סלקום ופרטנר ימחקו מאות מ' ש' משווי פעילותן?

ההפחתות נדרשות לא רק עבור הפעילות הסלולרית בשל התחרות הגוברת, אלא גם עבור ספקיות האינטרנט בהן מחזיקות השתיים - 012 סמייל של פרטנר ונטוויז'ן של סלקום ■ דסק"ש הזהירה באחרונה מפני אפשרות לירידת ערך

חיים רומנו ניר שטרן / צילום: תמר מצפי איל יצהר
חיים רומנו ניר שטרן / צילום: תמר מצפי איל יצהר

לאחר שאיבדו כמעט מחצית משוויין בבורסה בחודש אחד בלבד, נראה כי לחברות פרטנר וסלקום לא תהיה ברירה אלא לבצע הפחתת שווי ניכרת בערך פעילותן, שעלולה להגיע למאות מיליוני שקל.

ההפחתות החשבונאיות נדרשות לא רק עבור הפעילות הסלולרית של החברות, שנשחקה בשל התחרות הגוברת, אלא גם עבור ספקיות האינטרנט בהן הן מחזיקות - 012 סמייל שבבעלות פרטנר ונטוויז'ן שמוזגה לתוך סלקום.

שתי החברות הסלולריות רכשו כל אחת מספקיות האינטרנט לפי שווי שנע סביב 1.5 מיליארד שקל, כאשר פרטנר כבר ביצעה הפחתה של מעל 200 מיליון שקל עבור 012 סמייל בגלל ההתפתחויות בשוק הסלולר לפני מ שנים.

לדברי בכיר בשוק התקשורת, "בירידה כזאת דרמטית של שווי החברות, רואי החשבון חייבים לשאול האם ערך אותם הנכסים שהם מפחיתים על פני 20 שנה 'מחזיק מים'. בעבר השווי שלהם היה מוצדק כי ההכנסה הייתה גבוהה, אבל היום יש סימנים מאוד מובהקים לירידה, וכנראה יש הרבה מה לגלח. צריך ללכת להערכות השווי שצורפו לדוחות, ששם יש את התחזיות שמצדיקות את ערך הנכסים, ולפיהן הם חייבים לבצע הפחתות - אלא אם כן יסבירו שמה שיש עכשיו לא מצדיק. יכול להיות שגם בבזק יצטרכו לעשות זאת, בחברה הבת פלאפון", אמר הבכיר בשוק.

סלקום ופרטנר רכשו את נטוויז'ן ו-012 סמייל בשנת 2011 - כשנה לפני רעידת האדמה הגדולה בשוק הסלולר המקומי, עם כניסת המתחרות החדשות הוט וגולן שהובילה לירידה חדה במחירים ולשחיקת רווחי החברות הוותיקות. פרטנר רכשה את 012 סמייל לפי שווי של 1.45 מיליארד שקל, ומימנה את העסקה בעזרת הלוואות בנקאיות. סלקום רכשה את נטוויז'ן, שהייתה חברה אחות שלה, לפי שווי של כ-1.5 מיליארד שקל באותה תקופה.

טרום המיזוג, סלקום פרסמה הערכת שווי לנטוויז'ן, שלקחה בחשבון שלושה תרחישים שונים: התרחיש הבסיסי, שבו אין שינוי ברגולציה ובמבנה השוק (ביחס למה שהיה באותה תקופה ב-2011) הוערך בסבירות של 40%; תרחיש אופטימי של הגברת התחרות בשוק הוערך בסבירות זהה; ותרחיש פסימי שבו הרגולטור לא יצליח להגביר את התחרות, אך בזק תיהנה מהקלה בהגבלות עליה, הוערך ב-20%. שווי נטוויז'ן שנגזר מההערכה הפסימית היה 1.46 מיליארד שקל, ומהאופטימית - 1.62 מיליארד שקל.

החברות שוות היום כמו הנרכשות לפני 4 שנים

בינתיים, התגברות התחרות בשוק בו פועלת סמייל הוביל את פרטנר לבחון מחדש בסוף 2011 את נכסיה, והיא רשמה בסוף אותה שנה ירידות ערך בסך כ-322 מיליון שקל על נכסיה בתחום. מנגד, בדוחות סלקום לא נרשמה הפחתה. המוניטין של נטוויז'ן בדוחות 2013 עמד על 753 מיליון שקל, סכום זהה לזה שנרשם בסוף 2012 ובסוף 2011.

אגב, אם לפני פחות מארבע שנים הרכישות של נטוויז'ן וסמייל בוצעו בשווי של כ-1.5 מיליארד שקל, הרי שהיום החברות הרוכשות קרובות בעצמן לשווי הזה. סלקום נסחרת היום בשווי של קצת פחות מ-2 מיליארד שקל ופרטנר בשווי של 1.9 מיליארד שקל. שתי המניות נחתכו בשבועות האחרונים ביותר מ-40% על רקע ההצתה המחודשת של מלחמת המחירים בשוק הסלולר, בעקבות השקת שירותי הטלוויזיה הרב-ערוצית של סלקום בסוף 2014.

האם יירשמו הפחתות בקרוב? עד כה, אף אחת מהחברות לא פרסמה אזהרת רווח לקראת דוחות הרבעון הרביעי של 2014 ושנת 2014 כולה. עם זאת, רמז לבאות אפשר אולי למצוא בדיווח של דסק"ש מלפני כמה ימים. דסק"ש מקבוצת אי.די.בי שבשליטת אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה מחזיקה ב-45.2% ממניות סלקום, והיא הזהירה מפני אפשרות לירידת ערך שתירשם בדוחותיה. לפי הדיווח של דסק"ש, "בחודשים האחרונים חלה ירידה משמעותית בערך השוק של השקעת דסק"ש בסלקום, והתחרות בשוק הסלולר בישראל התגברה".

דסק"ש הוסיפה כי תבצע בחינה של ירידת ערך המוניטין להשקעתה בסלקום (לצד בחינה דומה בנוגע להשקעתה בשופרסל). בדוחות דסק"ש לרבעון השלישי של 2014, המוניטין המיוחס לסלקום היה כ-2.6 מיליארד שקל - פי 3 משווי השוק של מניותיה בחברה. בכיר בשוק התקשורת, "בירידה כזאת דרמטית של שווי החברות, רואי החשבון חייבים לשאול האם ערך אותם הנכסים שהם מפחיתים על פני 20 שנה 'מחזיק מים'.היום יש סימנים מאוד מובהקים לירידה, וכנראה יש הרבה מה לגלח".

המספרים של ספקיות האינטרנט
 המספרים של ספקיות האינטרנט