מחצית מהישראלים: התקשורת בארץ מוטית לטובת השמאל

הסקר נערך ע"י מכון מאגר מוחות לקראת כנס DIGIT ■ כ-56% סבורים כי הצטרפות עיתונאים לפוליטיקה לא פוגעת ולא תורמת לאמינות התקשורת בישראל

עיתונים, TGI / צלם: תמר מצפי
עיתונים, TGI / צלם: תמר מצפי

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין, אמנם יצא היום (ב') נגד העתירה שקראה לאסור על הפצת העיתון "ישראל היום" בטענה שהוא מהווה תעמולת בחירות לטובת ראש הממשלה בנימין נתניהו, אך נראה כי בקרב הציבור מסתכלים על העיתונות כמוטית בעיקר לכיוון השמאל.

סקר טלפוני שנערך בקרב 511 נסקרים בגילאי 16 ומעלה הראה כי מחצית מהישראלים סבורים כי העיתונאים בישראל מוטים לטובת השמאל (49%) או השמאל הקיצוני (8%).

רק 10% טוענים כי התקשורת מוטית לטובת הימין; בעוד איש אינו טוען כי העמדות הפוליטיות של העיתונאים, כפי שנשקפות מעל דפי אמצעי התקשורת, מוטות לכיוון הימין הקיצוני.

הסקר נערך על-ידי מכון מאגר מוחות לקראת כנס DIGIT שייערך בתחילת מארס בבית-הספר סמי עופר לתקשורת במרכז הבינתחומי הרצליה.

הסקר גם בדק את דעת הציבור הישראלי כלפי הצטרפות עיתונאים לפוליטיקה, דוגמת עורך וואלה לשעבר, ינון מגל, שהצטרף לבית היהודי, והצביע על כך ש-56% סבורים כי הצטרפות עיתונאים לפוליטיקה לא פוגעת ולא תורמת לאמינות התקשורת בישראל. כ-29% טוענים כי היא פוגעת, בעוד 15% טוענים כי היא דווקא תורמת לאמינות אמצעי התקשורת.

איך מתעדכנים בחדשות?

מהסקר עולה נתון מעניין נוסף המצביע על היחלשות של הטלוויזיה והעיתונות המודפסת כמקורות מידע חדשותיים עבור הישראלים, בעוד הדיגיטל צובר תאוצה. כך, 16% מהישראלים מתעדכנים בחדשות במהלך היום דרך הרשתות החברתיות - יותר מפי חמישה לעומת שיעור הישראלים שנהג לעשות זאת לפני שנה.

בנוסף, 10% מהישראלים מתעדכנים בחדשות באמצעות הודעות Push Notification שמתריעות על עדכונים באמצעות משלוח הודעות לטלפון הסלולרי. מדובר על עלייה לעומת 6% מהישראלים בתחילת 2014.

במקביל, ירד שיעור הישראלים המתעדכנים דרך הטלוויזיה מ-22% ל-19%, שיעור המתעדכנים בחדשות דרך העיתונות המודפסת הכללית ירד מ-21% ל-12%, ושיעור המתעדכנים דרך תחנות הרדיו ירד מ-19% ל-14%. שיעור הישראלים המתעדכנים דרך אתרי האינטרנט שמר על מעמדו עם כ-27% מהישראלים.

הסקר גם בדק את השימוש באמצעי התקשורת במהלך מבצע "צוק איתן" והראה כי אתרי האינטרנט היו עם ידם על העליונה, כשכמחצית מהישראלים (46%) פנו בראש ובראשונה לאתרי החדשות כדי להתעדכן במצב הביטחוני. ערוצי הטלוויזיה הגיעו למקום השני (33%), ובפער ניכר הגיעו הודעות הפוש בסלולר ותחנות הרדיו (8% כל אחד). רק 2% התעדכנו בדיווחים הביטחוניים דרך הרשתות החברתיות.

רועי כ"ץ, יו"ר כנס DIGIT, התייחס לנתוני הסקר ואמר: "מבצע 'צוק איתן' הפך את העיתונות הדיגיטלית למשמעותית ביותר עבור הישראלים שחיפשו חדשות ומידע, במיוחד באמצעות הטלפונים הניידים, בכל מקום בו שהו בזמן הלחימה בגבול עזה. מגמת הנדידה אל הדיגיטל, במיוחד באירועים חדשותיים דרמטיים, דורשת מהעוסקים בעיתונות מקוונת, המתאפיינת בדינמיות ובקצב עדכון מהיר ביותר, להשחיז עוד יותר את המיומנויות העיתונאיות ואת המחויבות לאתיקה ולאחריות".