תשע סיבות מדוע תשואות האג"ח בארה"ב לא יזנקו השנה

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון: העלאת ריבית בהדרגתיות ולאט יותר מן הציפיות הגלומות בשוק, ירידה ניכרת בגירעון התקציבי וחשש של הפד מזעזוע בשוק הדיור תומכים בשוק האג"ח

וול סטריט / צילום: יוסי ניסן
וול סטריט / צילום: יוסי ניסן

הראלי בשוק החוב הממשלתי המקומי נמשך היום בעוצמה והתשואה על אג"ח שקלית ל-10 שנים צונחת לכ-1.6%. הראלי בא בעיקרו בעקבות צניחת תשואות החוב הארוכות של ממשלת ארה"ב בסוף השבוע (התשואה ל-10 שנים ירדה ל-1.64%) וזאת על רקע נתוני צמיחה חלשים מהצפוי של הכלכלה האמריקנית וצניחת הציפיות האינפלציוניות בשל צניחת מחירי הסחורות והאנרגיה בראשם.

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, מפרט בסקירה שפרסם תשע סיבות מדוע תשואות החוב בארה"ב לא יזנקו השנה - וסיבה אחת מדוע הן בכל עלולות לזנק.

1. רצון של הפד להימנע מפגיעה בהתאוששות הכלכלית השברירית בארה"ב. תשואות חוב גבוהות יפגעו בצמיחת הצריכה הפרטית, יביאו לקיטון בהשקעות, יתרמו לייקור עלויות המימון לפירמות, יתמכו בדולר חזק אשר יכביד על היצוא האמריקני ועוד.

2. להערכתנו: הפד יעלה את הריבית בהדרגתיות ולאט יותר מן הציפיות הגלומות בשוק. לא נתפלא באם העלאת ריבית בארה"ב תדחה לסוף שנת 2015 ולא תתבצע בחודש יוני 2015 כמגולם בשווקים.

3. האינפלציה בארה"ב צפויה להיות נמוכה ולהסתכם בכ-1.5% בלבד בשנת 2015 וזאת בשל צניחת מחירי הסחורות ועליית שכר מתונה וציפיות אינפלציה מתונות. כל זמן שהאינפלציה בארה"ב נמוכה מ-2% וציפיות הארוכות אינפלציה מתונות אין לחץ על הבנק המרכזי האמריקני לבצע הידוק מוניטארי .

4. ירידה ניכרת בגירעון התקציבי האמריקני מקטינה את הנפקות הממשל האמריקני נטו ומונעות היצע יתר בשוק החוב האמריקני.

5. פער התשואות בין תשואות החוב האמריקניות למקבילות האירופאיות מגביר את האטרקטיביות שבהשקעה באג"ח ממשלתי אמריקני. בתקופה בא אגרת חוב של ממשלת גרמניה ל-10 שנים מניבה תשואה לפדיון שנתית של 0.3% נתפש אג"ח אמריקני בעל טווח לפדיון של 10 שנים הנקוב המניב תשואה לפדיון שנתית של 1.65% להצגה הטובה בעיר.

6. העובדה שהדולר האמריקני חזק ומתחזק ביחס למקבילות הגלובליות הרלוונטיות תומך באופן מהותי באטרקטיביות ההשקעה באגרות חוב אמריקניות ממשלתיות ארוכות טווח על אף תשואות השפל ההיסטוריות. ההרחבה הכמותית באירופה ויפן תומכת בעוצמת הדולר ופערי הצמיחה החזויים בין הכלכלה האמריקנית למרבית הכלכלות המפותחות צפויות לשמר את עוצמתו היחסית של הדולר בעולם.

7. חשש של הפד מלזעזע את שוק הדיור המקומי באמצעות ייקור המשכנתאות. בכל התאוששות כלכלית בארה"ב בשנת 2015 עליית פעילות בשוק הדיור היא מרכזית.

8. רצון של הפד להימנע מייקור עלות מימון החוב הממשלתי האמריקני הגדול וחשש לפגיעה בפוזיציה העצומה של הפד עצמו.

9. רצון של הפד להימנע ממשבר חוב במדינות מתעוררות בעלות מאזן תשלומים חלש.

וסיבה מרכזית לכך שהמגמה תתהפך: "מרבית השוק חושב כמונו ולפיכך שינוי בהערכות הבסיס עשוי להוליד מהלך אלים של עליית תשואות".