השקל התחזק: הדולר היציג נקבע על 3.865 שקלים

אמש: יוון התקדמה צעד נוסף לעבר פרישה מגוש האירו ■ FXCM ישראל: המשך התיקון החיובי של מחירי הנפט צפוי להכביד על הדולר

דולר / צלם: רויטרס
דולר / צלם: רויטרס

השקל מרים את הראש היום (ג') מול המטבעות הזרים העיקריים, כאשר הדולר היציג ירד בכ-0.64% וננעל על 3.865 שקלים, והאירו היציג נחלש בכ-0.58% לכ-4.415 שקלים. בעולם נסחר האירו סביב 1.1388 דולרים לאירו.

משבר החובות באירופה שוב מרים את הראש, לאחר שאמש יוון התקדמה צעד נוסף לעבר פרישה מגוש האירו. פגישה מכרעת שהתקיימה אתמול בין שרי האוצר של גוש האירו לבין נציגי ממשלת השמאל היוונית בראשותו של אלכסיס ציפרס הסתיימה שוב ללא תוצאות מאחר והצדדים התבצרו בעמדותיהם. [לסיפור המלא]

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים מימון והשקעות, מציין כי התחזקות הדולר אל מול האירו ומנגד חולשת הדולר בזירה המקומית מעידים כי גורמי הפעילות בטווח הקצר בזירת המטבע המקומית אינם דווקא באים מהזירה הגלובלית אלא נקבעים בעיקר בשל תנועות ההון המקומיות. פעילות הגופים המוסדיים אשר תרמה לפיחות השקל בחצי השני של שנת 2014 פועלת כעת בכיוון ההפוך ומציפה את השוק המקומי במט"ח. הירידה בביקושים למט"ח בין היתר על רקע ירידת מחיר הנפט ומנגד ההיצע הגדול של דולרים מצד הגופים המוסדיים תורמים לעודפי הצע ולייסוף השקל.

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים: "יצוא הסחורות בינואר (בדולרים ללא אניות מטוסים ויהלומים) עלה ב-1% בעיקר בשל העלייה ביצוא ענפי הטכנולוגיה העילית (תרופות מחשבים ומכשירי אלקטרוניקה ואופטיקה). יבוא הסחורות ירד בשיעור חד של 12.4 אחוזים, גם בשל המשך ירידה ביבוא חומרי האנרגיה (ירידת מחירי הדלק) שעמד על 630 מיליון דולר בלבד בינואר. הקיטון בגירעון סחר הסחורות מביא ללחץ לתיסוף השקל. על רקע נתוני הצמיחה החזקים ברבעון הראשון , בנק ישראל יתקשה עכשיו להצדיק הורדת ריבית, לשם טיפול בכך".

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר כי "הדולר-שקל נכשל בניסיון לטפס מעל רף 3.9 שקלים. הגורמים המרכזיים להיחלשות הדולר ביממה האחרונה היו המשך העלייה במחירי הנפט ואהבת הסיכון בוול סטריט. למעשה, אנו רואים בתקופה האחרונה זיקה בין התאוששות מחירי האנרגיה לבין הסנטימנט החיובי בוול סטריט. למרות שבטווח הארוך יותר, ציפיות הריבית הגבוהות יותר על הדולר לעומת המטבעות המרכזיים האחרים אמורות לתחזק את מגמת העלייה של הדולר, בטווח הקרוב המשך התיקון החיובי של מחירי הנפט צפוי להכביד על הדולר".

ב-FXCM ישראל הוסיפו כי "האירו קרס ביממה האחרונה יותר מ-5 אגורות ונפל שוב מתחת לרף 4.4 שקלים, וזאת לאחר כישלון השיחות בין יוון לבין נושיה בבריסל. אם היתה בימים האחרונים תקווה כי הצדדים יגיעו לפשרה, כרגע נראה כי הפער בין שני הצדדים גדול, וכי ממשלת יוון לא יכולה להסכים פוליטית להמשך מדיניות הצנע, ומנגד ראשי האיחוד האירופי לא יכולים להתפשר בעניין זה מחשש כי הדבר יוביל להתרופפות פיסקאלית במדינות נוספות. העצבנות במסחר באירו צפויה להיות גבוהה ככל שנתקרב למועד תשלום החוב הבא של יוון בסוף מארס. כל עוד סימני השאלה בעינם האירו-שקל צפוי לעשות את דרכו לעבר השפל האחרון ב-4.35 שקלים".