עימות רוביני-זינגר: עד כמה מפלצתית הבועה בשווקים?

רוביני: ללא התערבות הבנקים המרכזיים - האבטלה הייתה משתוללת ■ זינגר: נראה לכם הגיוני שתשואת האג"ח ל-30 שנה תהיה 1.2%?

נוריאל רוביני / צלם רויטרס
נוריאל רוביני / צלם רויטרס

האם מדיניות הממשלות והבנקים המרכזיים מגדילה את האי-שוויון החברתי? הכלכלן נוריאל רוביני התעמת עם המשקיע פול זינגר בשאלה, במסגרת מושב בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס. זינגר טען כי התמחור המעוות של הנכסים בשווקים כתוצאה מהרכישות המאסיביות של אג"ח ומניות על-ידי בנקים מרכזיים מחמיר את האי-שוויון.

"המשקיעים מצליחים להרוויח בגדול מתוכניות ההקלה הכמותית אבל מעמד הביניים מחוץ לתמונה", אמר זינגר. "האי-שוויון הוא תוצאה של מדיניות ממשלתית, ומכאן נובעת גם המחאה החברתית".

רוביני טען בתגובה כי ללא תכניות ההקלה הכמותית האבטלה הייתה גואה והאי-שוויון היה מחמיר: "הבעיה באירופה בארה"ב וביפן היא בביקושים ולא בהיצע, ולכן הממשלים מתערבים כדי להגדיל את הביקוש המצרפי".

המושב עצמו התמקד בשאלה האם השווקים מתמחרים נכון סיכונים גיאו-פוליטיים. רוביני טען שהתמחור הוא נכון: "בשנה שעברה צפו בדאבוס מלחמה בין יפן לסין והשוק לא תמחר את זה, וזה לא קרה. אותו דבר קרה גם לגבי הטרור; הייתה התקפה נוראה בפריז, ולפניה במדריד ובלונדון. מה הסיכוי לעוד מתקפה כמו ב-11 בספטמבר? לדעתי מאוד נמוך.

"אי אפשר לתמחר למשל את ההסתברות למתקפת סייבר שתפיל את הכלכלה העולמית - כי היא מאוד נמוך. אנחנו חיים בעולם שבו יכולים לקרות דברים מאד מכוערים אבל זה לא אומר שהשווקים צריכים לתמחר אותם. המיתון בארה"ב לא נגרם כתוצאה מאירועי ה-11 בספטמבר. אפילו ההלם הגיאו-פוליטי הכי גדול בזמננו הוביל בסופו של דבר דווקא להתאוששות כלכלית".

רוביני התייחס גם לתמורות העוברות על המזרח התיכון ואמר: "המזרח התיכון כולו בבלגן אחד גדול, ומה קורה? מחירי הנפט נופלים. לכאורה פרדוקס, אבל למעשה אין כאן שום פרדוקס. מחיר הנפט נופל בגלל שההיצע ממשיך לגדול. ב-1973, אחרי מלחמת יום כיפור, היה אמברגו נפט והמחירים שולשו. ב-1979 בעת המהפכה באיראן שוב היה אמברגו והמחירים שולשו. למה זה לא קרה הפעם? כי אין בעיית היצע בנפט. מרבית הנפט בעיראק מופק בכורדיסטאן ובדרום עיראק ורק 10% מופק באזורי הלחימה וגם שם דאע"ש מפיק נפט".

פול זינגר, מנהל קרן הגידור אליוט, טען בתגובה כי המשקיעים הגדולים ביותר בשוק האג"ח היום הם הממשלות והבנקים המרכזיים והם עיוותו לחלוטין את מחירי הנכסים.

"סיכון מתומחר על-ידי מחיר ותשואה. הריבית היום אפסית והתשואות כמעט וחוסלו בגלל מדיניות של רכישות בטריליוני דולרים. המחיר לאג"ח ל-30 שנה באירופה הוא 1.2%. אם מישהו חושב שמישהו חושב שזה מחיר סביר ל-30 השנה הבאות אני חושב שהוא טועה", אמר זינגר.

זינגר הוסיף כי עיוות המחירים הולך ומשפיע גם על שוקי המניות בגלל שהגופים הממשלתיים מרחיבים את פעילותם גם לשווקים אלה: "ביפן, הבנק המרכזי מחזיק כבר היום ב-1.5% מהמניות בבורסה והוא ממשיך להגדיל את אחזקותיו. אתה לא יודע מה המחיר כי הרכישות לא מתבצעות על-ידי משקיע רגיל. השווקים היום הם 'שווקים', במרכאות".