התערוכה "דובנוב": מחאה אמנים נגד עיריית תל-אביב

התערוכה מגיעה בהמשך למאבק האמנים, תלמידי אמנות והוריהם, נגד איום סגירת סדנאות האמנות שליד מוזיאון תל-אביב ברחוב דובנוב

התערוכה "דובנוב", שתיפתח ביום חמישי הקרוב בגלריה יאיר בתל-אביב, לא רחוק ממרכז מאירהוף, היא פעולה אמנותית של מחאה שקטה. התערוכה מגיעה בהמשך למאבק האמנים, תלמידי אמנות והוריהם, נגד איום סגירת סדנאות האמנות שליד מוזיאון תל-אביב, ברחוב דובנוב.

בתחילת החודש הודיעה עיריית תל-אביב למוזיאון תל-אביב לאמנות שהסדנאות ייסגרו בחודש מארס הקרוב, באמצע שנת הפעילות, כדי להכשיר את המבנה - שהיה בעברו בית ספר - לשמש כגני ילדים בשנה הבאה. ההודעה התקבלה בהפתעה מוחלטת במוזיאון תל-אביב, המפעיל במקום את סדנאות הלימוד לילדים, נוער ומבוגרים שוחרי אמנות, מזה שנים רבות. במרכז משתמשים גם תלמידי התיכון לאמנויות עירוני א' ותיכון מוזות לאמנויות, לבני נוער שנפלטו ממסגרות החינוך הפורמלי.

סכנת הסגירה מאיימת לא רק על קיומם של לימודי האמנות במסגרות השונות הפועלות במרכז מאירהוף, אלא גם על מקור פרנסתם של כ-50 אמנים המשמשים מורים במקום. בעקבות המאבק הציבורי שפרץ בעקבות הודעת הסגירה המתוכננת, בשבוע שעבר הודיעה עיריית תל-אביב, כי נמצא פתרון והסדנאות לא ייסגרו. על-פי הצעת העירייה, יפעלו שני גנים בלבד, בחלק מצומצם מקומת הקרקע, ושאר המבנה ימשיך לשמש את הסדנאות. אולם הפעילים במקום מסרבים לקבל את התוכנית וטוענים שאינה מעשית.

כעת מתרחב המאבק ומגיע לגזרת הגלריות. בתערוכה "דובנוב", שתיפתח בגלריה יאיר שברחוב אבן גבירול, יציגו מספר אמנים פעילים, בוגרי הסדנאות של מרכז מאירהוף, תערוכת מחווה למוסד שבו רכשו את השכלתם האמנותית הראשונה ואת זיקתם לאמנות. התערוכה תהיה גם תערוכת מכירה והכסף שיגוייס ייתרם להמשך המאבק למען עתיד הסדנאות. התערוכה תתקיים במשך שבוע בלבד. באותו יום יתלו גלריות ברחבי העיר דגלים שחורים עם סמל X לבן - שהפך ללוגו של קמפיין המאבק, בכותרת "חולדאי Xל תסגור את מרכז מאירהוף". זאת, כתמיכה בחשיבותו של המרכז למען החינוך לאמנות בעיר ולמען דורות היוצרים הבאים. גורמים בעירייה חשים תסכול בעקבות דחיית הצעת הפתרון שנמצאה למרכז.

בהודעת העירייה בשבוע שעבר נאמר בין היתר: "צר לנו שבמסגרת הוויכוח הלגיטימי על הצרכים השונים בעיר, הועלו טענות מקוממות ושקריות על השקעתה של העירייה בתחום התרבות והאמנות בעיר. לפעילות העירייה ותמיכתה האיתנה וארוכת השנים בתרבות ואמנות אין אח ורע בתולדות העיר ובמדינה כולה. השקעה זו באה לביטוי ב-16 השנה האחרונות בהקצאת למעלה מ-280 מיליון שקל בשנה, למעלה מ-6% מהתקציב העירוני, וכ-60% מכלל התמיכות של הרשויות המקומיות בארץ, בעוד המדינה משקיעה פחות מחצי אחוז מתקציבה בנושא".