וושינגטון מפנה את הגב: סגן הנשיא לא ינכח בנאום נתניהו

לאחר שהבית הלבן מסר כי ג'ו ביידן "עשוי להיות עסוק" בעת ביקור רה"מ, לשכתו הבהירה כי סגן הנשיא האמריקאי יהיה בביקור בחו"ל בזמן נאום נתניהו בפני הקונגרס ■ ביידן הפסיד אירוע כזה רק פעם אחת במהלך כהונתו

ברק אובמה ג'ו ביידן ג'ון קרי / צילום: רויטרס
ברק אובמה ג'ו ביידן ג'ון קרי / צילום: רויטרס

סגן נשיא ארצות-הברית, ג'ו ביידן, לא ינכח בנאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקונגרס האמריקאי - כך נמסר הערב (ו') מלשכתו. על-פי ההודעה, ביידן צפוי לא להיות במדינה במהלך ביקורו של נתניהו בוושינגטון, ששיאו הוא הנאום בפני המחוקקים האמריקאים במושב משותף של בית הנבחרים והסנאט, ב-3 במארס.

נאומו של נתניהו עורר כעס רב בבית הלבן, בצל יחסיו המתוחים של ממשלו של הנשיא ברק אובמה עם נתניהו בשנים האחרונות. לטענת הנשיאות, מנהיגי הרפובליקנים בקונגרס הפרו את הפרוטוקול הדיפלומטי הנהוג, בכך שתיאמו את נאומו של נתניהו עם הישראלים מבלי להיוועץ בנציגי הבית הלבן.

טרם נמסר יעד הנסיעה של סגן הנשיא באותו השבוע, אולם בלשכתו מבהירים כי נסיעתו הייתה בשלבי תכנון עוד לפני ההכרזה על מועד נאומו של ראש הממשלה הישראלי. מוקדם יותר השבוע, דווח כי ביידן "טרם החליט" אם יגיע לנאום נתניהו, והבהיר כי אינו רואה עצמו מחויב להשתתף באירוע.

זאת, למרות שסגן נשיא ארצות-הברית, המכהן גם כנשיא הסנאט, נוהג לנכוח במושבים משותפים של שני בתי הנבחרים. מהבית הלבן נמסר כי ביידן לא השתתף במושב אחד כזה בשל נסיעה לחו"ל, בשנת 2011, מאז החל את כהונתו. לפני ההודעה הערב מלשכת ביידן, דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט אמר כי ייתכן שביידן "יהיה עסוק" באותו היום.

נאומו הצפוי של נתניהו ממשיך לעורר סערה בארצות-הברית, וכמה מחוקקים דמוקרטים כבר הודיעו כי לא ינכחו בו. הקומיקאי היהודי ג'ון סטיוארט אף התייחס לסערת הנאום בתכנית "דיילי שואו".

בתגובה לטענות הבית הלבן כי הנשיא אובמה לא ייפגש עם נתניהו "על מנת שלא להתערב במדיניות הפנים של ישראל", שבועיים בלבד לפני הבחירות, התייחס סטיוארט להתערבות האמריקאית במדינות האזור השונות, וטען: "אמריקה לא רוצה להתערב במדיניות הפנים של מדינות המזרח התיכון?".