סטארט-אפ בשבוע: שיפור הבריאות והפגת המתח - בסלולר

אקופיוז'ן נעזרת בסלולרי כדי להתמקד במיוחד בתחום ניהול המתח הנפשי, מצב שנמצא קשור למגוון רחב של מחלות מטבוליות, נפשיות ונוירולוגיות.

סלולר / צילום: שאטרסטוק
סלולר / צילום: שאטרסטוק

הרקע: אורן פירסט הוא יזם ומשקיע במספר חברות אשר עוסקות בשיפור הבריאות בעזרת שיטות של עידוד אורח חיים בריא, באמצעות הממשק בין העולם הרפואי לעולם הדיגיטל.

בין היתר הוא היה ממייסדי חברת לאבסטייל (בה הוא פחות מעורב היום) שעוסקת במדידת סוכר באמצעות מכשיר המשתלב בתוך הטלפון הסלולרי וכן היה מהמשקיעים הראשונים והמייסדים ועדיין מעורב בחברת מדיוויזור שעוזרת לחולים לאתר ולהבין מידע מחקרי עדכני הקשור למחלתם.

חברת אקופיוז'ן (Ecofusion) היא הבייבי החדשה של פירסט ואותה מנהל אבי כרמלי, לשעבר מנכ"ל חברת התוכנה סאגה.

השוק: בשנים האחרונות ישנה התפוצצות של אפליקציות מובייל שתפקידן לעזור למשתמשים בהן לנהל סגנון חיים בריא, הן על ידי תיעוד בזמן אמת של פרמטרים כמו כמות וסוג המזון, כמות הפעילות הגופנית, שעות השינה וכדומה, והן על ידי מתן עצות בריאותיות המותאמות, או שלא, לנתונים האישיים.

במקביל ישנה עלייה בפופולריות של מכשירים לבישים אשר מודדים את מצבו הגופני של המשתמש ומתממשקים עם הסלולר כדי לתת למשתמש פידבק בזמן אמת. השילוב של המדידה הגופנית, התיעוד הרציף, הפידבק המיידי וההמלצות בזמן אמת המבוססות עליו, הוא גולת הכותרת של התחום, כאשר כיום רוב המכשירים הולכים רק חלק מן הדרך.

הטרנד כולו זכה לשם quantified self כאשר חסידיו הנלהבים ביותר מודדים את מצב גופם באופן רציף בכל דרך אפשרית, במטרה לבחון את ההשפעה של התנהגותיות בריאותיות שונות על גופם. עם זאת, המשימה הקשה של העולם הרפואי היא לסחוף לטרנד גם אנשים שבדרך כלל אינם מקפידים על בריאותם - ולכן הם זקוקים לעזרה הזו במיוחד.

אקופיוז'ן מעוניינת להתמקד במיוחד בתחום ניהול המתח הנפשי, מצב שנמצא קשור למגוון רחב של מחלות מטבוליות, נפשיות ונוירולוגיות.

קיימות היום עשרות אפליקציות מובייל לניהול מתח נפשי כאשר הגישות העיקריות הן: הנחיית נשימה והנחיית מדיטציה, מוזיקה ומסרים מרגיעים, עצות להתמודדות עם סטרס (חלק מן האפליקציות מציעות לענות על שאלונים ולקבל עצות מותאמות אישית) וכדומה.

ניתן להשתמש במכשירים לבישים כדי לקבל פידבק בזמן אמת לגבי מצב המתח הנפשי. שיטת הביופידבק היא שיטה שמניחה כי כאשר אדם לומד שיטות לשליטה במתח הנפשי (כמו נשימות מונחות או מדיטציה) הרי שאם יראה באופן מיידי את השפעת המעשים שלו על המתח הנפשי שלו בפועל (למשל על קצב הלב או לחץ הדם), יוכל לשפר את שליטתו במתח עוד יותר.

המוצר: ליבת הטכנולוגיה של אקופיוז'ן הוא כלי המאפשר ביודפבק ללא תוספת של מכשיר מעבר לסלולר הקיים. חיישני הלחץ על המסך והמצלמה של הסמארטפון משלבים מידע כדי למדוד את קצב זרימת הדם בוורידי היד, ולאמוד מתוך כך את קצב הלב.

המשתמש באפליקציה רואה, למשל, ציור של דמות אדם רץ והמשימה שלו היא להאט את צעדיו של אותה דמות, על ידי האטת נשימתו. כאשר המשתמש אכן מצליח בהאטת נשימתו באופן שמרפה את ורידי היד, הוא מקבל על כך פידבק מיידי - הדמות על המסך מאטה. באמצעות כמה דקות של אימון כזה ביום, מאמינים באקופיוז'ן על בסיס מחקרים כלליים שנערכו בתחום הביופידבק, ניתן יהיה ללמוד לשלוט על המתח הנפשי.

"אנחנו מכירים גם בחשיבות של מתח חיובי", אומר פירסט, "למשל אם אתה עומד להיכנס לבחינה, אתה לא רוצה להיות רגוע מדי, אלא דרוך אבל לא חרד. אנחנו יכולים לעזור להתאים את רמת הדריכות למשימה".

שלב בפעילות: אקופיוז'ן רוצה להיות הרבה יותר מחברת ביופידבק בלבד. היא ממצבת את עצמה כאפליקציה כוללת לניהול "האני החדש" שלכם, הבריא והמודע לבריאותו.

האפליקציה מאפשרת לתעד גם פעילות ספורטיבית, גם שעות שינה, גם תזונה - מה נאכל, כמה ומתי, אילו תרופות ותוספי מזון נטלתם ומתי.

על בסיס המידע הזה מעוניינת החברה לבנות אלגוריתם המעניק פידבק מותאם אישית והמלצות לגבי כל תחומי הבריאות, וביניהן - תפריטי מזון מותאמים אישית, המלצות לשיפור תמהיל המזון והימנעות מאכילה רגשית; המלצות לניהול המתח הנפשי; המלצות לשיפור השינה; תוכניות אימון כושר מותאמות אישית, המלצות להתערבות רפואית במקרה הצורך ומעקב אחרי ההשפעה של ההתערבות הרפואית ועוד.

המטרה היא שחברות ביטוח בריאות יציעו את המוצר הכולל למטופלים שלהן, כמנוי חודשי, באמצעותו הן המטופל והן חברת הביטוח יוכלו לעקוב אחרי ה"מהפך" הבריאותי של אותו אדם. בתמחור הנכון, ניתן יהיה להוסיף גורם אנושי, קואצ'ר שיעקוב אחרי הפרמטרים במערכת וייתן פידבק אנושי למשתמש, שכן נמצא כי כאשר אדם אחר מביט על הנתונים, גדל הסיכוי שאכן נשפר את התנהגותנו.

"מחקרים מעידים על הצלחה רבה למשל במניעת סוכרת אצל קדם-סוכרתיים באמצעות מאמן", אומר פירסט, "תוך 16-20 הרצאות אנשים עוברים את שטיפת המוח הדרושה. אנחנו רוצים להוזיל את התהליך על ידי הוספת האמצעים הדיגיטליים". במערכת אמורה להשתלב גם גיימיפיקציה.

"לא נהיה מוצר להורדה ב-app store כנראה", אומר פירסט, "אלא כשירות מנויים שרוכש המטופל או רוכשת עבורו חברת הביטוח שלו. אנחנו רוצים לשכנע את חברות הביטוח שיש לנו כוח להיות אפקטיביים כמו תרופה, אבל ללא תרופה, ובתמחור נמוך מתרופה. לעיתים קרובות החולים באים לרופא או לחברת הביטוח ואומרים 'טפל בי', וכשהשינוי הדרוש הוא שינוי סגנון חיים - לרופא ולמבטח אין תשובה. עכשיו תהיה".

לא כל האלגוריתמיקה הזו כבר פעילה, אולם החברה הצליחה לגייס בזכות הרעיו הכללי מספר רופאים בכירים כמו פרופ' סטיב קפלן, ראש המכון לבריאות הגבר בקורנל, פרופ' אחי לודמירסקי, ראש קרדיולוגיית ילדים ב-NYU, גיורא וייס משערי צדק וקולומביה, פרופ' זמיר אלפר, גסטרולוג באיכילוב ופייר זינגר ראש המועצה האירופאית לתזונה. חלקם גם משקיעים בחברה.

גיוסי הון: יותר ממיליון דולר ממשקיעים פרטיים אמריקנים וישראלים.

השלב הבא: המוצר נמצא בשלב הבטא בחברות אמריקניות שאחראיות על ביטוחי הבריאות של העובדים שלהן. כעת מפתחים את המוצר מעבר לשלב ניהול הסטרס ליתר תחומי ניהול הבריאות.