לחסן או לא זו (לא) השאלה

אמריקה מגישה: התקוממות נגד המדע ונגד השכל הישר

מתן חיסון פוליו / צילום: תמר מצפי
מתן חיסון פוליו / צילום: תמר מצפי

להיות "בעד או נגד" חיסונים, זה בערך כמו להיות בעד או נגד הידבקות; זה בערך כמו להיות בעד או נגד היגיינה, או מדע, או שכל ישר. לארה"ב יש התקפים תקופתיים כאלה: התקוממויות לא-רציונליות נגד פריצות הדרך של מאה השנה האחרונות ונגד התערבותה של הממשלה בחיי הפרט. יש קשר מפתיע, או אולי לא כל כך מפתיע, בין אנטי-מדע ובין אנטי-ממשלה.

שם, בצומת ההוא, הספק הרצוי פוגש את החשד הפתולוגי. הזיווג ביניהם יוצר הזיות פומביות ופרטיות, ומזין קיצוניות מוטרפת והתבדלות חברתית. אגב, אין שם גבולות ברורים בין שמאל ובין ימין. למען האמת, מרכיבים רדיקליים של שני הזרמים מגלים הרבה מכנים משותפים.

רופאים יהודים הזריקו נגיפים

חדירת מחטים אל כלי הדם תמיד עוררה מידות משתנות של אי-נוחות. מי לכל הרוחות יודע מה נושאת המחט. אולי אפילו המזריק אינו יודע, אולי אפילו יוצר הנסיוב אינו יודע. תוצאות החדירה מפרנסות ז'אנר לא מבוטל של מדע בדיוני מהול בזוועה. כך למשל, הסרט 'אני אגדה', שבא 50 שנה ויותר לאחר הספר, תיאר עולם ש-90%, מתושביו מתים לאחר שניסוי מעבדה בנגיף חצבת יוצא מכלל שליטה. הנגיף נועד לחסן בני אדם מפני סרטן.

היפותיזות מסמרות שיער על תוצאות של חדירת מחטים הניבו תעשייה של תיאוריות-קונספירציה. המסמרת ביותר מייחסת את התפשטות האיידס באפריקה לחיסוני פוליו, שניתנו למיליון אפריקנים בין 1957 ל-1960. כביכול, נגיף הפוליו הוכן בתרביות של קופי מקוק נגועים, והנסיוב שהגן מפני הפוליו הנחיל למוזרקים את מה שהמדע קרא לימים HIV.

להיפותיזה הזו לא נמצאו סימוכין, ולפי כתב העת המדעי Nature, היא "הופרכה" (http://tinyurl.com/not-polio). אבל נולדו לה כל מיני ממזרים מזרי-אימים. בשנות ה-80, תיאוריית קונספירציה נתעבת במיוחד קנתה לה שביתה בין באמריקה ובאפריקה הדרומית: רופאים יהודיים, אמרה התיאוריה, הזריקו נגיף איידס במתכוון אל עורקיהם של שחורים. אדים של דיסאינפורמציה נדפו מן התיאוריה ההיא, ונמצאו מי שייחסו אותה לביון הסובייטי. מי יודע.

כיוצא בזה, לפני 15 שנה התבקשו יצרני חיסונים להימנע מלהשתמש בתרכובת כימית הנקראת תימרוסל. היא הוחזקה אחראית לעליה במספר המקרים של אוטיזם בצפון אמריקה. ועדת מומחים עצמאית, שמינתה האקדמיה האמריקאית למדעים, הגיעה כעבור חמש שנים למסקנה, כי "אין כל ראיה" לקשר בין תימרוסל ובין אוטיזם. ההסכמה המדעית הרחבה לא שכנעה הרבה אנשים, בהם אפילו ברק אובמה, לפני שנבחר לנשיא. מאז, הוא שינה בהחלט את דעתו.

אבל הפחד מפני המחט אינו קלוט מן האוויר. רפואה נסיונית אמנם התפתחה לכלל פשע במרוצת מלחמת העולם השניה, במחנות המוות הנאציים ובשטחי הכיבוש היפניים בסין. עוד לפני זוועות המלחמה ההיא, רופאים שוחרי-טוב לא טרחו לקבל את הסכמת חוליהם לפני שהזריקו נסיובים עם פוטנציאל קטלני לוורידיהם.

האמהות לועסות גרנולה

הוויכוח הנוכחי בארה"ב בעד או נגד חיסונים פרץ בעקבות הידבקות מסיבית של ילדים בחצבת אגב ביקור בפארק השעשועים הענקי של וולט דיסני בדרום קליפורניה - דיסנילנד. זו היתה ההתפרצות הגדולה ביותר של חצבת באמריקה מאז הוכרזה רשמית הדברתה של המחלה, כמעט לפני 15 שנה.

היקף החיסונים מרשים: כמעט 95% מאוכלוסיית גני הילדים חוסנו בשנים 2013-2012, על פי נתוני המרכז הממשלתי לפיקוח על מחלות מידבקות (cdc.gov). אף על פי כן, מספר לא מבוטל של הורים מסרבים לחסן את ילדיהם. מספר סרבני החיסון עמד על 8% לפני עשר שנים, ועלה ל-12% ויותר ב-2012 (המספרים האלה כוללים כמובן ילדים מכל הגילים). האחוזים גבוהים במיוחד בקהילות סגורות, עם רקע דתי, למשל בין ה'האמיש' של אוהיו, כת פרוטסטנטית דוברת גרמנית המתכחשת לפריצות דרך טכנולוגיות ומדעיות.

רשת הרדיו הציבורית NPR בחנה השבוע מקרה של אם צעירה במדינת טנסי, בדרום ארה"ב. כאשר נולדה בתה, היא סירבה בכל התוקף לחסן אותה, לבל "יוחדרו כימיקלים לא נחוצים אל תוך גופה". בזכות האינטרנט היא לא התקשתה למצוא שותפים לדעתה. הרבה מעמיתיה עלי-רשת טענו, שילדיהם נעשו אוטיסטים בגלל החיסונים. "אני נסחפתי אל תוך כל זה", היא אומרת. "כל זה" הוא ציבור, המכונה בעגה האמריקאית crunchy moms, "האמהות לועסות הגרנולה", המטילות ספק ברפואה המקובלת ובכל מזון לא-טבעי.

בשנה השלישית של חיי בתה, מבלי שקיבלה אף חיסון אחד, התברר לאם הלועסת שהילדה אוטיסטית. היא הסירה אפוא את התנגדותה לחיסונים. השידור ב-NPR עוסק במקורות הפחד ובקשר שלו אל עובדות. אפשר לעיין בטקסט, ולהאזין לכתבה, באנגלית, ב-http://tinyurl.com/no-vaccine-npr.

שהממשלה לא תגיד להיות בריאים

בעוד שאמהות הגרנולה נמצאות בשוליים המרוחקים של הדיון הציבורי, התפרצות החצבת בדיסנילנד קירבה את כל המערכת הפוליטית האמריקאית אל רמה של פארק שעשועים, או לפחות של רכבת-שדים.

מה מניע פוליטיקאים לפתוח את פיהם, זו שאלה החוזרת ונשאלת בתוקף מיוחד בהתקרב מערכת בחירות. אמנם הבחירות הבאות בארה"ב יהיו רק בעוד 20 חודש, אבל המערכת הפוליטית כבר פולטת הרבה קיטור, והטוענים לנשיאות במפלגה הרפובליקנית כבר מנהלים משחק לא-פורמלי של כסאות מוזיקליים.

כרגיל במפלגה הזו, אנשים מתונים יחסית מוכרחים לקרוץ לימין השמרני, מפני שקשה מאוד לזכות במועמדות המפלגה לנשיאות מבלי להסתמך על תמיכת הימין הזה בבחירות המקדימות. "מתון", על-פי אמות המידה של מפלגתו, הוא מושל מדינת ניו ג'רזי, כריס כריסטי, שיומרותיו הנשיאותיות מנסרות בחלל זה חמש שנים, בעצם מן היום הראשון של כהונתו. הוא אגב ידיד קרוב של שלדון אדלסון, והוטס זה לא כבר ארצה במטוסו של איל-ההימורים והמו"ל מלאס וגאס.

הימין השמרני של הרפובליקנים אמנם בז לאמהות יפות-הנפש ולועסות-הגרנולה, אבל הוא שותף בכיר בכל החשדת כוונות של הממשלה המרכזית ושל שלוחותיה. הוא רואה בעין רעה כל נסיון לכפות תבניות-התנהגות, אפילו כאשר התבנית נועדה להגן על הבריאות.

כמה סרקזם יצק הימין הזה על ראשה של מישל אובמה, אשת הנשיא, כאשר התחילה מערכת הסברה והשתדלות נגד השמנת-יתר אצל ילדים.

"לא שפוי, הוא מחוסל"

בימין הזה שמורה הבכורה לרעיון האוטונומיה של היחיד ושל הקבוצה הקטנה. יש בו רבים, התובעים לעצמם את הזכות לחנך את ילדיהם בבית, לבל ייחשפו לרעיונות מזיקים בבתי הספר הממלכתיים. אין זה אלא טבעי, שהורים מתנגדים לחדירת מחטים אל ילדיהם. אל ההורים האלה קיווה המושל כריסטי להגיע השבוע.

לא, הוא כמובן אינו מתנגד לחיסונים. הוא ורעייתו חיסנו את ארבעת ילדיהם.

אבל חשוב לשמור על "איזון". לא הרי מחלה מידבקת אחת כמחלה מידבקת אחרת, להורים מגיעה "זכות הבחירה".

איזו זכות בחירה בדיוק, שאלו המבקרים. בחירה בין פוליו לחצבת? בין שעלת לחזרת?

עיתון אוהד לכריסטי ולמפלגה הרפובליקנית, 'וול סטריט ג'רנל', כתב השבוע במאמר מערכת: "הבעיה האמתית של מערכת הרפואה הציבורית אינה היעדר חופש בחירה של הורים, אלא היא היעדר שכל ישר בנוגע לחיסונים, ופוליטיקאים צריכים להשתדל יותר לטובת השכל הישר".

פרשנית פוליטית ב-CNN צייצה למשמע הכרזות כריסטי: "לא שפוי. הוא מחוסל". יועץ פוליטי רפובליקני בעל מוניטין צייץ, "חסר אחריות להפליא", והוסיף, שכריסטי הוציא בזה את עצמו מן המירוץ לנשיאות.

דומה דעתו של ד"ר פול?

כריסטי לא היה הטוען היחיד לנשיאות במפלגתו, שהתקשה לעמוד בפיתוי החיסונים. מעד גם הסנאטור ראנד פול ממדינת קנטאקית שהוא דווקא בוגר פקולטה לרפואה.

ד"ר פול הוא בנו של ציר הקונגרס לשעבר רון פול, שהיה טוען בולט לנשיאות במקדימות הרפובליקניות ב-2012. אבא פול הנחיל לבנו את מעמד נושא הנס של ליברטריאניות צרופה, זו המתנגדת תכלית ההתנגדות כמעט לכל תפקיד ממשלתי בחיי הציבור. גם אבא הוא רופא.

פול הבן הכריז השבוע בראיון רדיו, כי הוא אמנם חיסן את ילדיו, אבל "חיסונים צריכים להיות וולונטריים". ה"ניו יורק טיימס" מגלה הבוקר, כי לסנאטור פול יש קשר רב שנים עם קבוצות של רופאים, המתנגדות לחיסונים. הוא מצטט נאום, שנשא פול באוזני הרופאים האלה ב-2009.

בשביל המפלגה הרפובליקנית, אסון אלקטורלי פוטנציאלי כרוך בהתקוממות נגד המדע. נטיה של חלק ממועמדיה לדבר נגד אבולוציה, לתמוך בגירסה המקראית של בריאת העולם, ולעשות ספקולציות על תגובות פיזיולוגיות של נשים לאונס, גבו ממנה מחירים ניכרים בעבר. הרושם שהיא מנותקת מן השכל הישר אולי אינו הוגן, אבל מאימתי רושם צריך להיות הוגן כדי להיות אפקטיבי.

הרשימה זו נכתבת מהודו, שבה פוליטיקאים מתווכחים עם המדע מעשה שגרה. אבל הודו היא הודו, ואמריקה היא אמריקה.

אפשר לצפות מאמריקה שלא תחזק את ידי ההתנגדות למדע ולרפואה מודרנית במקומות אחרים. כאן היא נכשלה, והדי הבעד ונגד שלה על חיסונים יישמעו במקומות הנחשלים והחשוכים ביותר, אלה הזקוקים לתירוץ כדי למרוד במודרניות. זה עניינה של בורות, היא מטבע עובר לסוחר כמעט בכל מקום.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com. ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny