"אמרו שגמרנו את הסוס, אבל ל'כוכב הבא' תהיה עוד עונה"

הרייטינג בעונה הראשונה היה נמוך יחסית, התוכנית נכשלה בארה"ב, והפורמט עבר שינויים דרמטיים - אבל יואב צפיר, במאי "הכוכב הבא" שמגיעה מחר לשלב הגמר, טוען כי העונה האחרונה הצליחה מעל למצופה

יואב צפיר / צילום:יונתן בלום
יואב צפיר / צילום:יונתן בלום

"האמנו שזו תהיה העונה האחרונה שלנו", אומר במאי "הכוכב הבא" ואחד מיוצריה, יואב צפיר. "אף אחד לא דמיין שתהיה עוד עונה. אנחנו מין מוצר כזה שבכל עונה מחדש אומרים עליו: 'זהו, הם גמרו את הסוס'. כמובן שזה לא קשור רק בנו אלא בכל ז'אנר תוכניות הכישרונות המוזיקליים. גם 'The Voice' לא הצליחו כמו בעונות שלפני. הייתה תחושה שאומרים,' תנו להם עונה שיגמרו עם זה וזהו'. אבל אז קרה נס".

הנס שעליו מדבר צפיר הוא התחושה שלו, ולדבריו גם של זכיינית ערוץ 2 קשת, שלפיה את העונה האחרונה של התוכנית אפשר להכתיר כהצלחה. "לפחות בדיבור על התוכנית", הוא אומר, "אני שומע בכל מקום שזו עונה מאוד מוצלחת. הצלחנו בליהוק השופטים, המנחים והמתמודדים. הרגשתי שפתאום חזרנו לתקופת 'כוכב נולד' החזקה".

- הרייטינג היה מאכזב יחסית - 28.4% - ירידה חדה לעומת ממוצע העונה הראשונה שעמד של 33.7%.

"הרייטינג היה גבוה לפחות מתשע תוכניות 'כוכב נולד'. צריך לזכור שזו תוכנית מוזיקה בשנת 2015, בשוק רווי, והגענו אחרי עונה שלישית של 'The Voice', ועשינו יותר מהם. בזכיינית מאוד מרוצים מהמספרים, זה ודאי שתהיה עוד עונה. נכריז על כך מחר (ג') בערב".

מחר יתקיים גמר העונה השנייה של "הכוכב הבא", כשהזוכה הטרי - ה-12 לספירת נינט - יזכה לראשונה בזכות לייצג את ישראל בתחרות הזמר האירופית - האירוויזיון.

- מה הציל את התוכנית בסופו של דבר?

"זה קרה בזכות זה ששברנו את הראש מה צריך לעשות, והחלטנו לעשות את זה אחרת. רוב העונה הייתה ערוכה, אז הצלחנו להגיש אותה הרבה יותר מהנה, עשויה היטב ומהודקת. בעיקר השילוב של אסי עזר ורותם סלע (המגישים, ל"א) יחד עם הקאסט המדויק של השופטים הביא משהו ערוך אל תוך העניין - רגעים יותר, מובהקים ומזוקקים. אפילו תוך כדי השיר - חותכים אל השופטים ואל המנחים ושומעים את הערותיהם, וזה משהו שלא נעשה אף פעם".

לדברי צפיר, "רמת הציפיות מהז'אנר כבר נמוכה יותר. הממוצע שעשינו ברייטינג, זה לא דבר שהולך ברגל. זה אומר שזה ממשיך לספק את הסחורה לקהל שאוהב את התוכנית. זו נחשבת הצלחה. יש עוד תוכניות בארץ בז'אנר הזה, והן ראויות. אם הן ישכילו לעשות שינויים, הן גם יצליחו. השפיץ שהוספנו עם האירוויזיון הוסיף עניין חדש, קונקרטי יותר. זה לא 'נראה אם הוא יפתח קריירה או לא' - יש משהו ספציפי, והוא נוסע למופע ענק".

- אבל פעם עוד שאלו האם הוא יצליח אחר-כך, היום זה כבר כמעט לא קיים.

"אחרי 12 שנה של תוכניות כאלה, מאוד קשה להצליח בשוק הישראלי. הבאנו אנשים שהשוק כן יכול לקבל אותם. הרכב המתמודדים היה מאוד שונה השנה, ולחלק מהם יש אפשרות להשתלב בשוק, וכך או אחרת, אחד מהם יבחר שיר וייסע לאירוויזיון".

- "הכוכב הבא" שווקה על-ידיכם כ"דבר הבא" בתחום תוכניות ריאליטי השירה, בזכות הצבעת הקהל הסימולטנית והשימוש החדשני ב"מסך השני". לא רק שביטלתם את זה לחלוטין בעונה השנייה של התוכנית, אלא אף ביטלתם את יכולת ההשפעה של הקהל, שזה אבן-יסוד בכל חוקי הפורמטים מהז'אנר מאז ומעולם.

"נכון. זה היה מהלך אמיץ ומפחיד. בראש ובראשונה היה כאן עניין כלכלי. בזמן 'צוק איתן' התבקשנו על-ידי קשת לחתוך בהוצאות ולחיות בעולם כלכלי אחר. היה קיצוץ נרחב ביותר, ואין מה לעשות, שידור חי הוא הרבה יותר יקר.

"מהר מאוד זה הפך להיות אג'נדה של התוכנית. באמת הרגשתי את איכות התוכנית עולה. בסוף אנשים רוצים ליהנות מהטלוויזיה שהם רואים - גם ב'מאסטר שף' הם לא מצביעים במהלך התוכנית. הצופים יצביעו בגמר ויקבעו מי הזוכה".

- הדבר לא פוגע במעורבות הקהל בתוכנית, מה שמכונה האינגייג'מנט שכל עורך תוכנית מחפש?

"לדעתי לא. אני מתאר לעצמי שהיו כאלה שזה היה חשוב להם, אבל קיבלנו תוכנית יותר קצבית ויותר מדויקת, ואני מעדיף את זה ככה. בגמר אנחנו כבר זקוקים לעניין האינגייג'מנט".

- אילו עוד התאמות צריך לעשות מעכשיו לאור הציפיות המשתנות מהז'אנר?

"אנחנו בזמנים אחרים, ואנחנו צריכים להיות מאוד חכמים ויצירתיים, כדי שהצופה לא ירגיש שהוא מקבל פחות. אתה שובר את הראש למצוא את הדרכים שהמינוס יהפוך לפלוס".

- קיבלתם בהבנה בטדי הפקות את הבקשה של קשת לקיצוץ מסיבי?

"אנחנו שותפים שווים, ואנחנו בעלי עסק. אנחנו איתם בכל צעד, ואנחנו מבינים מאיפה זה בא. אנחנו מבינים את האווירה הכלכלית במדינה, אנחנו לא מפונקים אלא אנשי מילואים טובים, שמתגייסים וחושבים מה לעשות ועובדים יחד איתם כל העונה. זה לא סתם מצליח כל-כך הרבה זמן הסיפור של טדי וקשת, כי יש פה יחסים בריאים. גם אם לא תמיד רואים עין בעין".

קשרים והערכה בארה"ב

צפיר הגיע לעונה השנייה של "הכוכב הבא" בישראל, אחרי שבשנה שעברה היה זה הפורמט הנמכר ביותר ברחבי העולם. למרות הצלחה במדינות כמו ברזיל, סין והונגריה - במדינות מפתח אחרות כמו ארה"ב, צרפת וגרמניה ההישגים נעו מהצלחה יחסית לכישלון.

"לא הייתי חצי שנה בבית. הייתי בברזיל ובארה"ב, ובסך-הכול הצוות עזר להרים את זה ב-20 מדינות. יש מדינות שזה הצליח, ויש שלא. החוויה עצומה - בעיקר בהוליווד שבה גרתי כמעט חודשיים ועבדתי צמוד עם הבמאי של 'אמריקן איידול' - זו הייתה חוויית חיים שאקח אותה כזיכרון וגם כסוג של הזדמנות. זה היה בית-ספר".

- איך אתה מנתח את אי-ההצלחה של התוכנית ברשת ABC?

"הגענו מאוחר מדי לתוכניות הז'אנר הזה, השוק היה רווי. גם 'אקס פקטור' כבר לא עבדה, והגענו עוד אחריהם. ברור שציפינו להצליח, אבל אתה בסוף אומר 'או.קיי, האם ניסית את כל מה שאפשר?'. ובכן - כן, בהחלט. נמשיך לנסות ולעשות עוד פורמטים, כי ההערכה והקשרים קיימים עכשיו".

- אתה לא חושש שהתפוצצות הבועה של ה"כוכב הבא" אחרי הבאזז הגדול תקשה על המשך עבודה משותפת בעולם?

"אני לא יודע להגיד. זה מוגזם. בסך-הכול קשת אינטרנשיונל מאוד חזקה בעולם ובארה"ב, יש לה המון תוכניות, וזה ממשיך לקרות. יש שמצליחות יותר ומצליחות פחות".