1% מאוכלוסיית העולם יחזיק יותר נכסים מכל 99% האחרים

התחזית שפרסם ארגון הצדקה אוקספם הבריטי מתבססת על נתונים של בנק קרדיט סוויס, המעריך כי 37 מיליון המבוגרים העשירים ביותר מחזיקים ביותר מ-48.2% מסך ההון והנכסים הפרטיים בעולם

דאבוס / צילום: בלומברג
דאבוס / צילום: בלומברג

עשירי-העל שמגיעים לפורום הכלכלי העולמי השנתי בדאבוס, שווייץ, השבוע, יעמדו בפני ביקורת מוגברת, בדמות תחזית שלפיה המאון (1%) העליון של האוכלוסייה העולמית יחזיק בקרוב ביותר נכסים מכל יתר תושבי העולם.

התחזית הזו, שפרסם ארגון הצדקה הבריטי אוקספם, תוסיף תבלין לכנס שכבר מתקשה לתרץ את ההתפלגות הכלכלית בין מדינות ואזורים שונים, ואת פערי ההכנסה בתוך כל מדינה.

קרן המטבע הבינלאומית צפויה לפרסם נתונים שלפיהם למרות העידוד שמקבלת כלכלת העולם מירידת מחירי הנפט, התחזית שלה לצמיחה העולמית לא השתנתה מאוקטובר.

התחזית של אוקספם לריכוז המופלג של עושר בידי עשירי-העל מתבססת על נתונים מתוך סקר ההון העולמי השנתי של בנק קרדיט סוויס. המטרה היא למקד תשומת לב גדולה יותר ב"יותר ממיליארד בני האדם" בעולם שחיים ב"עוני מוחלט", שמוגדר כהכנסה יומית נמוכה מ-1.25 דולר.

כדי להצטרף למועדון 37 מיליון המבוגרים במאון העליון של האוכלוסייה העולמית במונחי שווי נחוצים נכסים בסך פחות מ-800,000 דולר, אם כי ההון הממוצע של הקבוצה הזו גבוה בהרבה, 2.7 מיליון דולר לאדם.

קרדיט סוויס מעריך שהמבוגרים העשירים ביותר הללו מחזיקים ב-48.2% מסך ההון והנכסים הפרטיים בעולם. אוקספם (Oxfam) מעריך שהשיעור הזה צפוי לעלות על 50% בשנה הבאה, אם מגמת העלייה בריכוז העושר שקיימת משנת 2010 תימשך.

המשך העלייה הזו לא מובטח, מפני שחלקו של המאון העולמי העליון בהון העולמי כבר היה גבוה יותר, 48.7%, בשיא בועת הדוט קום בשנת 2000, ונמוך עד כדי 44% בשיא המשבר הפיננסי ב-2009.

ריכוז העושר עדיין מוטה מאוד לכיוון צפון אמריקה ואירופה, למרות שתפוקת השווקים המתעוררים עלתה. באמריקה ואירופה חיים 77% מן המבוגרים במאון העליון העולמי.

וויני ביאנימה, מנכ"לית אוקספם שהיא גם אח מיושבי ראש הפורום הכלכלי העולמי, אמרה בתגובה לממצאי הארגון: "האם אנחנו באמת רוצים לחיות בעולם שבו אותו 1% מחזיק יותר נכסים מאשר כולנו ביחד?"

הדו"ח של אוקספם מבליט את חוסר הנוחות של האליטה שמתכנסת בדאבוס מכך שההבראה מהמשבר העולמי לא מתחלקת דייה בין כל מגזרי האוכלוסייה.

כריסטין לגארד, מנכ"לית קרן המטבע, קראה בשבוע שעבר למדינות העולם לבצע רפורמות כלכליות כדי לאפר יותר צמיחה, ואמרה ש"יותר משש שנים אחרי תחילת המיתון הגדול, יותר מדי אנשים עדיין לא חשים את ההבראה".

חששות כאלו קיימים גם באירופה, שהאבטלה בה נשארה גבוהה, בשיעור של מעל 11%, ובארה"ב, נקודת האור של הכלכלה העולמית, שהצמיחה הכלכלית בה עדיין לא העלתה את רמת החיים של משפחות המעמד הבינוני.

המאון העליון
 המאון העליון