תיק ההשקעות המומלץ של יובל ניסני מאלטשולר שחם

ניסני, מנהל תחום לקוחות מוסדיים: "ב-2015 יתקשה שוק האג"ח לרשום רווחי הון נוספים" ■ ממליץ לחלק את החשיפה לאג"ח קונצרניות בין ישראל וחו"ל, וגם ברכיב המנייתי - להקצות שני שלישים לפחות מהתיק לחו"ל

יובל ניסני / צילום: תמר מצפי
יובל ניסני / צילום: תמר מצפי

עם פתיחתה של 2015, בבית ההשקעות אלטשולר שחם לא אופטימיים לגבי ביצועי שוק האג"ח בשנה הקרובה. "השוק אינו מבטיח רבות בשנת 2015", אומרים באלטשולר שחם ומעריכים כי "הימים הטובים של ירידת תשואות ורווחי הון מרשימים יפנו את מקומם לתשואה שוטפת נמוכה במקרה הטוב, או הפסדי הון במקרה הרע, במידה שנחווה עליות ריבית חדות".

בהתאם לכך, המלצת בית ההשקעות למשקיעים היא "לבצע תיאום ציפיות עם התשואה הניתנת להשגה מאפיק זה". וכן, להחזיק סדרות במח"מ בינוני של 3.5-4 שנים, "תוך הישענות על רכיב מזומן גבוה מחד ואיגרות חוב ארוכות מאידך - אסטרטגיה שהייתה מומלצת ומוצלחת גם בשנת 2014".

יובל ניסני, מנהל תחום לקוחות מוסדיים באלטשולר שחם, אומר לגבי השנה שחלפה כי "2014 הייתה ככל הנראה שנת מעבר בשווקים, ומירב המגמות של השנים האחרונות נמשכו בה".

ניסני מפרט כי "אפיק האג"ח הממשלתי הארוך נתן למשקיעים תשואה דו ספרתית, ונדמה כי לאור העובדה שלא ניתן עוד להוריד את הריבית, 2015 תסתמן כשנת מעבר, בה יתקשה שוק האג"ח לרשום רווחי הון נוספים".

"לעומת זאת", הוא מוסיף, "שוק האג"ח הקונצרני לא סיפק למשקיעים תשואה ראויה, וכפי שכבר ניכר במהלך 2014 - המרווחים לא שיקפו את הסיכון באיגרות המדורגות נמוך. אם נצרף את אלמנט ההצמדה למדד, אז קיבלנו תשואה חד ספרתית נמוכה ביותר במדדי התל בונד 20, 40 ו-60, ואפילו שלילית בדירוגים הנמוכים".

ניסני סבור כי "את החשיפה לאיגרות החוב הקונצרניות ניתן לחלק בין ישראל - עם דירוגים גבוהים ומח"מ בינוני/קצר - ואיגרות חוב בחו"ל עם דגש על דירוג השקעה במטבע הדולר".

ההמלצה של אלטשולר שחם היא "לגדר את ההשקעה באג"ח חו"ל, מכיוון שהתשואה לפידיון הנמוכה באופן אבסולוטי אינה מאפשרת את החשיפה לתנודות המטבע, אשר יכולות בזמן קצר למחוק את כל הרווח".

"השוק המקומי קטן, ריכוזי ולא סחיר"

בעניין שוק המניות, מציין ניסני כי "ב-2014 הוא התקשה מאוד לייצר ערך למשקיעים. למעט הנסיקה המטאורית במניית טבע וביצועי יתר בחברות הנדל"ן המניב, אשר נהנו משיעורי מימון נמוכים לעומת תשואה גבוהה על הנכסים, סבלו רוב הסקטורים מתשואות שליליות".

ניסני מזכיר כי "הרגולציה הכבדה נתנה את אותותיה, או לפחות איימה לבצע מהלכים עתידיים אשר הטילו צל על ביצועי החברות. מספיק לציין את שוק האנרגיה והתערבות הממונה על ההגבלים העסקיים, אשר טרף את הקלפים במאגר 'לווייתן' ושלח את מניות הגז לצלילה חופשית".

בנוסף לשוק האנרגיה, ניסני מזכיר את שוק התקשורת, שלדבריו "למעט בזק, ממשיך לסבול מתחרות עזה, שחיקה ברווחיות וירידה מתמדת ב-ARPU (הכנסה חודשית ממוצעת מלקוח. א' ל').

"גם סקטור הקמעונאות אינו חסין מפני חוק המזון הצפוי ומשחיקת המחירים ברשתות השיווק", הוא מוסיף. "חברות אשר נחשבו כיציבות מאוד וחזקות במשך השנים כמו שופרסל, אסם ושטראוס, ספגו ירידות חדות בשנה החולפת. ישנן דוגמאות נוספות מתחום הביטוח, וענף הכימיקלים בו נאלצה חברת כיל לבצע התאמות לוועדת ששינסקי".

באלטשולר שחם לא צופים שהשנה הנוכחית "תהיה שונה משמעותית בהיבטי הרגולציה, וייתכן שזו אף תוכבד, לאור הבחירות הצפויות בחודש מארס. אם נוסיף לכך את העובדה שהשוק המקומי ממשיך להיות קטן, ריכוזי ולא סחיר, כל אלה מחזקים את ההחלטה להמשיך לתת משקל גבוה של כשני שלישים לפחות מהתיק להשקעה במניות בחו"ל".

משקל גבוה לשוק האמריקאי ולגרמני

בעניין השוק האמריקאי, ניסני מעריך כי הוא "ימשיך ליהנות ב-2015 מריבית נמוכה, צמיחה יפה של כ-3% והתאוששות בביקוש המקומי.

"גם אם הריבית תעלה במשך השנה, ונראה שכך אכן יהיה, עדיין מדובר על ריבית נמוכה אבסולוטית, ונראה שהפד ינהג בצורה מאוד מדודה, איטית ואחראית בתהליך זה, עם פגיעה מינימלית בשוק ההון".

"לכן", הוא מסביר, "אנו נותנים משקל גבוה לשוק זה, עם דגש על מניות הטכנולוגיה, הרפואה והצריכה המקוונת, תחום שצומח בצורה מרשימה בשנים האחרונות ונהנה מאוד כיום ממחירי התובלה והאנרגיה הזולים".

עוד לדברי ניסני, "גם השוק הגרמני, אשר מבוסס על חברות יצואניות רבות ופחות על הפעילות הכלכלית המקרטעת בתוך אירופה, נראה מעניין כיום להשקעה".

הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך

תיק ההשקעות המומלץ של אלטשולר שחם
 תיק ההשקעות המומלץ של אלטשולר שחם