רשת סופרמרקטים חדשה מבטיחה להיות הכי זולה בישראל

(עדכון) - הסניף הראשון של רשת "אחד" נפתח ברעננה, ועד סוף השנה צפויים להפתח עוד 3 סניפים ■ מחירים לדוגמה: דגני בוקר ב-6 שקלים, סלטים ב-7 שקלים ■ מניות רשתות השיווק נופלות בתגובה להודעה

סופרמרקט אחד/ צילום: מהוידאו
סופרמרקט אחד/ צילום: מהוידאו

אחרי ההכרזה על הקמת רשת סופר קופיקס שתמכור מוצרים ב-5 שקלים, מושק היום (ב') הסניף הראשון ברשת הסופרמרקטים "אחד", שמתיימרת גם היא להביא בשורה צרכנית.

בתגובה צונחות מניות רשתות השיווק בבורסה - שופרסל , אלון רבוע כחול ורמי לוי .

הרעיון מאחורי הרשת הוא מכירת מוצרי מזון וצריכה שיתבססו על יצרנים קטנים, מותג פרטי של מוצרים ויבוא מקביל (כמו רשת "אלדי" באירופה). ברשת מבטיחים כי מוצרי היצרניות הגדולות, כמו תנובה, שטראוס, אסם ויוניליוור, יישארו מחוץ למדפי הרשת, שתתבסס על יצרנים קטנים בלבד.

הסניף הראשון של הרשת נפתח היום ברעננה, והתוכנית היא לפתוח 3 סניפים נוספים עד סוף השנה הנוכחית, שאחד מהם ייפתח בפתח-תקווה.

מדובר בסניפים קטנים המשתרעים כל אחד על שטח של 700 מ"ר, ואינם מאפשרים אחסון של מגוון וכמות גדולה של סחורה. לשם השוואה, נציין כי שטח של סופמרקט נע בין 2,000-6,000 מ"ר ויש גם סופרמרקטים גדולים יותר.

לדברי אירי שחר, לשעבר מנכ"ל פישמן רשתות, העומד מאחורי המיזם החדש, "הרשת בחרה עבור הצרכן בכל קטגוריית מוצרים את המוצר הנכון המהווה את התמורה ההוגנת ביותר עבור כספו. ב'אחד' אין יצרנים שונים לאותו המוצר, שכן הרשת לא יוצרת אשליה של מגוון ותחרות מדומים".

שחר טוען כי החברות הגודלות הן האשמות במחירים הגבוהים בישראל ובפער המחירים מול מדינות המערב. לדבריו, "הסיבה העיקרית לפער היא השליטה של חברות המזון הגדולות - אסם, שטראוס, יוניליוור, תנובה, נטו ועוד - אשר לא מאפשרות תחרות אמיתית בשוק ודוחקות החוצה את הספקים הקטנים שיכולים להציע את המוצרים במחירים נמוכים. יקר זו לא ערובה לאיכות. פרסום, שיווק ויחסי ציבור אינם מבטיחים דבר מלבד איתנותו הכלכלית של המפרסם".

מותג פרטי במוצרי חלב

לראשונה בישראל, הסופרמרקט יציע מוצרי חלב תחת מותג פרטי המיוצרים על-ידי מחלבת ערבה. כך למשל, יימכר קוטג' ב-4.35 שקלים, לעומת 5.80 שקלים במותגים של החברות הגדולות. גבינה לבנה 5% תימכר ב-4.4 שקלים, לעומת מחיר גבוה יותר ברשתות. שקית חלב 3% של מחלבות רמת הגולן תימכר במחיר של 4.6 שקלים. שחר מתחייב כי כל מחירי החלב המפוקחים יימכרו מתחת למחיר הפיקוח.

לרשת החדשה יש הצעות ערך טובות במיוחד לצרכן בקטגוריות השונות, כמו למשל שקית דגני בוקר המקבילה לקוקו פאפס (500 גרם) שנמכרת במחיר של 6 שקלים. מאידך, יש גם מותגים שנמכרים ביבוא מקביל שמחירם גבוה, כמו למשל דגני בוקר של האני באנצ'ס 411 גרם ב-19.5 שקל.

מחירים תחרותיים אחרים הם קקאו באריזת 150 גרם שנמכרת ב-6 שקלים, קילו חומוס אסלי של סלטי שמיר ב-9.90 שקלים וסלטים מצוננים כמו מטבוחה וחציל במיונז (400 גרם) ב-7 שקלים. גם נקניק סלמי כפרי מעושן פרוס 400 גרם, שמשווק על-ידי מעדני הטלה, נמכר במחיר תחרותי של 12 שקל. כך גם דיאודורנט אקס של יוניליוור, שנמכר ביבוא מקביל ב-10 שקלים, לעומת 16-19 שקל ברשתות.

בעיית הפצה לספקים הקטנים

מי שמטיל ספק בהצלחה של המיזם החדש הם דווקא ספקים קטנים. לדברי ליאורה בירנהק מרקוס, בעלת "מנעמים", "אחת הבעיות הכי גדולות של מפעלים קטנים זו ההפצה. אם לא יהיה לרשת 'אחד' גם מחסן מרכזי שעוזר למפעל הקטן, אין שום סיכוי למפעלים הקטנים להגיע לשם, כי אין להם מערכת הפצה שיכולה להגיע להרבה נקודות מכירה קטנות. מה הם יפרקו? שני ארגזי עוגיות? 5 ארגזים? זה גם לא רווחי.

"הלוואי שהייתה קמה חברת הפצה שהייתה מתמחה בהפצה של מפעלים קטנים. אנחנו ב'מנעמים' מפיצים לחנויות קטנות דרך חברת ויסוצקי, אבל להרבה מאוד ספקים קטנים אין פתרון הפצה כזה. אני מברכת על רשתות מזון הרואות את הספק הקטן במרכז, אבל ללא מערכת הפצה תומכת של הפצה או מחסן מרכזי, אולי אין בכך מספיק".