רוברט שילר שולח למשקיעים מסר "מדכא" לגבי השווקים

הכלכלן הנודע טוען כי לא כדאי למשיקיעים להתרגל לתשואות הנדיבות שהניבו הנכסים בשנים האחרונות ■ שילר מציין כי מדד ה-CAPE שהוא המציא טיפס לרמות שיא ולכן בשנים הקרובות המשקיעים יאלצו להסתפק בפקדונות הבנקאיים

רוברט שילר / צלם: בלומברג
רוברט שילר / צלם: בלומברג

זוכה פרס הנובל הכלכלן הנודע רוברט שילר שולח מסר פסימי למשיקיעים: כדאי שתתחילו לחסוך משום שבשנים הקרובות הנכסים לא יעניקו לכם את התשואות הגבוהות שהעניקו עד כה. כך הוא טוען במהדורה השלישית של מחקרו - "Irrational Exuberance" שצפויה להתפרסם בשבועות הקרובים.

שילר, שהתראיין ל-CNBC, הזהיר את המשקיעים וטוען כי מחירי הנכסים גבוהים מדי ולכן ההנחה שהם ימשיכו לעלות - שגוייה. שילר מבסס את התחזית שלו על מדד ה-CAPE שהוא המציא, הבוחן את היחס של המחירים בשוק המניות (במדד ה-S&P 500) בהווה לממוצע רווחי החברות בעשור האחרון.

המדד טיפס לאחרונה לשיא חדש ברמה של 27.2 נקודות, בעוד הממוצע ההיסטורי עומד על 16. "ה-CAPE גבוה מהרמות שהיו במשברים הגדולים ב-1929, 2000 ו-2008", מדגיש שילר.

"זה מאוד קשה לחזרות נקודת מפנה בשווקים", אמר הכלכלן הנודע והוסיף כי תשואות האג"ח עלולות להמשיך ולרדת בתקופה הקרובה, כך שהמשקיעים ככל הנראה יאלצו "לשבת על הגדר" ולחזור לפקדונות הבנקאיים.