"עולם שבו מזל"טים עושים משלוחים הוא עולם עצוב"

אמזון הציגה בעבר קונספט שבו מטוסים זעירים ינחיתו חבילות שהוזמנו באתר בפתח ביתם ■ מנכ"ל אתר המסחר המקוון לעבודות יד Etsy: "המסחר אצלנו הרבה יותר אישי. העמלה שאנחנו לוקחים מהמוכרים נמוכה - ותישאר נמוכה"

צ'אד דיקרסון / צילום: רויטרס
צ'אד דיקרסון / צילום: רויטרס

רגע לפני שהיא יוצאת להנפקה לגייס 300 מיליון דולר, חברת Etsy - אתר המסחר המוביל בעולם לעבודות יד - עוקצת על הדרך את אחת המתחרות הגדולות בענף, אמזון. "כל אחד מנסה לשלוח חיתולים או מצרכים כמה שיותר מהר. אבל זה לא העניין. עולם שבו מזל"טים מורידים לך חבילות בפתח הבית אבל אנשים לא מדברים ביניהם ברחוב זה עולם עצוב", יורה מנכ"ל Etsy, צ'אד דיקרסון, במהלך שיחה שקיים על בימת כנס האינטרנט המוביל DLD במינכן. דיקרסון אולי לא מזכיר את אמזון, אבל כשהוא מדבר על מזל"טים שעושים משלוחים, לכולם ברור שזו המטרה לאחר שאמזון חשפה בעבר קונספט למהלך שכזה.

אתר Etsy, למי שלא מכיר, הוא כמו איביי אבל מתמחה ומתמקד בעבודות יד ובפריטי אמנות שנוצרה על-ידי אנשים פרטיים. לא מפעלים, לא רשתות - אנשים שיושבים בבית ויוצרים בעצמם ומוכרים ברחבי העולם. זו גם הסיבה שדיקרסון מוביל גישה שבה במרכז מערכת היחסים בין הקונה למוכר ישנה אינטראקציה. "אנחנו רוצים להביא את Etsy למקום שבו הכל יותר אישי ויש יותר אנושיות בתהליך המסחר", הוא מסביר.

חברת Etsy מתקרבת כאמור להנפקה, אליה בחר דיקרסון כמובן לא להתייחס על הבמה. ההערכות בשוק מדברות על שווי שוק של מעל ל-2 מיליארד דולר ועל גיוס של 300 מיליון דולר בבורסה של ניו יורק. הכנסות החברה ב-2013 הסתכמו ב-1.35 מיליארד דולר ודירקסון כן שיתף על הבמה כי 45 מיליון משתמשים רשומים - מוכרים וקונים - וכי 88% מהמוכרים באתר הם נשים וכי רבע מהרכישות באתר מגיעות מחוץ לארה"ב.

במהלך הראיון איתו על בימת כנס DLD חזר דיקרסון לעקוץ בעדינות את אמזון מבלי להזכיר את שמה שוב וסיפר כי "מישהי הזמינה באתר שלנו שמלת כלה ממעצבת באוסטרליה. המעצבת שאלה אותה אילו פרחים יהיו לה בחתונה ובהתאם שינתה מעט את עיצוב השמלה. זה משהו שאתה לא מקבל במקום שבו אתה משלם מנוי פרימיום ומקבל את ההזמנה שלך יום למחרת", הוא ציין כשהרקע לדבריו הוא שירות Prime שמציעה אמזון למנויים בתשלום.

חברת Etsy שונה בנוף אתרי המסחר הגדולים לא רק בגלל הנישה שאותה בחרה להוביל - מכירת אמנות יד - אלא גם בדרך שבה היא מתנהלת. "אנחנו גובים עמלה של 3.5% מכל מכירה דרך האתר. דיברנו עם משקיעים בעבר והם אמרו לנו שזה נמוך מדי. אנחנו חושבים שזה מאוד הוגן. העמלה הזו מאוד לא הועלתה", אומר דיקרסון.

לדיקרסון יש בטן מלאה על המשקיעים. "היו משקיעים שעיצבנו אותי כשאמרו שאנחנו לא יכולים גם להרוויח וגם לעשות בלעשות טוב לאנשים. אמרו שאנחנו צריכים להתמקד בחלק של הכסף. אבל אנחנו עושים כסף כי אנחנו עושים טוב לאנשים ואנשים סומכים עלינו ועל המותג. המשקיעים האלה, בתוך 10-20 שנים, יזכו להחזרים נמוכים יותר על ההשקעות שלהם".