הממשל תוקף את שגריר ישראל בגין נאום נתניהו בקונגרס

בכיר בממשל ל"טיימס": רון דרמר העמיד את האינטרסים של נתניהו מעל יחסי ישראל - ארה"ב ■ דרמר: "אין לי חרטות" ■ הממשל יבקש להעביר את דרמר או לנזוף בו?

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

העימות בין ממשל אובמה מצד אחד לבין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, והסיעה הרפובליקנית בקונגרס מהצד האחר הולך ומתעצם. פקיד בכיר בממשל תקף אתמול (ד') אישית את שגריר ישראל בארה"ב, רון דרמר, בגין מעורבותו בפרשת הזמנתו של נתניהו לנאום בקונגרס על איראן בתחילת מארס. דרמר, מצידו, הצהיר, כי אינו מתחרט על דבר.

הזעם בחוג הפנימי של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בעקבות החלטת יו"ר בית-הנבחרים, ג'ון ביינר, להזמין את נתניהו, והסכמת רה"מ לקבל את ההזמנה, בא לידי ביטוי מודגש בביקורת חריגה בחריפותה שהשמיע הבכיר בממשל על השגריר דרמר. דרמר, על פי פרסומים שונים, בכללם ה"טיימס", סייע בארגון הזמנתו של נתניהו ועבד על כך עם ביינר.

הפקיד האמריקאי, שביקש לא לנקוב בשמו, חזר כמה פעמים על ההאשמה, שדרמר העמיד את האינטרסים הפוליטיים של נתניהו מעל היחסים בין ישראל לארה"ב. דובר הבית הלבן נמנע מתגובה על דברי הבכיר. ה"טיימס" מציין, כי ביקורת בעלת אופי רשמי על דיפלומטים ממדינות בעלות ברית של ארה"ב היא תופעה חריגה.

העיתון מעריך, כי טענות הפקיד האמריקאי יגבירו את היריבות בין הבית הלבן לבין נתניהו והרפובליקנים. מתן ההזמנה והחלטת רה"מ לקבלה הנמיכו את היחסים בין שתי המדינות לשפל חדש והם מאיימים עתה לפגוע במסורת רבת השנים של תמיכה דו-מפלגתית של הקונגרס בישראל.

בראיון ל"טיימס", אמש, אמר דרמר, בתגובה על האשמות הממשל: "אין לי שמץ חרטה". הוא ציין, כי פעולותיו נועדו לקדם את האינטרסים של ישראל וכי מעולם לא התכוון להקל בכבוד הנשיא. לדבריו, הוא רק לא רצה למעול באמונו של ביינר בציפיה שהוא, ביינר, יודיע לבית הלבן על הזמנת נתניהו.

"הבנתי היתה, שזו זכותו של יו"ר בית-הנבחרים (להזמין ראשי מדינות לקונגרס - ר.ד.) ושהוא היה צריך להודיע על כך לממשל", אמר דרמר. "לראש הממשלה יש תחושה חזקה שהוא צריך לדבר (על נושא איראן) . לכן הוא קיבל את ההזמנה, לא כדי לבחוש בדיון הפוליטי (הפנימי בארה"ב) או לעשות מזה עסק מפלגתי, ולא כדי לזלזל בכבוד הנשיא".

ה"טיימס", שמכנה את דרמר "המוח של נתניהו", מציין שלפקידי הבית הלבן היו חששות מהשגריר בתחילת כהונתו, אך, במרוצת הזמן, עלה בידם לטפח יחסי עבודה עמו לאחר שהגיעו למסקנה שלקרבה בין דרמר לנתניהו יש דווקא יתרונות מבחינת הממשל. מה שאירע בשבוע שחלף מראה שהחששות הראשוניים היו מוצדקים, אומר העיתון.

דרמר העביר את ההזמנה לנתניהו בלי להודיע דבר לגורמים רשמיים בכירים בוושינגטון או בירושלים. לדברי פקידים ישראליים ואמריקאיים, נצר דרמר את דבר ההזמנה בסוד בשיחה ארוכה שקיים עם שר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, זמן קצר לפני שביינר נתן פומבי להזמנה.

כזכור, התגובה הראשונית של הבית הלבן היתה, שההזמנה וקבלתה היו הפרות של הפרוטוקול הדיפלומטי ושאובמה לא ייפגש עם נתניהו במהלך ביקורו של האחרון בוושינגטון. פקידי הממשל ציינו שהסיבה לסירוב אובמה להיפגש עם רה"מ היא סמיכות המועדים בין בואו לבירת ארה"ב לבין הבחירות בישראל, כדי להימנע ממראית עין של תמיכה אמריקאית בצד זה או אחר. אך ה"טיימס" מציין, שהמדיניות הזו לא נשמרה פעמים רבות בעבר.

"הוא ביצועיסט פוליטי, לא ממש שגריר"

במקביל, מחוקקים דמוקרטים על גבעת הקפיטול הגדירו את ההזמנה כ"תעלול" שנועד לחתור תחת מעמדו של הנשיא. הפרשה אף תוקעת את נתניהו לליבת הסכסוך על איראן בין אובמה לסיעה הרפובליקנית בקונגרס. אובמה מתנגד בתקיפות לסנקציות חדשות על איראן; הרפובליקנים תומכים בצעד כזה.

אלה שעוקבים אחרי עלייתו של דרמר, יליד פלורידה, מתחילת הקריירה שלו כעובד צעיר בשביל האסטראטג הפוליטי הרפובליקני פרנק לונץ, ב-1994, ועד הכללתו בחוג הפנימי של נתניהו, מציינים שהתכסיסנות שלו בפרשת ההזמנה עולה בקנה אחד עם אופיו.

"הוא ביצועיסט פוליטי, לא ממש שגריר", אמר עליו דן קרצר, לשעבר שגריר ארה"ב בישראל. "מה שדרמר עשה בלתי קביל לגמרי מבחינה דיפלומטית. ללכת מאחורי גבו של ממשל של מדינה ידידותית ולעשות הסדר כזה (ההזמנה) עם הפרלמנט - לא נשמע כדבר הזה".

בראיון ל"טיימס" אמר קרצר, כי לא סביר להניח שממשל אובמה יכריז על דרמר כפרסונה נון גראטה (אישיות בלתי רצויה), אך הממשל יוכל לבקש שדרמר יינזף או יועבר מתפקידו.

"דרמר ליכלך; מי יעבוד אתו עכשיו"? אמר קרצר.

תומכיו של דרמר אומרים, שכשגריר הוא עשה עבודה יעילה בדיוק לפי הגדרת התפקיד שלו: לייצג ללא ליאות את האינטרסים של ישראל בארה"ב, אם כי אולי בפחות עידון מכפי שעשו קודמיו.

"הוא יותר ישיר (מקודמיו), אולי הוא בורר פחות בקפידה את מילותיו, אבל הוא מפצה על המגרעות האלה בהתנהלות עקרונית ", אמר על דרמר הבוס שלו לשעבר, לונץ, שאף היה מרצה שלו באוניברסיטת פנסילווניה לפני ששכר אותו לעבודה. "יש לו אומץ אדיר והוא מוכן לקחת סיכון מבוסס על עיקרון. אני לא מכיר אף אחד שמתמקד כל כך בשגת מטרה מסוימת ושמוכן להכניס את הראש לקיר כדי להשיג את המטרה הזו".

מאט ברוקס, מנכ"ל הקואליציה הרפובליקנית היהודית, אמר שדרמר "חזק ומוצלח במידה יוצאת מהכלל" במילוי תפקידו העיקרי - לייצג את ישראל ולהגן על זכויותיו של נתניהו בתקופה קריטית לביטחונה של ישראל.

"הממשל הזה ניסה ומנסה לחתור תחת ראש הממשלה ולהביך אותו, ואותם דמוקרטים שעתה מתיימרים לזעום על כך, שמרו על שתיקה רועמת", אמר ברוקס. "כאשר האבק ישקע, והוא ישקע, אני חושב שדרמר יוסיף להפגין יעילות במגוון נושאים בעלי חשיבות לביטחון ישראל".