השיעורים הפרטיים ברשת תופסים תאוצה; כמה זה עולה?

כשהילדים ממילא מחוברים למסך כל היום, מה יותר טבעי משיעור פרטי באינטרנט? ■ שורת מיזמים מציעים פתרונות במקצועות שונים לתלמידי יסודי ותיכון, החל מעזרה נקודתית ועד הכנה לבגרות

ילדים עם סמארטפון / צילום: Shutterstock
ילדים עם סמארטפון / צילום: Shutterstock

יותר משליש מהתלמידים נעזרים בשיעורים פרטיים, כשאצל 20% מתוכם מדובר במנהג קבוע - נתונים אלה פורסמו במדור זה לפני כחודשיים, והם עלו מסקר שביצע מכון גיאוקרטוגרפיה עבור "גלובס".

המשמעות היא שיש הורים המוציאים בין 500 ל-1,000 שקל בחודש כדי לסייע לילדים בלימודיהם באמצעות מורים פרטיים, ובעיקר במקצועות מתמטיקה/גיאומטריה ואנגלית.

בעידן שבו מאות תלמידים לומדים באמצעות טאבלט, ורובם ככולם מתקשרים עם העולם החיצון דרך מסך, אך מתבקש שגם הערוץ הלימודי יעבור ביעילות דרך המסך.

בין היתר, יתרונות הלימוד המקוון כוללים זמינות בכל שעה ויכולת לחזור על החומר שוב ושוב. לכן, אין פלא שמדובר בענף שהולך ותופס תאוצה.

כך למשל מושק היום (ג') מיזם חדש ומעניין: my-help.co.il, שמציע מענה לחיסרון העיקרי של הלימוד המקוון: חוסר יכולת לאינטראקציה אונליין עם המורה.

באתר החדש, במקום חיפוש אחר מערך שיעור רלוונטי, התלמידים וההורים מפנים שאלה או נושא שהם מבקשים הסבר לגביו, ומתחברים בצ'אט מצולם למורה מתאים שנותן מענה לפנייתם, התלמיד והמורה מנהלים דיון, למורה יש לוח וירטואלי להמחיש את דבריו, והתלמיד אמור לצאת עם תשובות אחרי 10-15 דקות שיחה. משך השיחה עומד בממוצע על 8-14 דקות, כשבמידת הצורך היא נמתחת בהתאם.

במיזם, שפעל במסגרת פיילוט במשך חודשיים, חברים כיום 12 מורים, שמספרם עומד לצמוח בחודשים הקרובים. בחודש מאי אמור להיפתח מרכז שיכלול 300 עמדות לימוד. ההרשמה לאתר עולה 200 שקל לחודש למשפחה (כ-2,400 שקל לשנה), והיא מאפשרת גישה חופשית בימים ראשון עד חמישי בין השעות 15:30-21:00 לכל בני המשפחה, ללא הגבלה.

הצ'אט מתבצע דרך מחשב, טאבלט או סלולרי, והוא משמש גם במרכזים קהילתיים.

משה חביב, מנכ"ל קבוצת תרבות הספר הוצאה לאור בע"מ, העומדת מאחורי my help, מגדיר את המיזם כמהפכה חברתית: "מה שמרגש הוא שלא מעט הורים מבקשים הסבר לחומר שהילדים למדו בשיעור, בשעה שהילד בחוג, וכך ההורה יכול להסביר בעצמו את החומר הנלמד. נתקלנו גם בהורים שביקשו סיוע לעצמם, לדוגמה בלימודי אנגלית. המנוי הוא משפחתי, וגם אם באים לילד חברים לעשות שיעורים, כולם יכולים לשבת יחד מול המורה בווידאו צ'אט ולשאול שאלות.

"זה מודל ראשון מסוגו מעולם, וזה לא פחות ממהפכה, מעין תיקון שאני חב לחברה בתור ילד מעברות שלא זכה לקבל סיוע כזה, ובתור הורה שכבר לא יכול לעזור לילדים עם החומר הלימודי. הכוונה היא להוביל מהלך חברתי שנוכל להתפרנס ממנו אבל לא נתעשר ממנו, ובאמצעותו נגיע לכל הילדים בארץ - בבית, במרכז קהילתי ובכל מקום שהם צריכים סיוע בלימודים. המורים שמלמדים אצלנו עושים השלמת הכנסה, והם נבחרים בקפידה בסיוע ארגון המורים".

- גוגל לא מספיק?

"בגוגל אין את כל התשובות. כשילד יושב עם הנוסחה שהוא צריך מול מורה שמסביר לו - גוגל לא יכול לספק מענה כזה. גם מול מערכי שיעור מוכנים אנחנו מהווים יתרון עם תשובות קונקרטיות לפער שנוצר או לחוסר הבנה נקודתי".

my-help מצטרף לאתרים רבים המציעים פתרונות עזר לשיעורים פרטיים אונליין במקצועות המתמטיקה, לכיתות יסודי, חטיבה או כהכנה לבגרות במסגרת רכישת תוכנית לימודים, כמו melumad.co.il, E-math.co.il ,mathcal.co.il ועוד.

טווח המחירים ללימודי עזר מקוונים במתמטיקה רחב, כשהמחיר החודשי יורד ככל שרוכשים תכנית ארוכת-טווח (המגיעה ל-1,000 שקל לשנה).

גם המורים הפרטיים הבינו שהתלמידים של היום מתקשרים דרך המסך. רועי נעים מאתר limudnaim.co.il המכיל מאגר של מורים פרטיים בכל הארץ, מספר כי מורים רבים מציעים שיעורים פרטיים עצמאיים דרך סקייפ במחיר נמוך ב-15%-10% ממחיר שיעור פרונטאלי. "מדובר בשיעורים שלמים או בהשלמות על נושאים שהתלמיד 'נתקע' בהם. המחיר משתנה לפי המקצוע ולפי האזור בארץ. מורים מהמרכז גובים יותר".

מסקר שביצע האתר עולה כי המחיר הממוצע לשיעור פרטי במתמטיקה בתל-אביב מגיע ל-125 שקל, לעומת 95 שקל בבאר-שבע.

אתרים המציעים שיעורים פרטיים במגוון
 אתרים המציעים שיעורים פרטיים במגוון

שיעורים פרטיים
 שיעורים פרטיים

אתרים ללימוד מתמטיקה באינטרנט
 אתרים ללימוד מתמטיקה באינטרנט

מורים פרטיים
 מורים פרטיים