובדות בו.

"חברת נמל אשדוד הייתה ברווחיות נמוכה.. במצב שבו הנמל היה... לא הייתה אפשרות להתייעל כלכלית, והדרך היחידה הייתה להגדיל את הכנסות הנמל על-ידי יצירת לקוחות חדשים", התחיל סגיס להסביר, תוך שהוא יודע מהרגע הראשון שהחוקרים מחפשים את ראשו של אלון חסן. "בחלק מהתהליכים שלי לשיפור מצב החברה ישבתי עם אלון חסן והסברתי לו על חשיבות העובדים בתהליך".

בהמשך, "זרק" סגיס לחלל חדר החקירות את שמה של אחת החברות העומדות במרכז הפרשה תוך שהוא טוען כי החברה הוכנסה לנמל בצורה כשרה. "כחלק מהשיחות שהיו לי עם חסן, הוא סיפר לי שיש לו חברה בשם 'הופס' שמתעסקת בחומרי ניקוי. אמרתי לו שיהיה ברור שאסור לו למכור בנמל, והוא אמר לי שלא ימכור בנמל", טען סגיס. לאחר מכן ציין מנכ"ל הנמל לשעבר כי בחברת "דנה שירותי נמל ולוגיסטיקה" שבבעלות יניב ואורי בלטר (חשודים נוספים בפרשה), הוא נתקל לראשונה כשהיא רצתה להיכנס לתחום הרכב בנמל. לפי החשד, חברת דנה שבשליטת האחים יניב ואורי בלטר הייתה הציר המרכזי במנגנון המושחת שטווה לכאורה אלון חסן כדי לקדם את עסקיו והאינטרסים האישיים שלו בנמל. חברת "דנה" שכרה מהנמל שטחים וסיפקה לחברות שונות, דוגמת חברת "שמן", שירותי אחסון ואחזקה. לפי החשד, חסן פרס את חסותו על הבלטרים וביחד עמם סחט חברות כדי שיעבדו עם "דנה" ולא עם חברות אחרות שנתנו שירותים דומים בנמל.

בשעה 10:47 יצא סגיס לשירותים. הוא חזר כעבור דקותיים ואכל סנדוויץ'. תוך כדי האכילה הוא סיפר לחוקר כי הייתה גם חברת הובלות שפעלה בנמל. "אני לא זוכר מתי ואיך נודע לי על הקשר של אלון חסן לחברת ההובלות", הוא ציין.

החוקר: "האם פעלת לבדוק את תקינות ההתנהלות של החברות הללו מול הנמל?".

סגיס: "הייתה לי התנהלות משפטית מול רשות החברות, לאחר פרסום בערוץ 2. לפני כשנה הייתה החלטת דירקטוריון להפסקת הפעילות שלהן".

החוקר: "האם כשנודע לך מחסן לראשונה על הקשר שלו לחברת 'הופס', עשית פעולה כלשהי לבדיקה האם אכן הוא מספק חומרי ניקוי לנמל?

סגיס: "לא חושב. אני סמכתי על המילה שלו שהוא לא מספק לנמל. יש הרבה עובדי נמל שיש להם עסקים שונים, הכול משמועות, אני לא נכנסתי לזה". החוקר הקשה ושאל את סגיס אם הוא ביקש מחסן לדווח לו על חברות בבעלותו; על כך השיב סגיס: "התחלנו תהליך של ביקורת פנימית בעקבות בקשת רשות החברות".

לשאלה מדוע לא יזם בעצמו בדיקה של הנושא, השיב סגיס: "בנושא משאיות ההובלה יצרתי מולם קשר, והם לא הגיבו. הכול היה בטווח זמן מאוד קצר, היה קשה לדעת איפה הגבול, אני לא יכול לפעול מול ועדים בלי נוהלים ברורים". לדבריו, "בשלב הזה הגיע סיטרמן (יו"ר הנמל לשעבר, גדעון סיטרמן, שהיה מסוכסך עם סגיס והתפטר מתפקידו בעקבות בדיקה של רשות החברות הממשלתיות - ח'מ'), שאמר שהוא לוקח את הבדיקה הפנימית עליו, ודיווח בדירקטוריון שאין בעיה עם 'הופס'".

החוקר: "אני אומר לך שהסיבה שהנחית להמשיך ולרכוש את החומרים של חברת 'הופס', למרות האורות האדומים שנדלקו, היא מכיוון שידעת שהיא שייכת לאלון חסן. תגובתך?"

סגיס: "לא נכון. גם אם זו הייתה חברה אחרת, והייתי יודע שזה החומר היחיד שלא שורף לעובדים בעיניים, הייתי מנחה לעבודה עם החומר הזה".

החוקר: "בנמל חיפה או במקומות אחרים עובדים עם החומר הזה?"

סגיס: "אני ממש לא יודע. לא התעסקתי עם החומר הזה".

בהמשך חזר והטיח החוקר בסגיס כי "אני אומר לך שאתה כמנכ"ל נמל אשדוד, נתת ל'דנה' ולחברות נוספות הקשורות לעובדי נמל אשדוד, לקבל פריבילגיות מפליגות ולנצל את הקשרים שלהן לאלון חסן, תוך שימוש בנמל אשדוד כפלטפורמה לעשיית רווחים.

סגיס הגיב: "שלילי חזק".

"נתתי את כל ההסברים"

ב-30 במאי 2014 נחקר סגיס פעם נוספת. הפעם הטיח בו החוקר כי במהלך עימות שנערך בין סגיס לבין אדם אחר בחקירה, הודה מנכ"ל הנמל לשעבר כי ידע על הקשרים בין חברת "דנה" לאלון חסן. "עניתי על זה שידעתי שיש קשר של חברים מאשדוד, וגם דדה בן אודיז (רמ"ח תפעול בנמל, עמו נערך העימות - ח'מ') אמר שלא היה קשר עסקי". לדברי סגיס, הדבר דומה לקשרים אחרים בין לקוחות החברה למנהלים בה. כדוגמה הוא נתן את אברהם ננקשווילי, בעלי חברת "שמן". "אח שלו, יהודה, הוא רמ"ח אצלי", ציין סגיס.

החוקר לעג לסגיס: "זה כבר טוב, כי בהתחלת אמרת שלא ידעת על קשר כלל, כעת אתה אומר שידעת שיש קשר חברי", והטיח בסגיס כי הדוגמה של ננקשווילי היא מצוינת כי גם ננקשווילי קשור ב"שמן" שקשורה ב"דנה", ולפיכך מדובר בראיה נוספת לשיקול-הדעת המוטה לכאורה של סגיס.

סגיס השיב: "יש עוד מקרים כאלה. יש דברים שאני לא יכול לשלוט בהם. אם יש מישהו שהוא בנמל ויש לו בן משפחה עם חברה. אני צריך בעקרון לטפל בקליטה של כמה שפחות קרובי משפחה שיהיו בתוך הנמל, ולא בתוך חברות שעובדות עם הנמל".

החוקר: "נועצת ארוכות בעורך דינך, אני חושב שהיום, יום רביעי לחקירתך, הגיע הזמן שתספר את האמת. החשד נגדך מתחזק באמצעות חשודים ועדים נוספים, שכולם אומרים דבר אחד: שוקי (סגיס) ואלון חסן פעלו יחד לקידום עסקיו של חסן. אומר את זה רב-אלוף גבי אשכנזי (הרמטכ"ל לשעבר ויו"ר שמן דאז), אומר את זה סמנכ"ל תפעול אצלך, אלדד וקסמן, אומר את זה רמ"ח תפעול, דדה בן אודיז, אומר את זה יוסי לוי, רונן אלוש, חזי שניר, אומר את זה גם עובדיה כהן. ועוד ועוד ועוד. לאחר שנועצת עם עו"ד, האם תרצה לספר את האמת?"

סגיס: אני לא פעלתי עם אלון חסן לקידום עסקיו. אני לא חלק מעסקיו. אני אומר את האמת. אני לא ידעתי על שום שותפות עסקית בין חסן לדנה".

החוקר: "ובין חסן ל'הופס'? ובין חסן לחברת עידן? ובין חסן לכל החברות שעבדו אצלך בנמל?"

סגיס: "אני נתתי את כל ההסברים".

החוקר: "וזה ההסברים שלך? אתה עומד מאחוריהם? אתה לא מתכוון לשנות אותם?"

סגיס: "אין לי מה לשנות".

"ידעתי רק על קשרי חברות"

חקירתו האחרונה של סגיס ביחידה למלחמה בפשיעה הכלכלית על-ידי החוקר, גלעד בבלי, נערכה ב-19 באוקטובר 2014. באותה חקירה עומת סגיס, בין היתר, עם חשד המשטרה כי חברת "שמן" רצתה להתקשר ישירות מול הנמל, וסגיס התעקש כי ההתקשרות תעשה בעקיפין דרך חברת הקבלן של חסן - חברת "דנה". "רונן אלוש (מנכ"ל שמן - ח'מ') וגבי אשכנזי (יו"ר שמן - ח'מ') מסרו כי אתה אמרת שהם לא יכולים לקבל שטח ישירות מהנמל. תגובתך".

סגיס: "זה לא נכון".

בשלב זה חזר ושאל החוקר, "בפעם המיליון", האם סגיס ידע על הקשר של חברת "דנה" לאלון חסן. סגיס התעקש והשיב בשלילה: "לא. הדבר היחידי שידעתי זה שיש קשר חברות בין יניב בלטר (חשוד נוסף בפרשה ומבעלי דנה' - ח'מ') לאלון חסן".

סמוך לתום חקירתו של סגיס, אמר לו החוקר כי למשטרה ידוע שחברת "דנה" קיבלה 85 אלף שקל לחודש מנמל אשדוד והשכירה שטחים לחברת "שמן" תמורת סכומי עתק. החוקר המשיך ואמר לסגיס: "אני אומר לך שחברת 'דנה' חתמה על החוזה מול 'שמן' בידיעה שאת השטחים החסרים היא תקבל מהנהלת הנמל בצורה זו או אחרת, מכיוון שהנהלת הנמל אינה רוצה לפתוח חזית מול אלון חסן כיו"ד ועד עובדי הנמל". תגובתך?"

סגיס: "לא נכון".

החוקר: "יש לך משהו להוסיף?"

סגיס: "לא."

סגיס מיוצג בידי עו"ד לוליק אסל; חסן - בידי עו"ד בני כץ; יניב בלטר - בידי עורכי הדין רונן רוזנבלום ודניאל קליין; ואורי בלטר - בידי עורכי הדין נבות תל-צור וטל שפירא.

החשדות: תפירת מכרזים, כפיית התקשרויות ואיומים

לפני כחודשיים וחצי, בתום חקירה מאומצת, המליצה המשטרה לפרקליטות על העמדתם לדין של המעורבים בפרשת נמל אשדוד. לפי ההמלצה, אלון חסן, לשעבר יו"ר ועד עובדי הנמל, יועמד לדין בגין ביצוע עבירות של סחיטה באיומים, קבלת דבר במירמה, הפרת אמונים בתאגיד ועבירות נוספות. את מנכ"ל הנמל לשעבר, יהושע (שוקי) סגיס, ממליצה המשטרה להעמיד לדין בגין עבירות של מירמה והפרת אמונים בתאגיד.

כן המליצה המשטרה להעמיד לדין את דוד חסן, אחיו של אלון, ואת יניב ואורי בלטר, בעלי חברת "דנה שירותי נמל ולוגיסטיקה", בגין עבירות של סחיטה באיומים, קבלת דבר במירמה ועבירות נוספות.

ההמלצה נוגעת ל-3 פרשיות משנה:

א. פעילות חברת "דנה", שסיפקה שירותי תפעול ולגוסיטיקה בנמל.

ב. פרשיית חברת הניקיון "הופס" שבבעלות אלון חסן.

ג. פרשיית חברת צ'יף אסיה.

לטענת המשטרה, "מחומר החקירה עלה כי ההתקשרות בין חברת דנה לגופים שהיו זקוקים לשירותיה - חברות כיל, שמן ונשר - נכפתה לכאורה באמצעות הפעלת לחץ והצגת מצג שווא בפני החברות, תוך ביצוע עבירות פליליות, לרבות סחיטה באיומים על-ידי מנהלי חברת "דנה", תוך מעורבותו של חסן ותוך ניצול השפעתו ומעמדו של חסן ללחץ על החברות להתקשר בחוזים אלה. כל זאת באופן בו היה ברור לחברות כי ללא ההתקשרות עם 'דנה' לא תתאפשר עבודתם בנמל".

לפי החשד, חברת דנה שבשליטת האחים יניב ואורי בלטר הייתה הציר המרכזי במנגנון המושחת שטווה לכאורה אלון חסן כדי לקדם את עסקיו והאינטרסים האישיים שלו בנמל. דנה שכרה מהנמל שטחים וסיפקה לחברות שונות, דוגמת חברת "שמן", שירותי אחסון ואחזקה. לפי החשד חסן פרס את חסותו על הבלטרים וביחד עמם סחט חברות כדי שיעבדו עם "דנה" ולא עם חברות אחרות שנתנו שירותים דומים בנמל.

אם לא די בכך, המשטרה מצאה כי ההתקשרויות עם חברת "דנה" נעשו, למרות שהן גרמו לפגיעה משמעותית בהכנסותיה של חברת "נמל אשדוד" הציבורית, ובידיעה או עצימת עיניים של סגיס ובעלי תפקידים נוספים.

עוד מצאה המשטרה כי "מנהלי חברת 'דנה' וחסן עשו שימוש בכספים שהושגו כתוצאה מביצוע העבירות הפליליות בשווי המוערך בלמעלה מ-20 מיליון שקל, במסגרת ההתקשרויות של חברת 'דנה' עם חברות ששכרו את שירותיה".

בנוגע לפרשיית חברת הניקיון "הופס", המוכרת את חומרי הניקוי שלה לחברת קליר - המשטרה מצאה בחקירתה כי חסן ניצל את השפעתו בנמל כדי להביא לזכייה חוזרת ונשנית של קליר במכרזים לעבודה בנמל. בנוסף, לפי החשד, בחלק מהמקרים, כלל לא בוצע מכרז.

בנוגע לפרשייה השלישית המכונה "צ'יף אסיה" - נמצא על-ידי המשטרה כי אנשי חברת "דנה" התקשרו עם אנשי "צ'יף אסיה" בקשר לרכישת דלק לתדלוק אוניות החשוד כגנוב, כאשר שווי ההתקשרות בפועל היווה מחצית בלבד מסכום ההשקעה שדווחה כמתחייב.

נזכיר כי במהלך החקירה הסתעפה חקירת השחיתות בנמל אשדוד לחקירה נוספת שנוהלה נגד עו"ד רונאל פישר, סנגורו לשעבר של חסן, החשוד בביצוע עבירה של תיווך בשוחד.

באי כוחו של שוקי סגיס, עו"ד דרור מתתיהו (שותף במשרד פישר, בכר, חן) ועו"ד לוליק אסל, מסרו בתגובה: "אנו רואים בחומרה רבה פרסום מגמתי של דברים שמסרו נחקרים בחדרי חקירות. אין בדברים שפורסמו, כמו גם בראיות האחרות שהונחו בפני הפרקליטות, כדי לקשור את מר סגיס לחשדות שנחקרו ולבסס עבירה. נהפוך הוא. מר סגיס מילא את תפקידו באופן ראוי ונכון ביותר, בנסיבות העניין, לפי מיטב ניסיונו והבנתו המקצועית. אנו מציעים להתאזר בסבלנות ולהימנע מהכתמת מר סגיס, בטרם תתבהר התמונה ותיחשף בכללותה".

עלילות שוקי סגיס
 עלילות שוקי סגיס