עיריית ת"א סוגרת את סדנאות המוזיאון באמצע שנת הלימודים

העירייה, שהחליטה על הסבת המבנה ברחוב דובנוב 8 לגני ילדים וכיתות בית-ספר יסודי: "מתקיימים דיונים עם המוזיאון על המשך הפעילות"

רון חולדאי / צילום: תמר מצפי
רון חולדאי / צילום: תמר מצפי

עיריית תל-אביב סוגרת במפתיע את סדנאות האמנות של מוזיאון תל-אביב, הפועלות בבית מאירהוף ברחוב דובנוב 8, לא רחוק מהמוזיאון.

אמש (ג') נודע כי למרות הפעילות הענפה במקום, המשמש ללימודי אמנות של יותר מ-2,200 ילדים, נוער ומבוגרים, החליטה העירייה על סגירת הסדנאות בחודש מארס - באמצע שנת הפעילות, והסבת המבנה לגני ילדים וכיתות בית-ספר יסודי.

את סדנאות האמנות מפעיל אגף החינוך של מוזיאון תל-אביב לאמנות. מרבית מורי הסדנאות הם אמנים, שההוראה היא חלק נכבד מפרנסתם.

שאלת "גלובס" האם העילה שמאחורי ההחלטה קשורה לצמצומים ולקושי תקציבי, נותרה ללא מענה. כך גם התעלמה העירייה מהשאלות מי מתקצב ומשלם את משכורות הסדנאות, והאם הן משמשות יחידת רווח מכניסה או מהוות נטל על תקציבי מוזיאון תל-אביב.

בסדנאות לאמנות מתקיימים לימודים סדירים במסגרות חוגים לנוער ומבוגרים שוחרי אמנות לאורך כל השנה ופעילויות לימודיות מרוכזות בימי חופשות. אמנים הפעילים כמורים בסדנאות העלו אמש עמוד פייסבוק הקורא לראש העירייה, רון חולדאי, שלא לסגור את הסדנאות.

בגילוי דעת שפרסמו נכתב: "עם כל החשיבות לגני ילדים, אנו רואים במהלך זה מהלך דורסני! חסר שיקול-דעת של העירייה וראש העירייה, שמצד אחד מכריזים השכם והערב על חשיבותה של הפעילות האמנותית בעיר - ומצד שני במו-ידיהם הורסים וסוגרים מרכז חינוכי ותרבותי ותיק ומרכזי בעיר, ללא הצגת כל אלטרנטיבה.

"בניין סדנאות המוזיאון מהווה אבן-יסוד תרבותית של תל-אביב והסביבה, ודורות רבים של יוצרים ושוחרי אמנות נחנכו במשך השנים תחת גגו. בשנה הנוכחית לומדים בו כ-2,200 תלמידים, זאת בנוסף לתלמידי מגמת האמנות של בית-ספר התיכון התל-אביבי הוותיק לאמנויות עירוני א'.

"במקום אף מתקיימים לימודי אמנות לאוכלוסיות שונות מרחבי תל-אביב ויפו, ביניהן פעילויות לאוכלוסייה הערבית, תיכון 'מוזות' לנוער בסיכון; וניתנות מלגות לימודים לנוער יצירתי משכבות מעוטות יכולת. במקום מלמד צוות מורים מקצועי ומנוסה, המורכב מאמנים מרכזיים ופעילים בשדה האמנות הישראלי והבינלאומי.

"היותו של המרכז חלק ממוזיאון תל-אביב, ואיכות מוריו, הופכים אותו למרכז מקצועי ייחודי מסוגו לתרבות ואמנות בתל-אביב".

את הבשורה על סגירת הסדנאות קיבלו העובדים אתמול ממנכ"לית המוזיאון סוזאן לנדאו, שלא הייתה שותפה לקבלת ההחלטות הבהולה בעירייה. סדנאות האמנות פועלות מאז 1986 במבנה בית הספר דובנוב לשעבר, שעמד שומם. ב-2008, כחלק ממהלך לצמצום תקציב הפעילות קוצץ שכר המורים, וחלקים מהמבנה הועברו לטובת אולם אירועים ומסעדה.

מעיריית תל-אביב נמסר בתגובה: "כתוצאה מהגידול המבורך במספר הילדים במרכז העיר, נוצר צורך מיידי לספק גני ילדים ובתי-ספר יסודיים באזור זה. בשנים האחרונות העירייה משקיעה מאמץ גדול ומשאבים רבים לאיתור בנייה והשמשת מבנים לצרכים הדחופים של מערכת החינוך.

"המבנה הנדון, ששימש בעבר כבית-ספר, נדרש כעת לייעודו המקורי עבור כיתות גן ובית-ספר. לגבי הסדנאות שמתקיימות במרכז, הן שייכות למוזיאון תל-אביב, וההחלטה הנוגעת להמשך פעילותן נתונה בידיו. העירייה פועלת בשיתוף עם הנהלת המוזיאון, ומתקיימים דיונים על עתיד הפעילות".

ממוזיאון תל-אביב נמסר בתגובה: "אנו עושים את כל המאמצים למצוא מסגרת חלופית בהקדם האפשרי. המוזיאון הוא שמעסיק את המורים. המהלך נובע מצורכי העירייה בלבד, ואין לו כל קשר לתקציב המוזיאון".